Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mellin81
Nu er mit gamle tv definitivt afgået ved døden og jeg må nu ud og købe mig en fladskærm... og det gør mig nærmest panisk angst at skulle begive mig ud i den jungle.... Jeg føler mig total sat af ligemeget hvordan jeg griber det an... om jeg fysisk søger råd og vejlednig i en butik eller om jeg læser stolpe op og stolpe ned, b.la. her inde, så er det bare for meget at rumme når min tekniske baggrundsviden nærmest er li 0, Det bliver simpelthen for uoverskueligt at finde hoved og hale i noget som helst og hvis det lykkeds så støder jeg bare ind i endnu en mening eller oplysning, der har betydning for kvaliteten og skal så starte forfra :( Nu er jeg TRÆT og vil bare have taget en beslutning (som jeg ikke fortryder ;)
Problemet er nok at jeg har ret høje standarder for hvad jeg vil, eller kan holde ud at se på/give mig hentil i forhold til at jeg er super fattig og højest kan bruge omkring 4000 kr (gerne mindre)

Jeg ser pænt meget fjernsyn så det har stor betydning at billedet og lyden er god alt andet fitlihut og gadget er helt og aldeles underordnet!

Størrelsen er jeg også i tvivl om, jeg kan godt lide at sidde (meget) tæt på, så en 32" synes jeg var fin til at starte med, men nu har jeg set en 37" og tænker at det måske nok er mere realistisk hvis det engang skal flyttes fra værelse ind i stuen... men igen, hvis billedet er bedre på et 32" så er det, det vigtigste. har nemlig ikke kunnet finde så mange 37", hvilket undrer mig meget... er det en uddøende størrelse??
Og så er der hele LCD vs LED spørgsmålet, som jeg forstår det, efter at ha læst herinde, så er der ikke noget bedre ved LED hvad angår billede og lyd, er det korrekt? eller skal jeg tror på elgigant-sælgeren der siger at LED og 100 Hz understøtter fremtidens digital-signal bedre end et LCD tv?

Er der nogen her der kan give mig bare en smule mere klarhed over situationen, ville jeg være dybt taknemmelig!

Og hvad er det lige med den 'tænk' test, hvorfor er den ikke pålidelig i jeres øjne?
-troede nemlig lige at jeg havde fundet en sony-vinder efter at have gennemgået deres test .....liiige indtil jeg fik læst en MASSE herinde, både i forums og div. artikler!

Foreløbig har set på disse tv i elgiganten:

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... 37pfl4606h

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... v-32lk530n

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... c-32le530e

Ups... det blev et langt indlæg, håber ikke det afskrækker
:(
Brugeravatar
Af Shase
Har du set nogle af de tv du nævner? Altså ikke i butik, men virkeligt?

LED er som sådan ikke fremtidssikret. LED er en måde at belyse panelet på. Så LED er = LCD med LED belysning.

100Hz er underligt nok heller ikke en entydig kvalitet.

Hvis du synes din 32" er ved at være lidt lille, så vil jeg vove at påstå at du snildt kan tage et tv i 40"+

Tænk testen er påvirket af strømforbrug med mere. Den taler meget bredt.

Råd og spørgsmål.

Læs evt. artiklen om specs.

Hvad skal du bruge fjernsynet til, og hvor får du tvsignal fra?

Hvorfor skal det være LCD/LED? Har du overvejet plasma.

Er 4000kr dit absolute max?
Af ChrisVinther
Grunden til at du ikke ser så mange 37" skærme, er at der er utrolig mange der køber 40" og derfor presses prisen så langt ned at det ikke kan betale sig at købe en 37", da man kan få en 40" for stort set de samme penge :)

Måske bør du overveje denne skærm:
32":
http://www.bilka.dk/Elektronik/TV/Samsu ... Elektronik

40":
http://www.bilka.dk/Elektronik/TV/Samsu ... Elektronik

Flere, med nogenlunde samme behov og prisbegrænsninger som dig,har talt pænt om denne model herinde. :)
Af mellin81
Hej Shase

Har læst samtlige artikler herinde, men er stadig forvirret, fordi der forståelsesmæssigt er så mange bolde der skal holdes i luften samtidig! hvilket går ok, når jeg læser den... men så snart jeg skal fører den viden ud i reallife, så mister jeg altså overblikket!

Nej har kun set tv'ene i elgiganten, hvilket jo i sig selv ikke er ret troværdigt og man bliver jo nok lidt forført, på et ikke så realistisk grundlag, når man står overfor 40 skærme, der spiller den samme sekvens om og om igen. Syntes alligevel at det var de skærme der talte mest til mig i forhold til billedet og prisen!
-Og det phillips, jeg peger på, er fordi det er 37", som jeg synes er en god mellemting da jeg pt sidder nærmest helt oppe i skærmen...;)
-er bange for at et 40" gør fejlene/opløsningen i billedet tydeligere og jeg så ikke kan fokuserer på andet end det.... det er nemlig det jeg har tendens til, når jeg ser tv... at blive sk... ærglig og frustreret over elementerne der ikke fungere på selve tv'et, så jeg i sidste ende ikke kan give mig hen til det jeg ser!
-det er bare min egen overbevisning at billedet må blive bedre jo mindre det bliver?

Plasma høre jeg sjældent omtalt i denne prisklasse... ja i det hele taget, så det er jeg ikke nået omkring endnu... mit max er omkring de 4000 og hvis det skal bare en smuuule højere op så skal det KUN være fordi kvaliteten er væsentlig højere end de andre under 4000 kr.

Har absolut ingen fysisk erfaring med fladskærme andet end det 40" min ven købte for 7 år siden, hvilket for mig stadig står helt klart, for det var mig simpelthen umuligt at forstå hvad meningen med det var....Det var SÅ skidt!
- Og så et billigere phillips min mor købte for 3 år siden, som også i mine øjne slet ikke levede op til mine forventninger omkring billede og lyd (selvom min mor var vældig glad for det)
-Så hvis der er sket en betydelig ændring i forhold til kvalitet siden da? så er jeg måske også mere rolig hvad angår at tage en beslutning!

Ergo er jeg altså nærmest et blank lærrede hvad angår muligheder
Er faktisk åben for hvad som helst.... der hvor det bliver svært er når alle har forskellige meninger på (nogen gange skrøbelige grundlag)... Derfor skriver jeg for råd herinde

Tvsignalet er fra antenneforening/boligselskab i KBH, altså over yousee jeg har desuden en youseeplus boks og et godt kabel
Af mellin81
Hej ChrisVinther

Tak for input, men dine links føre vist lidt til en blindgyde, medmindre det er en reklame for fladskærmstilbehør O_O
Af Mysen
Det er den her, han linker til:

UE40D5005

Og det andet link er til 32" versionen af samme tv.

Du har helt ret i, at fejlene er tydeligere, jo større tv, man ser på. Og at der ikke findes mange 37" modeller. 40" er altså bare ikke meget større end 37", og du bør overveje det, selv om du er bange for at se fejl. Det er nemlig muligt at billedkvaliteten på ringe signaler falder i takt med at størrelsen på tv'et stiger, men den stiger til gengæld, når der kommer HD på.
Og der kommer flere og flere kvalitetskanaler, bl.a. TV2 der er i HD kort efter nytår.

Pointen er blot, at når du overvejer både 32" og 37" så er sandsynligheden for, at du kommer til at finde 32" for lille større, end at du føler 40" er for stor.

Og så er der en del plasmamodeller, der kunne være attraktive i dit prisleje, men her er man så bare oppe i 42". 42" er glimrende ved en siddeafstand på ca 2-2,5 meter. En 32" skal man helst ikke være mere end 1-1,5 meter fra, mens 50" er bedste ved afstande mellem 2,5-3,5 meter. Dette er selvfølgelig min egen holdning ifht. kompromisset mellem fejl på SD/ woweffekt på HD. Jeg mener bare, det er en ret udbredt holdning, og nogle vil endda mene at 60" passer bedre end 40" ved en afstand på 2,5 meter ;)
Af lennon
Langt de fleste af de billedfejl du konstaterer, vil nu nok skyldes selve TV sendingen . Flere SD kanaler er desværre synligt komprimerede, og det kan intet TV rette op på . Tommelfingerregelen er, at du får bedst billedkvalitet pr tomme ved at købe plasma - specielt i det billige prissegment .
Sidder selv ca 3m fra 63" - og det er perfekt . . .
Af mellin81
Tak for jeres input... bliver klogere og klogere ;)

Nu var jeg lige nede i min lokale radio/tv forretning (fatter ikke at jeg startede min søgning hos elgiganten, det er jo nærmest som at træde ind i løvenshule)
Nå men hvor om alting er, så havde han jo ikke det største udbud, hvilket i virkeligheden nok var det bedste ved det hele, for så må det jo være fordi at lige præcis disse skærme, er nogen han kan stå indenfor. Hvis det ikke var fordi han var ved at lukke var jeg nok (måske) gået ud af butikken med et tv!
Men han havde kun et tv i mit prisleje og det var dette her...som altså kun er et 32", men hvad jeg kunne se var med et godt billede, men igen, det er jo nærmest også det eneste tv jeg har set med direkte tv signal og ikke en dvd sekvens:

http://www.expert.dk/da/produkter/panas ... 06245.aspx

Lige et spørgsmål er disse tv det samme? det ene har et E i enden og det andet (som jeg kiggede fysisk på har ikke) eller er det bare en formalitet?

http://www.pricerunner.dk/pl/2-2704376/ ... ign-Priser

Han talte godt for panasonic og det virkede ikke som om han prøvede at prakke mig noget på. Nu er jeg så blevet lidt hoocked på et panasonic og jeg går hjem og googler og googler, men må konstatere at dette jo også er en verden for sig

:s Så forvirring er altså ikke blevet mindre, men hvis I har nogle erfaringer eller input eller erfaringer, der kan gøre mig klogere på at forstå denne panasonic verden, så tages der imod med kyshånd! :)
Brugeravatar
Af Shase
Det skulle meget gerne være det samme. E står for europæisk model, som så også er dem vi har i DK. Det er først her i 2011 der er specielle nordiske modeler kaldet Y, som ved fx VT30Y.

Så de tv du har fundet er de samme.

Noget andet er så at så vidt jeg har forstået så laver Panasonic ikke som sådan specialt gode LCD-skærme. Der hvor Panasonic virkelig rykker, er ved deres plasma.

Har du fundet ud af hvad størrelse tv du skal have?
Af mellin81
Ja det er da jo noget om, det med at det er plasma som panasonic er god til.
Problemet er bare at de, såvidt jeg kan se, kun kan erhverves fra 42" og opefter, hvilket er vildt ærgerligt for jeg tror altså det bliver for stort... Havde tænkt at, jeg måske liiige kunne trække mig og til en 40" set udfra at jeg godt kan lide at sidde så tæt på tv'et
på den anden side er jeg jo blevet ret hooked på panasonic fordi jeg læser så meget godt om det!
Så der poppede lige et nyt dilemma op og det er det der er så frustrerende ved et tv-køb, at der hele tiden er noget der ikke går op!

Tænker også om der måske findes 37-40" panasonic-plasma, som måske ikke lige er fra dette år, men alligevel er 'godt nok' -som måske endda kan købes brugt. Det virker nemlig som om at folk skifter tv, generelt fordi det skal være større?

Må nok hellere prøve at begive mig ud i reallife igen og se om et 42" måske kan imponerer mig.
-Og HVIS det kan hvilket et skal det så være, altså er der så markant forskel i billede og lyd og hvad kan det billigste samligenes med i forhold til andre mærker:
Panasonic - TX-P42C3E
Panasonic - TX-P42S30
Panasonic - TX-P42G30

Hmmm... hvis vi antager panasonic ikke er god til LCD, hvorfor koster et 32" LCD så egentig næsten ligeså meget som et 42" af det billigste plasma?

http://www.onradio.dk/onradio-webshop/t ... l32cx3.htm

Mange spørgsmål -I know, men jeg vil vildt gerne forstå hvordan det hele hænger sammen! ;)