Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.

Jeg har et samsung UE32D6505, som der understøtter både HDMI 1.4 og ARC. Jeg har så også købt en hjemmebiograf, nemlig samsung HT-D6500. De to ting har jeg sat sammen med et HDMI 1.4 kabel som understøtter ARC osv. men stadigvæk kan jeg ikke få lyden til at komme ud af højtalerne når jeg bare ser fjernsyn? Skal jeg købe et optisk kabel? Men det vil da ikke give ligeså god lyd?
JeppeB93 skrev:Hej.

Jeg har et samsung UE32D6505, som der understøtter både HDMI 1.4 og ARC. Jeg har så også købt en hjemmebiograf, nemlig samsung HT-D6500. De to ting har jeg sat sammen med et HDMI 1.4 kabel som understøtter ARC osv. men stadigvæk kan jeg ikke få lyden til at komme ud af højtalerne når jeg bare ser fjernsyn? Skal jeg købe et optisk kabel? Men det vil da ikke give ligeså god lyd?
Du skal nok bruge et optisk kabel. Lyden overføres digitalt, så der er ingen forringelse i forhold til HDMI kablet.
Af JeppeB93
Og så kan jeg få lyd ud af højtalerne mens jeg ser tv?
Af Tsunami85
Jeg har selv ca. det samme setup derhjemme. Optisk kabel and you'll be laughing :)
Af JeppeB93
Nice ;-) nogle indstillinger du kan anbefale?
JeppeB93 skrev:Hej.

det skulle du kunne gøre. du må have gjort noget forkert. ellers er der noget jeg har misforstået
Af giversen
Ahm, alstå det skulle ikke være nødvendigt med et toslink kabel, hvis både TV og HT-D6500 undestøtter ARC. Det er nærmere et spørgsmål om opsætning. Jeg har selv et lignende setup bare med et pana tv og en Pioneer reciever, det funker fint uden toslink kabel. Det tog dog lidt tid at få fundet de rigtige indstillinger. I øvrigt er nedenstående sakset fra Samsungs hjemmeside vedr HT-D6500.

HDMI
Med konventionelle systemer til underholdning i hjemmet er det nødvendigt at tilslutte et separat optisk kabel til din receiver for at kunne høre lyden på dit TV. Med HDMI ARC (Audio Return Channel) er det let at forbinde dine kompatible enheder, der omsætter TV'ets lydsignal, uden et optisk kabel. Og med to HDMI-indgange behøver du ikke at til- og frakoble dine AV-enheder - de kan være tilsluttet hele tiden.
/Jørgen
Af ErikUkendt
Hej

Hvis begge enheder understøtter ARC er det ikke nødvendigt at bruge et ekstra kabel.

Du skal være opmærksom på, der som regel kun er en udgang på TV'et der har ARC:

På Panasonic er det f.eks. HDMI 2

På min receiver skal man inde i instillingerne slå ARC til. På tv'et skal man med fjernbetjeningen trykke på knappen VIERAlink, og i den menu der fremkommer skal man skifte lyd fra TV til Hjemmebiograf. Så virker det.

Det tog lidt tid at få det til at virke i første omgang.

Nu er det ikke lige samme Reciever og TV som dit, men jeg håber, du får lidt inspiration til at finde den rette vej
Af JeppeB93
Begge enheder understøtter netop ARC, men kan det bare ikke få til at virke.
Jeg har slået ARC til i indstillinger på receiveren. Ved ikke helt af der kan være galt :s
Af Tsunami85
Der var jeg vist lidt for hurtig på aftrækkeren! Det burde naturligvis virke med dit nuværende setup. Da jeg ikke har erfaringer med ARC kan jeg desværre ikke komme med råd. Men vil lige beklage mit misvisende råd, sorry. Håber du får det til at virke! :-)
Af giversen
Hvilken HDMI port på UE32D6505 har du koblet til din HT-D6500? det er kun HDMI 2 indgangen der understøtter ARC.
/Jørgen
Af JeppeB93
Jeg mener den er tilslutter HDMI 4 på TV'et. Hvilke to er det der understøtter ARC?
Af giversen
det er kun HDMI 2 indgangen der understøtter ARC