Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

I dag tog jeg glad med konen til Fona i Ballerupcenteret. Hun havde indvilliget i, at vi skulle købe et panasonic 55vt30. Vores begejstring var da også stor, da vi så en film fra en tilsluttet blurayafspiller rulle hen over skærmen. Den venligt sælger gav mig fjernbetjeningen, så jeg kunne lege lidt. Og så skete det... Jeg skiftede over på tv2, hvor en live-udsendelse om dronningens jubilæum kørte hen over skærmen --- og nøøøøj hvor så det ringe ud. Teksten var dobbelt og billedet slet og ret super ringe. Øv øv. Dér røg konens (og nok også lidt min) begejstring for 55-versionen.

I butikken havde de også et samsung 55d8005, og min umiddelbare vurdering er, at tv2-programmet stod pænere på denne skærm.

Nu overvejer vi faktisk enten at købe et 50gt30 - eller måske endda bare beholde det tv, vi har.

Hvordan vurderer I, at "almindelig" tv tager sig ud på et 55" hhv 50" tv?

NB! Det skal nævnes, at jeg drages af panasonic vt30, da jeg holder af at se film, men realistisk set, så bruges vi nok kun 10% på film, og resten på tv.
Brugeravatar
Af edinger
Har du læst trådene her?

Emne: Test video i butikken (link)

Emne: Hvad kan man bruge butikken til? (link)

Summmasummarum er, at du ikke kan regne med ret meget af det, du ser i en butik. Hverken testvideo eller alm. tv.
Af pipper
Som der bliver skrevet kan du ikke regne med de indstillinger der er i en forretning.

Men det er klart at jo større et tv er, jo dårligere er et billede. (skal selvfølgelig være samme model).

Et 55" er et stort tv til at se alm. tv med.

Der kræves virkelig en god afstand til tv'et IMO. (min 4 meter)
Fra denne afstand ser alt heller ikke godt ud, men dette skyltes jo selve udsendelsen.
Af KeWa
Super. Tak for links og input.

Min sofa er placeret små 3 m fra skærmen - og køkkenbordet ca 6 m.

Hvordan dælen kan jeg så få en troværdig ide om skrærmenes gengivelse af tv? Så skal man næsten kende en, som man kan komme hjem til kan i privaten og få syn for sagen.
KeWa skrev:Hvordan vurderer I, at "almindelig" tv tager sig ud på et 55" hhv 50" tv?
som grundregel kan du jo selv indstille dyret som du vil i butikken, når du står med remoten i hånden?
og når du er færdig så vil den efter X antal minutter nulstille, hvis altså butikken bruger "shop" indstilling. som altså nulstiller prøve indstillerne som alle kunder står og tester.

vigtigt er også at du har en dialog med sælgeren og du kan se at begge skærme modtager signal og viser det via samme indgang. der er visse opsætninger hvor de har hdmi med boks, og andre en antenne.

så grundlæggende er at du selv kan bruge en remote og finde rundt på de forskellige kanaler hvis det er en model du kender. står du med en ny skærm og fabrikant du ikke før har brugt, så kan du jo prøve dig frem..

selvom butikken bruger demo indstillingerne, så stopper de jo ikke kunden fra selv at prøve noget på remoten? problemet er vel om man tænker over det når man står dernede, eller om man bare "kikker".
Af kskruger
Når du kun sidder 3 m. fra tv'et og du vil bruge helt op til 90% af tiden til alm. tv. Så er 55" nok ikke det mest optimale, et 50" ville nok passe bedre. Og 46-47" ville nok give det bedste billede. Hvis vi derimod snakker Blu-ray, så kunne et 55" godt bruges med en afstand på 3m.
Af KeWa
Jeg er tilbøjelig til at være enig. Et 50" er også billigere end et 55" - alt andet lige :)

Jeg formoder, at vt30 stadig er kongen, når man taler denne størrelse. Eller er det d8005?

(Måske jeg bare skal vente på et 50vt50).
Brugeravatar
Af MigSelv
Jeg sidder maks. 3,5 m. fra 55VT30, og kan ikke genkende din beskrivelse af tv billedet.
Selvfølgelig er der forskel på BD signal og et SD DVB-T signal, men ikke som du har oplevet.
Kan det have været et analogt YouSee signal de har brugt ? Dette "tilbyder" YouSee jo stadigvæk på visse kanaler.
VT30 er et formidabelt tv, og markedets bedste billedperformer.
Af KeWa
MigSelv skrev:Jeg sidder maks. 3,5 m. fra 55VT30, og kan ikke genkende din beskrivelse af tv billedet.
Selvfølgelig er der forskel på BD signal og et SD DVB-T signal, men ikke som du har oplevet.
Kan det have været et analogt YouSee signal de har brugt ? Dette "tilbyder" YouSee jo stadigvæk på visse kanaler.
VT30 er et formidabelt tv, og markedets bedste billedperformer.
Tror ikke, at det er analogt signal, da jeg talte med sælgeren om, at det var utroligt, så dårligt signalet stod, selvom tv2 nu sendte i hd kvalitet efter 11/1 (vi talte også om, at det ikke var reelt hd, men opgraderet). Jeg formoder, at han gerne ville sælge et tv, og jeg gav tydeligt indtryk af, at vi var der for at købe, men han talte ikke tv'et "op", men delte derimod min kritik af gengivelsen af tv2- og dr1-billederne.

Jeg så dog kanel 5 hd på skærmen, som faktisk stod rigtig godt, men det er nu primært tv2 og dr1, som vil ser på vores stuealter.
KeWa skrev:I dag tog jeg glad med konen til Fona i Ballerupcenteret. Hun havde indvilliget i, at vi skulle købe et panasonic 55vt30. Vores begejstring var da også stor, da vi så en film fra en tilsluttet blurayafspiller rulle hen over skærmen. Den venligt sælger gav mig fjernbetjeningen, så jeg kunne lege lidt. Og så skete det... Jeg skiftede over på tv2, hvor en live-udsendelse om dronningens jubilæum kørte hen over skærmen --- og nøøøøj hvor så det ringe ud. Teksten var dobbelt og billedet slet og ret super ringe. Øv øv. Dér røg konens (og nok også lidt min) begejstring for 55-versionen.

I butikken havde de også et samsung 55d8005, og min umiddelbare vurdering er, at tv2-programmet stod pænere på denne skærm.

Nu overvejer vi faktisk enten at købe et 50gt30 - eller måske endda bare beholde det tv, vi har.

Hvordan vurderer I, at "almindelig" tv tager sig ud på et 55" hhv 50" tv?

NB! Det skal nævnes, at jeg drages af panasonic vt30, da jeg holder af at se film, men realistisk set, så bruges vi nok kun 10% på film, og resten på tv.
Det skal lige nævnes, at vi er flere, der mener at billedkvaliteten fra dronningens 40 års jubilæum i går stod _ekstremt_ ringe. Jeg ville faktisk gå så langt som at kalde det for YouTube kvalitet af værste skuffe. Masser af artefakter (selv ved stillestående billeder), pivringe opløsning mm. Og da DR1 og TV2 sammensendte en del af transmissionen (eller fik billederne fra samme kilde), så hjalp det heller ikke noget at skifte mellem kanalerne.

Ellers kan jeg kun være enig i de andre kommentarer. Et 55" tv skriger nærmest efter HD signal.
Af KeWa
Hmmm... Det var netop Dronningens Jubilæum, vi så :((

Tror dog at det ender med en 50". Venter nok på vt50. Hvornår kan vi forvente, at de kommer til salg i Danmark - og i hvilket leje vil prisen ligge i?
Af Sjavse
KeWa skrev:Super. Tak for links og input.

Min sofa er placeret små 3 m fra skærmen - og køkkenbordet ca 6 m.

Hvordan dælen kan jeg så få en troværdig ide om skrærmenes gengivelse af tv? Så skal man næsten kende en, som man kan komme hjem til kan i privaten og få syn for sagen.
Køb det over internettet så du har minimum 14 dages retur-ret, og så bruge indstillinger der fx. bliver foreslået på en side som denne, og så ellers bare gennemteste fjernsynet i de 14 dage.
Det er stort set den eneste måde hvorved du kan teste om du synes fjernsynet performer godt. Der er kæmpe forskel på om du ser det i en meget lys butik eller om du ser den hjemme i din stue hvor forholdene er meget anderledes.
Af KeWa
Skal plasmaskærme ikke fragtes i "oprejst" tilstand for ikke at gå i stykker? (Jeg formoder, at svaret er nej, da ingen ellers vil købe over nettet - men jeg synes dog at have hørt dette).

Eller en god ide med netkøb.
Af bikkelmoysen
KeWa skrev:Skal plasmaskærme ikke fragtes i "oprejst" tilstand for ikke at gå i stykker? (Jeg formoder, at svaret er nej, da ingen ellers vil købe over nettet - men jeg synes dog at have hørt dette).

Eller en god ide med netkøb.
Jo dette kan jeg bekræfte også at have læst mig til, idet plasma skærme består af mange lag og ved at lægge tv'et ned kan man risikere at disse "kvaser"/ødelægger hinanden.