Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

I dag er det den 15 febuar og der sker lidt ændring hos stofa hvor de ny programmer, pakker med mere træder i kraft.

Jeg har valgt den mellemste pakke(istedet for den dyre som jeg havde fordi den billigste pakke var for lidt) til ca 225 kr med tv3, 3+ og så videre, nu har jeg f.eks kun jeg en tv danmark som er hd,(tv danmark er tv 2), men f.eks når der er beverly hills 90210 så er der sorte bjælker på hver side, også selv om den er sat til 4:3 Fuld som når jeg trykker på aspect og trykker på ok så skifter den til 4:3 Fuld og beverly hills 90210 fylder hele skærmen, hvorfor fylder beverly hills ikke hele skærmen når den står til 4:3Fuld?.

På tv3+ hd fylder hele billedet skærmen men det er så også 1080i 50hz hvor tv danmark (tv2) er 720p 50hz, på 6'erene er det også hd 1080i 50hz (fraiser) der er der også sorte bjælker i siderne. WTF (er det bare fordi det er et gammel program det er sorte bjælker i siderne på visse programmer, uafhængigt af om kanalen er i 720p eller 1080i?)

Mit panasonic 42" g20 holder simpelthen ikke indstillingerene for 4:3 Fuld for gjorde den det skulle fraiser jo fylde hele skærmen hver gange jeg skifter til 6'eren hd og der er fraiser

Hvordan ændre jeg det så jeg ikke konstant skal skifte aspect(ved ikke lige hvordan jeg skal oversætte det), gider ikke de der sorte bjælker som med fraiser på 6'eren

Skal 16/9 overscan være til eller fra?

De kanaler som kan fås i hd, har jeg ikke mere 2 kanaler af, kun hd kanalen, hvor billedet ikke automatisk fylder hele skærmen uden sorte bjælker, som den gør på en alm ikke hd kanal
Af dkscan
HD-signaler er pr. definition i 16:9 format. Gamle serier og andet, der er optaget i 4:3, må derfor laves om til 16:9 og det sker ved at tilføje sorte bjælker i siderne. Det er den eneste måde man kan bevare proportionerne i billedet uden at beskære det i top og bund.
Fjernsynet ser billedet som fuldt 16:9, da de sorte bjælker er lagt ind som en del af billedet og kan ikke strække det yderligere.

"Uvanen" med at strække 4:3 ud til 16:9 så folk bliver små og fede må man typisk gå bort fra.