Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa!

Jeg står og skal købe et nyt TV, men jeg aner ikke hvilke modeller, der er værd at kigge efter. Jeg håber, at der er nogle, som kan hjælpe.

Jeg har følgende krav: LED
størrelsen 40"-42"
indbygget WIFI
DNLA
3D er jeg ret ligeglad med.
Jeg regner med at bruge 5000 kr, men jeg kan godt lokkes op på 7000-8000 kr. hvis der er store fordele ved at investere lidt mere.

Jeg regner primært med at bruge TV'et til at se film fra en NAS (også i HD-kval), så ved ikke om jeg skal være opmærksom på noget bestemt i forbindelse med det?
Derudover regner jeg også med at skulle se lidt fodbold og game lidt consol på det (men især gaming er sekundært).
Endelig skal det bruges til boxer gennem stueantenne (Ved ikke om det stiller specifikke krav)

Takker pænt for alle råd enten på specifikke modeller eller bare generelle råd. (Kunne være fedt, hvis nogen kendte et TV, der opfylder krav om så er på januarudsalg :))
Brugeravatar
Af edinger
Har du kigget her...?

"Ligeglad med 3D" og "gaming sekundært".

Ja, det peger jo unægtelig i retning af Panasonic G30.

Klart bedre billede end sammenlignelige LCD-modeller i prisklassen.

Hvordan har du fået den idé, at det partout skal være LCD?

Dit forbrugsmønster peger faktisk ret entydigt i retning af plasma.
Senest rettet af edinger 02 jan 2012, 14:12, rettet i alt 1 gang.
Af GreNoLi
Hvad med burn in og er det også godt til PS3 brug?
Brugeravatar
Af edinger
GreNoLi skrev:Hvad med burn in og er det også godt til PS3 brug?
G30 er en fremragende skærm til konsolspil og bedre end sammenlignelige LCD-skærme. Der er dog rigtignok en latent risiko for retention (midlertidig fastbrænding) ved langvarig gaming.

G30 kan derfor ikke anbefales, hvis konsolspil er det primære formål.

Til almindelig tv-kiggeri og blu-ray er det dog svært at finde en bedre skærm i prisklassen.
Af oleodder
edinger skrev:Har du kigget her...?

"Ligeglad med 3D" og "gaming sekundært".

Ja, det peger jo unægtelig i retning af Panasonic G30.

Klart bedre billede end sammenlignelige LCD-modeller i prisklassen.

Hvordan har du fået den idé, at det partout skal være LCD?

Dit forbrugsmønster peger faktisk ret entydigt i retning af plasma.
Hej Edinger, man tak for dit svar!
Primært har jeg tænkt på at købe LED fremfor Plasma fordi pga. tykkelsen. Derudover at Plasma har højere risiko for at brænde fast (Eller er det en myte?)

G30'eren har jeg fået anbefalet før. Har dog to ting jeg ikke bryder mig om ved dette. 1. Der er ikke indbygget WIFI. 2. Synes at Panasonics menusystem er ret kikset opbygget, og det virker langsomt. Når jeg primært skal bruge TV'et til at se film på NAS, er det ret vigtigt for mig, at det er meget nemt at gøre dette direkte på tv'et (så jeg ikke skal til at købe en box)
Brugeravatar
Af edinger
At der er risiko for retention – og burn-in, hvis man er meget uforsigtig – er ingen myte.

Er gaming derfor noget, du agter at gøre dig mere i, end dit indlæg umiddelbart gav indtryk af, er du nok bedre tjent med at vælge LCD.

Herudover er G30 naturligvis dømt ude, da den ikke opfylder dine yderligere krav.

Et bud i prisklassen kunne så være EX720 fra Sony i 40 eller 46 tommer.

NOTE: Jeg ville klart vælge 46 tommer-modellen. For når det gælder tv, er Bigger ALWAYS better 8)
Af Mysen
Du kan også købe Panasonic's GT30 til 6500. Den er tynd som en LED, og så er der indbygget wifi. Dog er det jo Panasonic og derfor også panasonic menuer ;) Til gengæld får du ikke andre modeller med indbygget wifi i prisklassen, og når du "primært skal se film fra NAS", så overstiger den bedre billedkvalitet på dette tv helt klart de ulemper, du får med retention.
Brugeravatar
Af edinger
Mysen skrev:...og når du "primært skal se film fra NAS", så overstiger den bedre billedkvalitet på dette tv helt klart de ulemper, du får med retention.
Det kan vi to vist hurtigt blive enige om.

Men som du selv tidligere har nævnt, er det "den oplevede risiko", mange står af på. Trods alle fordelene ;)
Af Mysen
Jow jow. Jeg kan skam også forstå, hvis TS hellere vil have en Sony EX720, men det er bare på sin plads, at han så i det mindste ved, hvad han afstår fra. Plasma er ikke for alle, slet ikke, men mange har fravalgt pga. markedsføring, en Fonasælger eller diverse fordomme, og det er en skam.
Brugeravatar
Af edinger
Jeg kunne ikke være mere enig :)