Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Man kan læse og læse. Man kan se den ene skærm efter den anden. Man kan være sikker og man kan komme i tvivl. Men hvad er der sket på scenen siden jeg sidst købte en skærm til stuen?

Well, det er blevet billigere, tyndere og Mhz er noget der snart tælles i tusinder og jeg tænker lidt, at det er nu man også bør kunne spare lidt?

Som overskriften antyder har jeg en LE40 M87, som jeg nu gerne ville have set ved siden af 2011's entry level 5005'er. Men da jeg ikke må sætte mit eget TV til nede i min lokale TV-forretning, så tyer jeg nu til hjælp.

Hvad er sket? Vil jeg kunne se forskel på de to billeder? Kan det gamle måske stadig være bedre? Betyder de 50 Hz ekstra så meget?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Frekvensen betyder ikke noget synderligt. Der vil dog være en forskel i billedekvalitet fra et M87 til et D5005, som skulle være synlig for de fleste. Du skal dog huske at TV'et skal indstilles korrekt for at få så retvisende en sammenligning som muligt.

Du har ikke en El-Giganten eller en Bilka i nærheden, hvor du kan købe den og evt. returnere den igen indenfor butikkens returfrist?
Af jipet
Torben Rasmussen skrev:Frekvensen betyder ikke noget synderligt. Der vil dog være en forskel i billedekvalitet fra et M87 til et D5005, som skulle være synlig for de fleste. Du skal dog huske at TV'et skal indstilles korrekt for at få så retvisende en sammenligning som muligt.
Kalibreringen var også vigtigt med 87'eren, så den er jeg med på, men mener du at forskellen vil være til 5005'erens fordel?
Du har ikke en El-Giganten eller en Bilka i nærheden, hvor du kan købe den og evt. returnere den igen indenfor butikkens returfrist?
Jo, det har jeg, men der synes jeg det kommer ret uheldigt ud i forhold til den fine test skive de kører hele tiden i El-Giganten. Der ser billedet ret hakkende ud til de dyrere modeller der hænger på samme væg.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan ikke bruge testbillederne i butikkerne til at bedømme kvaliteten efter. Det har været diskuteret ret ivrigt i forum flere gange før og du kan måske grave et par af debatterne frem.