Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Grisen
Måske er der noget jeg ikke forstår, men kan 1024X768 se godt ud på widescreen? Opløsningen er jo 4:3, så vil det ikke give aflange pixels på 16:9? Dette vil vel især se dumt ud hvis man bruger skærmen til PC....
Er der noget jeg har overset ved dette?
Jeg står pt. og kigger på nyt tv til stuen, og jeg har kig på forskellige plasma-tv. Jeg skal også bruge skærmen til et media center, men mest til bare at se almindeligt tv på....

Venlig hilsen

Grisen
Grisen skrev:Måske er der noget jeg ikke forstår, men kan 1024X768 se godt ud på widescreen? Opløsningen er jo 4:3, så vil det ikke give aflange pixels på 16:9? Dette vil vel især se dumt ud hvis man bruger skærmen til PC....
Er der noget jeg har overset ved dette?
Det er fuldstændigt ligegyldigt om pixels er runde, kvadratiske, aflange eller trekantede - så længe du skal se tv fra en normal kigge-afstand. Du skal ikke se pixels, du skal se billede. Fra en PC har du ret i at det er et problem, fordi PC'en forventer at pixels er kvadratiske (så længe det er i desktoppen, f.eks. til afspilning af video i MCE er det ikke noget problem). Det kan løses ved at sende f.eks. 1280x720 til skærmen, og lade skærmen skalere det, det vil dog give et mindre skarpt billede.
Af Grisen
Kan alle almindelige plasmafjernsyn skalere på denne måde? Kan de gøre det på alle indgange (VGA/DVI/SVHS)?

Venlig hilsen

Grisen
Grisen skrev:Kan alle almindelige plasmafjernsyn skalere på denne måde? Kan de gøre det på alle indgange (VGA/DVI/SVHS)?
Et plasma eller LCD-tv vil _altid_ skalere billedet på denne måde, uanset input. Det kan ikke andet.