Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har lige fået samlet en ny computer, hvor jeg bruger Intels indbyggede grafikchip, men der er kun HDMI og DVI udgang på bundkortet. Planen er indtil videre at jeg skal have Eizo ColorEdge CG275W, som både har DVI og displaysport.

Jeg har blandt andet fundet svar som dette på diverse fora, hvor folk diskutere om de bedste grafiker fladskærme:

"What I find important is the possibility to work with 10 bit via displayport which is the case with both monitors"

"It’s worth pointing out, for example, that if you connect one of these monitors over DVI, rather than the DisplayPort, you’ll get a more standard 16.7 million colours."

Vil det så sige, at det er en fordel at bruge displayport på disse high-end skærme, hvis man kan arbejde med 10 bit istedet for 8 bit?

Jeg skal bruge skærmen som seriøst arbejde med web design og print på lærred.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dit grafikkort arbejder kun med RGB i 256 trins skalaer, så det er ikke vigtigt om standarden understøtter flere farver. Skærmene internt arbejde ved mere end 8 bit, men det handler om Look Up Tables og ikke data fra grafikkortet.

Displayport har større båndbredde og flere features end DVI, men til at drive en alm. monitor, så har det ikke betydning hvad du vælger.
Af donoester
CG275W har faktisk (ifølge Eizo) et 10 bit panel, men det er nok 8 bit+AFRC. Uanset hvad behandles de 2 ekstra bit i hvert fald. Den står angivet til at have en 16 bit look-up table.

Heller ikke alle grafikkort med displayports understøtter 10 bit farvedybde. Tænk lige på, at det meste grafik (99,99%) der vises jo ikke er lagret med mere end 8 bit pr. farve.
Det giver mening med kameraer der skyder i RAW-format eller indscanninger i mere end 8 bit pr farve - eksempelvis dyrere diasscannere. Om du så ville kunne se forskellen er så en anden sag. Jeg tvivler stærkt, men den øgede bit-dybde i filerne giver mulighed for en mere nøjsom billedbehandling.
Af Angel
Det var lige det, jeg havde håbet på at høre. Så er jeg fri for at skal ud og købe et ekstern grafikkort med displayport. Tak for for hjælpen :-)