Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Stensdal
Hej

Jeg er stille og roligt igang med at flytte hjemmefra og er i den forbindelse på jagt efter et nyt TV, der skal kunne bruges i stuen overfor den allerede anskaffede sofa. Regner med at have et spisebord ved siden af sofaen, så skærmen skal gerne kunne ses klart derfra, altså en 45 graders vinkel, eller hvorledes man nu måler dette op.

Jeg har gjort mig nogle tanker på området og er kommet frem til følgende krav:

- LED
- 40-42"
- Full HD
- DVB-C/T tuner
- Gerne MPEG4 (gider ikke købe en boks)
- X antal hdmi udgange (kan man vel aldrig få for mange af?)
- Lydudgang så mine gamle Logitech computerhøjtalere kan sluttes til.
- Neutral i farven, sort eller lignende.

- Ingen 3D eller Smart, gider jeg ikke betale for, da jeg aldrig vil få det brugt.

Det er jo store udsalgstid her i januar, så håber på at holde mig på omkring kr. 5.000,-.

Har selv kigget på Samsungs UE40D5005
http://www.samsung.com/dk/consumer/tv-h ... D5005PWXXE)
og 5004
(http://www.samsung.com/dk/consumer/tv-h ... D5004BWXXE).
Synes dog anmeldelserne har været lidt blandede.

Jeg leder altså efter et standart 40-42" Full HD LED TV, der kan det sådan et skal kunne, men stiller ikke de ultimative krav til billedekvaliteten, da jeg hverken skal se Blu-Ray, 3D eller lignende.

På forhånd tak :)

- Stensdal
Af Camilla7
http://www.bilka.dk/Elektronik/TV/LG/LG ... ne_uge1201

Dette tv er på tilbud til 3999,- til og med lørdag - normalprisen er 4999,-
Det opfylder alle dine krav, er dog lidt i tvivl om der er out-put til lyd da det ikke er alle skærmene fra LG der har det. Ellers et super tv jeg selv havde valgt hvis ikke jeg skulle have 3D ;)
Af Camilla7
Gå ind på Bilkas hjemmeside og søg på LG 42LV450N. Har ikke set netop dette i virkeligheden, og kan kun anbefale dig at tage ud og kigge på det selv da det er forskelligt fra person til person hvad man foretrækker :)
Brugeravatar
Af edinger
Af de to bør du afgjort holde dig til 5005'eren, da lillebroderen har synlig dårligere billedkvalitet.

Som altid med LCD (LED) bliver billedet dog udvasket, jo længere du bevæger dig væk fra sweet spot.

Sålænge du sidder i sofaen - hvilket vel trods alt er hvor, du kommer til at se det meste tv fra - skulle der dog ikke være nævneværdige problemer.

Hvis betragtningsvinkel er en reel bekymring, bør du nok kigge i retning af plasma. Hvilket der sådan set heller ikke er noget i dit forbrugsmønster, som indikerer ville være et dårligt valg.

Et rigtig godt bud ville her være Panasonics U30'er (link) til ca. 4.000 kr.

Hvis du har plads til det, og mod på en endnu større skærm, kunne du også overveje 50-tommer udgaven, som fås til lige knap 6.000 kr. (link)

5005'eren har dog bedre tilslutningsmuligheder i form af flere HDMI-indgange.
Af GreNoLi
Har selv haft både LCD og LED. Den anden dag købte jeg dog Panasonic GT30 plasma. Uden sammenligning det bedste billede jeg nogensinde har haft. Ingen LED skærm jeg har været rundt at kigge på, når det til sokkeholderne. Du kan få det i Bilka i denne uge til 6500 hvilket er et røverkøb. Køb ellers lillebroderen der er 600 kroner billigere.
Af PeterD
Uden at fornærme nogen, er det vist svært at komme uden om Panasonic plasmaskærme, men jo. De kan ikke hænges "helt fladt" på væggen. Tilgengæld sparker deres billede r.. i en grad så konkurrenterne må ligge søvnløse om natten....Kan se du efterspørger neutrale farver og god sortniveau og det er her plasma har sin "force".

SKAL det være "total fladt til væggen" ville jeg dog også vælge Samsung eller LG, til trods for at det sikkert kun er deres topmodeller som kan levere en billedkvalitet man finder i Pana's "budgetskærme"..

Den perfekte skærm findes jo ikke endnu.....
Af Stensdal
Lyder godt alt sammen. Jeg regner med blot at have mit tv stående og ikke hængende på væggen, så Panasonic lyder som det rigtige valg.

Har dog hørt at plasma ikke holder så længe (ca 5000 timer), men var 10 år siden, så regner med at det er blevet fixet?

Hvis I ligger inde med flere forslag så bare skriv. Tak for dem der er kommet indtil videre, været en stor hjælp!
Brugeravatar
Af edinger
Stensdal skrev:Har hørt, at plasma ikke holder så længe (ca 5000 timer), men var 10 år siden, så regner med at det er blevet fixet?
Der er korrekt. Så dét skal i hvert fald ikke være argumentet for at fravælge plasma.
Stensdal skrev:Hvis I ligger inde med flere forslag, så bare skriv. Tak for dem der er kommet indtil videre, været en stor hjælp!
At bringe flere modeller i spil vil vist blot skabe yderligere forvirring. De nævnte skærme er fine til dit behov.
Af Stensdal
Så takker jeg mange gange og lukker den her.

Smutter i Bilka senere og ser hvad Panasonic GT30 og LG'eren kan levere i virkeligheden.
Brugeravatar
Af edinger
Stensdal skrev:Smutter i Bilka senere og ser hvad Panasonic GT30 og LG'eren kan levere i virkeligheden.
Der bliver jeg så nødt til lige at advare dig.

Du kan som hovedregel ikke regne med det, du ser i en butik, da skærmene dér 9 ud af 10 gange ikke er indstillet korrekt (optimalt). Mere herom nedenfor.

Det mest hensigtsmæssige er derfor oftest at lade sin endelige købsbeslutning afhænge af tests og brugererfaringer.

Emne: Hvad kan man bruge butikken til?
http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopi ... t=butikken

Emne: Test video i butikken
http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopi ... t=butikken