Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej hej hej

jeg er ved at købe en ny fladskærm da jeg har brug for et fjernsyn med indbygget dvb-c modtager og jeg er i tvivl om hvilke af de 2 følgende fladskærme jeg skal købe:

http://www.wupti.com/Produkter/TV-HIFI/ ... 04F7W.html

http://www.wupti.com/Produkter/TV-HIFI/ ... D5005.html

jeg har ingen forstand på fladskærme og sætter heller ikke så store krav, men jeg er meget i tvivl om jeg enten skal vælge 40" LCD uden 100hz eller 32" LED med 100 hz. Bruger fladskærmen til at se fjernsyn (nu HD kanaler med dvb-c), xbox 360 og ser dvd'er, **** blu ray. Jeg kunne virkelig godt bruge noget hjælp og noget klargørelse af de forskellige specifikationer, altså fx om jeg har brug for 100 hz. TAK SKAL DU HA
Af THM
jeg tog 5005, den er god trods forholdsvis ringe betragtningsvinkler og den er noget pænere end 5004.
Af Alanfabet
THM skrev:jeg tog 5005, den er god trods forholdsvis ringe betragtningsvinkler og den er noget pænere end 5004.
uhm okay. De der 100hz, gør det at billedet bliver sløret nogle gange eller virker det perfekt i spil og film og tv osv
Af PeterD
Hvis det ikke er 100 hz, ville dit fladskærm "flimre"/"blinke" hurtigt hele tiden. Mit gør ihvertfald når jeg skifter mellem 50 og 100 hz..

LCD/LED (Det er faktisk det samme som LCD. Læs mere om det på siden her) er primært bedst til spil.

PLASMA er bedst til film/sport og bluray, da billedet virker "blødere" samt at sortniveauet er sort og ikke grå/sort som på nogle LCD...

Du kan altid starte med at læse anbefalingerne her på siden, MEN...

Det komme også an på hvor i stuen/værelset dit tv skal stå..Tænker her på lysindfald gennem ruder som kan spejle sig i skærmen... og om det skal hænge på væggen, eller stå på tvbord..Tænker her på designet...

Pas dog på med at se dig blind på designet, da billedkvaliteten er det vigtigste for de fleste og her er de store mærker bedst Philips, Panasonic, Sony etc.

Som altid får du for det meste hvad du betaler for, men typisk er skærme fra Samsung og Panasonic de skærme hvor du får mest for pengene.

Hvis du går i Elgiganten kan du typisk få et Samsung billigt, da sælgerne får % hver gang de sælger et Samsung produkt...Undertegnede ville dog hellere gå efter et Panasonic eller Sony produkt, men de er ikke så meget på tilbud som koreanerne LG og Samsung..(Wonder Why...:-/ )

Elgiganten er dog typisk hurtigere med billige tilbud end Expert, Merlin, Fona etc. men så er der ikke så god vildledning som i de nævnte butikker...

Men tjek anbefalingerne her på siden og se evt. de grundige test som Rasmus laver.

Du burde kunne få en fornuftig skærm for omkring 4-5000 kr....
Af Alanfabet
PeterD skrev:Hvis det ikke er 100 hz, ville dit fladskærm "flimre"/"blinke" hurtigt hele tiden. Mit gør ihvertfald når jeg skifter mellem 50 og 100 hz..

LCD/LED (Det er faktisk det samme som LCD. Læs mere om det på siden her) er primært bedst til spil.

PLASMA er bedst til film/sport og bluray, da billedet virker "blødere" samt at sortniveauet er sort og ikke grå/sort som på nogle LCD...

Du kan altid starte med at læse anbefalingerne her på siden, MEN...

Det komme også an på hvor i stuen/værelset dit tv skal stå..Tænker her på lysindfald gennem ruder som kan spejle sig i skærmen... og om det skal hænge på væggen, eller stå på tvbord..Tænker her på designet...

Pas dog på med at se dig blind på designet, da billedkvaliteten er det vigtigste for de fleste og her er de store mærker bedst Philips, Panasonic, Sony etc.

Som altid får du for det meste hvad du betaler for, men typisk er skærme fra Samsung og Panasonic de skærme hvor du får mest for pengene.

Hvis du går i Elgiganten kan du typisk få et Samsung billigt, da sælgerne får % hver gang de sælger et Samsung produkt...Undertegnede ville dog hellere gå efter et Panasonic eller Sony produkt, men de er ikke så meget på tilbud som koreanerne LG og Samsung..(Wonder Why...:-/ )

Elgiganten er dog typisk hurtigere med billige tilbud end Expert, Merlin, Fona etc. men så er der ikke så god vildledning som i de nævnte butikker...

Men tjek anbefalingerne her på siden og se evt. de grundige test som Rasmus laver.

Du burde kunne få en fornuftig skærm for omkring 4-5000 kr....
Så du synes ikke jeg skal købe en af de skærme jeg har linket? grunden til at jeg er usikker på 100hz er at jeg læste flere steder hvor der står at det kan være problematisk i en lcd skærm og får billedet til at se kunstigt ud.
Af PeterD
Det er et eller andet med at de højere hertz, feks. 200 hz i forhold til 100 hz, kun virker hvis der tilføjes i såkaldt "scanning backlight"...Men under alle omstændigheder skal den have 100 HZ

5605H og 5606H fra Philips skulle være rimelig gode da de er anbefalet af Flatpanels

Ellers kunne whathifi.co.uk måske også være en mulighed da de også tester skærme...

Jeg kunne selvfølgelig også sige "Bare køb en Samsung skærm til en fornuftig pris i Elgiganten." Jo, det er svært at slå dem på prisen, men spørgsmålet er så bare om er er nogle konkurrenter hvor du får et bedre billede til samme pris....?

Om det skal være 32" eller 40" kommer vel an på om det er i en stor stue eller et værelse tvet skal placeres. Sidder selv ca. 3,5 meter fra en 42" og det syntes jeg ikke er for stort. Slet ikke når det er HD kvalitet, for du bliver hurtigt vant til det.
Af Alanfabet
THM skrev:jeg tog 5005, den er god trods forholdsvis ringe betragtningsvinkler og den er noget pænere end 5004.
by ze way, hvor dårlig betragtningsvinkel? Går det ud over oplevelsen hvis man ikke sidder lige ud for fjernsynet i en ret vinkel?
Af jones31
Peter D, kan du ikke lukke røven, du er da virkelig for dum og høre på.
Af jones31
Og så er ue32d5005 heller ikke et 100 hz tv, den opdater ikke med mere end de 50 billeder i sek, så nej den er ikke god til sport og film.

Samt philips 5 serie, er gammelt indmad fra sidste år man stadig bruger og de køre også stadig 50 hz på panelet.

32pfl4606H vil være bedre valg med 100hz panel.
Af Alanfabet
jones31 skrev:Og så er ue32d5005 heller ikke et 100 hz tv, den opdater ikke med mere end de 50 billeder i sek, så nej den er ikke god til sport og film.

Samt philips 5 serie, er gammelt indmad fra sidste år man stadig bruger og de køre også stadig 50 hz på panelet.

okay, men pfl4606H er lcd. jeg troede led var lidt bedre men jeg ved ikke hvor stor forskel det gør
Af THM
jones31 skrev:Og så er ue32d5005 heller ikke et 100 hz tv, den opdater ikke med mere end de 50 billeder i sek, så nej den er ikke god til sport og film.

jo den er god til sport og film. den er 100hz crm hvilket er scanning backlight, som mindsker slør. uden at gøre billedet kunstigt(som TS skrev tidligere han havde læst om)

desuden er 100hz Frame interpolation aldrig godt til film, da det netop giver den kunstige effekt. hvilket det iøvrigt også gør i sport og alt andet...

ps. der er et gammelt ordsprog der siger: "man skal ikke kaste med sten, når man selv bor i et glashus"
Senest rettet af THM 12 dec 2011, 10:02, rettet i alt 2 gange.
Af THM
Alanfabet skrev:
by ze way, hvor dårlig betragtningsvinkel? Går det ud over oplevelsen hvis man ikke sidder lige ud for fjernsynet i en ret vinkel?
lejede lige lidt med et 46D5700(ca. samme skærm) igår og kiggede specifikt efter betragtningsvinkler.
farverne ændre lidt karakter, og bliver lidt matte, fra selv smalle vinkler, det især de mørkeste farver det går ud over. Det ikke voldsomt, som på en gammel lcd computerskærm 8)
testede også for clouding i et meget dunkelt belyst lokale, der var lidt, men absolut ikke kritisk. det tydeligste var en lille plet i øverste venstre hjørne, og den ku ikke ses når det kom billede på, heller ikke med sorte bjælker i top og bund.
bevægelse kørte fint og på noget tv kildemateriale bedre end mit eget panasonic G20(plasma), som på visse signaltyper har lidt problemer.

alt i alt vil jeg udfra det jeg lige nåede at se sige at det er fremragende til prisen.

hvis du vil ha rigtig gode betragtningsvinkler skal du over i plasma.
Af THM
PeterD skrev:Hvis det ikke er 100 hz, ville dit fladskærm "flimre"/"blinke" hurtigt hele tiden. Mit gør ihvertfald når jeg skifter mellem 50 og 100 hz...
Peter 100hz på et lcd tv har intet med 100hz på dit X20 at gøre. lcd køre sample and hold og vil aldrig flimrer.
plasma tænder og slukker for pixels. når du sætter den til 50hz opdatere den kun skærmbilledet 50 gange og oplever blinken, sjovt nok voldsommere end på et 50hz crt.
ved 100hz viser den blot samme billede to eller flere gange alt efter kildemateriale
Af Alanfabet
haha... siden jeg lavede tråden har de fucking sat prisen 200 kr op, tror jeg køber det i dag.