Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Hessi
Hey,

Jeg skal til at købe en fladskærmstv til mig selv og aner slet ikke hvilket et det skal være.

Om det er LCD eller Plasma er ligegyldigt så længe kvaliteten er i top og det understøtter HDTV 720p og har HDMI indgang. Det skal være sort og ikke mindre end 32 tommer og til MAX 7.000 kr.

Der behøver ikke have TV-tuner da jeg har en HTPC som har det hele. Det skal bruges til at se tv og DVD og forhåbentlig noget HDTV og til en smule gaming.

Jeg har kigget lidt på de 7 første her...
http://hifipriser.dk/Products/Listprodu ... 1&x=39&y=7

Er mest til LG'en, den første Phillips og Toshibaen, men aner ikke hvad der er bedst.

Det behøver slet ikke være nogen af dem jeg har kigget på hvis der er noget bedre i samme prisklasse, så længe det overholder de kriterier jeg nævner ovenfor.

Tak for hjælpen!

Hessi :)
Brugeravatar
Af azrael
Toshiba eller Sharp. Rasmus gav dig allerede de bedste skærme på listen... :)

Eller læg 3000 oven i og køb dig et 37" Panasonic TH-37PV60E plasma-tv.
Af Hessi
okay, Indtil videre er valget faldet på Toshibaen

Nu skal jeg bare vide om den har pixel mapping 1:1, da alt medie kommer fra min HTPC. Selv tv signal.
Brugeravatar
Af azrael
Det har den ikke, men det er egentlig mest relevant hvis tv'et skal doble op som monitor, hvilket ikke er en god ide. :)
Af Hessi
Skal man ikke have 1:1 pixel mapping hvis alt medie kommer fra en HTPC?

Dvs. alt hvad der hedder TV, film, HDTV, DVD osv kommer fra min HTPC.
Brugeravatar
Af azrael
Nej, det er ikke nødvendigt med 1:1 pixelmapping hvis tv'et kun skal bruges til multimediebrug (film, spil etc.)

Mht. Samsung LE-32N71B, så tror jeg at den kan klare 1:1 pixelmapping via VGA (altså det gode gamle analoge monitorstik). Det plejer Samsungs tv nemlig at kunne.
Af Hessi
okay, tak for svarene... Her er hvad TV'et skal bruges til og alt sammen fra en HTPC.

TV med analog og Digital HD signal
HD film i 720p opløsning evt. 1080i
DVD film
AVI og MPEG videofiler i 720p eller 1080i opløsning
3D Spil
Visning af Billeder i alle filformater og opløsninger

Det skal på intet tidspunkt bruges til noget tekst relateret med mindre andet løsning ikke findes.

De eneste krav jeg har er at det skal være sort, koste omkring 7.000 kr., kunne modtage PC-signal fra HDMI og vise 720p korrekt (helst uden skalering, gør dog ikke noget hvis billedkvaliteten ikke forringes for meget).

Billedkvaliteten skal være det bedste til prisen, lyden behøver ikke være bedre en gennemsnittet og alt muligt unødvendigt ekstra geil behøver det ikke have.

Hvad skal jeg vælge?
Brugeravatar
Af azrael
Jamen, med de krav skulle du være dækket godt ind med både Toshiba 32WL66Z eller Sharp LC-32SD1E (eller SA1E kun med analog tuner). Samsung ser måske lidt mere snazzy ud, og LG har vist nok 1:1 pixelmapping via HDMI, men billedkvaliteten er bedre på Toshiba og Sharp (efter min og mange andres mening).
Af Hessi
azrael skrev:Jamen, med de krav skulle du være dækket godt ind med både Toshiba 32WL66Z eller Sharp LC-32SD1E (eller SA1E kun med analog tuner). Samsung ser måske lidt mere snazzy ud, og LG har vist nok 1:1 pixelmapping via HDMI, men billedkvaliteten er bedre på Toshiba og Sharp (efter min og mange andres mening).
Osse selvom TV-signalet kommer fra en TV-tuner i min HTPC igennem HDMI?

Hvor finder jeg SA1E?
Af Hessi
Ville HD 720p kvaliteten egentlig ikke blive forringet hvis fjernsynet skal opskalere det til 1366 x 768?

Og skal den ikke opskalere det ligegyldigt hvad?

Jeg prøver egentlig bare at finde ud af om HD 720p kvaliteten på fjerneren er bedst med en 720p opløsning via HTPC eller 1366 x 768 opløsning via HTPC.