Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ammonsen
Hey Alle.
Jeg står i den situation at jeg har fået et Philips 32" 100 Hz TV, men pga ukendt defekt er det returneret. Forretningen kan først levere på onsdag, så jeg er lidt på udkig efter et andet. Men de fleste jeg kan finde til samme pris, ca 3000 kr. er 50 Hz. Nu har jeg så fundet et Samsung 40" på 50 Hz.
Men en medarbejder et sted fortalte kun dårligt om 50 Hz og fortalte bla. at med en 50 Hz ville billedet hakke og rulleteksterne ville fx hakke.
Hva siger i til 50/100 Hz? Og hvad ville I vælge?

Mange gange på forhånd tak!
Af red_martians
"100hz" er i de fleste tilfælde omtalt som motion. Og ja, det gør at billedet kommer til at hakke mindre. Det laver dog også en masse billedfejl. Kort fortalt er Europæisk TV-materiale 50hz, og motion prøver at gætte sig til hvordan det vil se ud som 100hz.
En del kan ikke holde ud og se på billedfejlene og slår det fra, en del foretrækker det originale billede og slår det fra, mens andre ikke kan leve med det svagt hakkende billede og lader det være slået til.

Så hører du til de første to grupper så behøver du slet ikke at bekymre dig om det.
Af BrianH
Ved ikke hvad jeg ville vælge. Det virker som din konflikt er mellem størrelse, Hz og billigst mulige pris. Du vil helst have et 40" 100Hz til 3000,- ikke sandt?
Af Ammonsen
red_martians skrev:"100hz" er i de fleste tilfælde omtalt som motion. Og ja, det gør at billedet kommer til at hakke mindre. Det laver dog også en masse billedfejl. Kort fortalt er Europæisk TV-materiale 50hz, og motion prøver at gætte sig til hvordan det vil se ud som 100hz.
En del kan ikke holde ud og se på billedfejlene og slår det fra, en del foretrækker det originale billede og slår det fra, mens andre ikke kan leve med det svagt hakkende billede og lader det være slået til.

Så hører du til de første to grupper så behøver du slet ikke at bekymre dig om det.
Jeg tror ikk jeg vil kunne holde ud at se på et hakkende billede. Vil 50 Hz gøre det? Jeg har i øvrigt også en Digital Boks, hvis det ændrer noget...
Brugeravatar
Af edinger
Ammonsen skrev:Hva' siger I til 50/100 Hz? Og hvad ville I vælge?
Jeg ville kigge her og vælge den skærm, som bedst passer til mit behov og ligger inden for budgettet.

Rettelse: Hvis prisrammen er 3.000, ville jeg nok revurdere mine krav eller udvide rammen.
Senest rettet af edinger 22 jan 2012, 20:12, rettet i alt 1 gang.
Af Ammonsen
BrianH skrev:Ved ikke hvad jeg ville vælge. Det virker som din konflikt er mellem størrelse, Hz og billigst mulige pris. Du vil helst have et 40" 100Hz til 3000,- ikke sandt?
Hvis billedet er ok, vil jeg naturligvis helst ha så stort som muligt..
Brugeravatar
Af edinger
Nu skriver du jo ikke noget om, hvad du skal bruge skærmen til, men til (cirka) 3.000 kr. får du nok svært ved at finde noget bedre billede end Panasonic C3 (link) – uafhængig af specs.
Af Ammonsen
edinger skrev:
Ammonsen skrev:Hva' siger I til 50/100 Hz? Og hvad ville I vælge?
Jeg ville kigge her og vælge den skærm, som bedst passer til mit behov og ligger inden for budgettet.

Rettelse: Hvis prisrammen er 3.000, ville jeg nok revurdere mine krav eller udvide rammen.
Jeg har jo som sådan ikk de store krav. Jeg ville "bare" høre om 50/100 Mz problematikken, og om den omtalte hakke, og hvordan I vil vurdere det...
Af red_martians
Jeg tror, at når du spørger sådan, i et forum som dette, vil det mest normale svar være at man ikke skal hænge sig i det, da langt de fleste finder ulemperne værre end fordelene.
F.eks. nævnes der panasonic 42C3 der netop også mangler motion, men som på farvekvalitet, sortniveau og billedeskalering er konkurrencedygtig med skærme der koster det tre-dobbelte, men du må undværre motion og derudover full-HD. To ting som TV/projektor-entusiasterne sætter mindre pris på, end den reelle billedekvalitet, da det for øjet er langt mindre synligt. Den vigtigste egenskab for et fjernsyn er at gengive billedet som var det det der var optaget på filmen, og netop 100-200-hz motion er det stik modsatte af dette, og at full-HD kun giver en ganske lille synlig forskel i forhold til detaljeringsgrad.
Af pipper
Hvis du ikke kan leve med at billedet hakker (jeg kan ikke), så skal du have et 100 hz.

Hold dig fra plasma.
Her hakker teksten vildt når den løber vandret over skærmen.

Men ellers giver det et godt billede.

Så du må gøre op med dig selv om du kan leve med at det hakker.

Man får ikke alt til 3-4000 kr. ;)