Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Langendorf
Hej

Er begyndt at få lidt ondt i mine øjne efter længere tid foran skærmen, og hvis jeg ser en film på samme skærm, men fra længere afstand så flimrer det lidt.

Jeg har haft samme skærm i 2 år (Benq G4220HDB) og den er jo egentlig ret ringe. Men det er først inden for de sidste par måneder jeg har haft problemmerne. Jeg har dog skiftet skrivebord. Så den normale skærmafstand har ændret sig lidt. Men jeg er lidt i tvivl om det er mine øjne eller skærm det er galt med. Jeg regner med at det flimren jeg kan se på lang afstand er fordi den kun kører 60hz?

Er der andre der har haft lignende oplevelser?
Af lgowner
1: har du briller så skal du have ny styrke, gå til øjenlæge og få målt styrke.
2: har du ikke briller, så er det nok nu du skal.
Af donoester
Hej,

Hvis du først føler ubehag ved brug nu og det passer sammen med, at du bruger skærmen i en anden afstand end tidligere, så vil jeg sige det nok er der problemet ligger - i den ændrede afstand.

60 Hz har intet som helst med "flimmer" at gøre på LCD skærme. Billedet bliver opdateret 60 gange i sekundet, eller godt og vel hvert 16 ms. I tiden imellem, bliver billedet ikke svagere eller helt væk, som med en gammeldags billedrørsskærm - billedet holdes konstant i godt og vel 16 ms.
Den flimmer du vil kunne se er fra lysdioderne til den hvide baggrundsbelysning, der drives via PWM ved en alt for lav frekvens i forhold til hvad øjet ser, og hvor lysende de er indstillet til at være.
En idé kunne være at skrue mere eller helt op for baggrundsbelysningen (hvor pwm-signalet så vil være højt det meste af, eller hele tiden). Hvis det bliver så lyst at det bliver irriterende, så prøv et par solbriller (bare som forsøg).

Ellers vil jeg nok anbefale enten at prøve med din gamle opstilling igen, eller vælge en skærm med lysstofrør/CCFL som baggrundsbelysning. Fosforen i lysstofrør lyser nemlig et stykke tid efter PWM-signalet bliver lavt, modsat lysdioder som er noget bedre til at slukke med det samme. Det vil kunne bevirke, at der ikke forekommer synlig flimmer.

Men nu synes jeg så også, at det er mystisk, at du kun kan se flimmer på længere afstand. :)
Af Otto J
Udover de andres forslag, som sagtens kan være rigtige: Har det omkringliggende lys på din nye arbejdsplads ændret sig? Hvis der er for mørkt i forhold til skærmens belysning, vil det være anstrengende for øjnene. Så prøv at få noget mere lys omkring skærmen. Det er bedre (i forhold til om det er anstrengende for øjnene) at have relativt meget lys i lokalet og så godt blus på skærmen, end at have mørkt i lokalet og så skrue ned. Det skal naturligvis helst skabes på en måde så det ikke giver reflektioner i skærmen.