Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa alle og godt nytår :)

Lige nu er de fleste jo helt rundt på gulvet med 100Hz CMR, 600Hz Subfield, 1080p60p og 120Hz monitor (som rent faktisk kan modtage et 120hz/120fps signal). Og det er med god grund at folk er forvirret, for markedet er i forvejen en jungle.

Mit spørgsmål:

Nu da flere fabrikanter har lavet TV skærme, både LCD og Plasma, som kan frame double fks 50>100hz, sådan så den interne hardware har båndbredde nok til at sende dette til panelet, er det så ikke snart en ide at lave indgangen så den kan modtage 100/120hz? Dual link DVI kan bære signalet og jeg går udfra at der er en HDMI standard på vej der kan ligeledes.

Jeg vil utroligt gerne kunne sætte min PC på et TV LCD eller Plasma og rent faktisk kunne sætte opdateringshastigheden til 100/120Hz i Windows. Jeg vil ikke have interpolation som samtlige modeller gør brug af, jeg vil have den rigtige vare :) Den rigtige vare kan man få på en 120hz Monitor, men ikke TV. Hvorfor dog ikke når 90% af hardwaren er der?

Desuden er jeg af den holdning at video bør skydes ved 60fps og så må man på TV'et aktivere en feature der fjerner hvert andet billede hvis man vil have 30fps/24fps som kilde til sin 60/120hz interne hardware. 3:2 pulldown og alt det fis er jo en helt igennem forældet måde at håndtere video. Det sjove er at det er consumermarkedet der bær 1080p60p standarden med camcorders og ikke biografer eller bluray. Og det giver jo endnu mindre mening :)

Tak for hjælpen og det er mest lagt op som et debat emne. Jeg kunne forestille mig at OLED ændrer rigtig meget på overstående pga. dens lynhurtige "g2g".

Igen tak til Rasmus for en fremragende side :)

Mvh
Michael