Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.

Jeg har netop fået mig mit allerførste HiFi-anlæg, og glæder mig meget til at få det op at køre. Det drejer sig om en Onkyo TX NR 609B-receiver og 1 sæt SA1750 højttalere, som skal køre stereo (senere skal de køre 5.1/7.1) Kablerne er Monster XP Navajo et eller andet.

Da dette er første gang jeg skal sætte sådan noget op, ville jeg høre om der er nogen der vil komme med nogle gode råd? Især til indstilling af receiveren/hvordan jeg kobler højttalerne korrekt til osv. Jeg er HELT grøn, så selv de mindste/mest banale ting kan være en stor hjælp for mig :)

Med venlig hilsen

Jens
jensholm skrev:Da dette er første gang jeg skal sætte sådan noget op, ville jeg høre om der er nogen der vil komme med nogle gode råd? Især til indstilling af receiveren/hvordan jeg kobler højttalerne korrekt til osv. Jeg er HELT grøn, så selv de mindste/mest banale ting kan være en stor hjælp for mig :)
HELT fra bunden bliver nok lidt omfattende :-)

Højttalerne forbindes til Front højttalerudgangene. Sørg for at de er i fase, dvs. rød til rød, både på receiver og højttalerterminalerne. Er dine ledninger monteret med stik, skal du først hive en lille prop ud af terminalerne på receiveren (muligvis også på højttalerne) inden stikkene kan sættes i. Det gøres nemmest ved at skrue en lille træskrue i og trække proppen ud. Har du tænkt dig at trække ledninger til Bi-Wiring, skal du fjerne bøjlen som forbinder indgangene på højttalerne, hvis ikke, skal bøjlen blive siddende.
Dernæst forbinder du dine andre enheder og antenne etc.
Så kan du slutte strømmen til og du er klar til at spille :-)
Når du kun har to højttalere sluttet til, vil receiveren sandsynligvis selv vælge stereo-output. Hvis ikke, trykker du gentagne gange på knappen Music indtil diplayet viser Stereo.
Af jensholm
Tusind tak, jeg tror heldigvis at jeg har gjort det nogenlunde sådan som du siger indtil nu.
Lige nu tror jeg at jeg har pillet de der bøjler bagpå der forbinder det øverste par med det nederste. De skal altså sættes på igen for få optimal lyd? Hvad er bi-wiring helt præcist?

tak :)
Af Peter Schrøder
jensholm skrev:Tusind tak, jeg tror heldigvis at jeg har gjort det nogenlunde sådan som du siger indtil nu.
Lige nu tror jeg at jeg har pillet de der bøjler bagpå der forbinder det øverste par med det nederste. De skal altså sættes på igen for få optimal lyd? Hvad er bi-wiring helt præcist?

tak :)
Jeps. På med bøjlerne igen. Sluk receiveren inden du piller ved det.
Ved Bi-Wiring tilslutter du mellemtone og diskant til den ene udgang på receiveren mens bassen er sluttet til en anden højttalerudgang. Det kræver altså to sæt ledninger fra receiveren til hver højttaler. Hvis du fjerne bøjlen på højttalerne er det altså kun den ene halvdel af højttaleren der spiller nu.
Forskellen ved Bi-Wiring i dit setup er kun psykologisk. Højttalerne kan sagtens finde ud af at dele signalet ved de rigtige frekvenser.
Af jensholm
Super, det giver rigtig god mening! Synes også der mangler noget i lyden nu ;)

Er der andre foreslag/gode råd du vil give mig?
Af Peter Schrøder
jensholm skrev:Super, det giver rigtig god mening! Synes også der mangler noget i lyden nu ;)

Er der andre foreslag/gode råd du vil give mig?
He he. Ja, det kan du godt bilde mig ind.
Resten er op til dig og hvad du foretrækker og hvad du har af udstyr du skal slutte til receiveren. Den har HDMI indgange til det meste. Har du en egentlig cd-afspiller, kan den sluttes til en af de digitale indgange, enten vis optisk eller coax. Mener du at din cd-afspiller dekoder signalet bedre end receiveren, kan du trække analoge kabler (rød/hvide phonokabler) imellem de to. Har højttalerne basport på bagsiden, bør de ikke stå lige op ad væggen. Det kan godt give lidt ukontrolabelt buldren i bassen, hvis de står op ad en væg eller i et hjørne.
Af jensholm
Vil min blu-ray afspiller kunne afspille cd'er ligeså godt som en dedikeret cd-afspiller?
Min kæreste vil gerne have en cd-afspiller hvor der er plads til minimum 3 cd'er i af gangen, er det noget der er til at få?
Af Peter Schrøder
jensholm skrev:Vil min blu-ray afspiller kunne afspille cd'er ligeså godt som en dedikeret cd-afspiller?
Min kæreste vil gerne have en cd-afspiller hvor der er plads til minimum 3 cd'er i af gangen, er det noget der er til at få?
Din Bluray vil afspille lige så godt som en cd-afspiller, hvis du tilslutter den digitalt til receiveren, dvs. enter med HDMI, optisk eller coax. Om du kan styre hvorvidt den også tænder for tv'et, når du bare skal høre musik, er en anden sag. Det kan kræve lidt tilpasning i menuerne. Hvis din Bluray understøtter HD lyd, skal den sandsynligvis tilsluttes receiveren med HDMI, før du få glæde af det. Tv'et tilsluttes så receiverens HDMI udgang. Kører Bluray signalet gennem receiveren til tv'et, vil du dog opleve en lille bitte forringelse af billedet i forhold til, hvis du tilslutter Bluray direkte til tv'et. Også selvom du sætter receiveren til HDMI Through.
Det er mange år siden jeg har set en cd-afspiller med cd-skifter. Jeg tror ikke du kan får det mere. Alternativet kunne være en PC som kan rumme al musikken. Onkyoen har jo netværkstilslutning :-)
Af jensholm
Jeg har fået det sat op, men er lidt i tvivl hvilke indstillinger selve receiveren skal stå på for at give den bedste lyd når det er stereo. Har hørt en sige at man skal sætte den på "Full Range" eller sådan noget for at få maksimal lyd ud af højttalerne, passer det?
Af Peter Schrøder
jensholm skrev:Jeg har fået det sat op, men er lidt i tvivl hvilke indstillinger selve receiveren skal stå på for at give den bedste lyd når det er stereo. Har hørt en sige at man skal sætte den på "Full Range" eller sådan noget for at få maksimal lyd ud af højttalerne, passer det?
Du kan fortælle receiveren, hvilken slags højttalere som er tilslutter. Nogle har kun små satelliter mens du har Full Range. Altså højttalere som kan gengive hele frekvensområdet. Den skal stå på Full Range for fronthøjttalerne.
Af jensholm
Men hvor gør jeg det? Kan ikke finde det nogen steder...
Af Peter Schrøder
jensholm skrev:Men hvor gør jeg det? Kan ikke finde det nogen steder...
Den står vist pr. default til Full Range på Front. Ellers kan du finde det i Receiverens menu, som er nemmest at gå til, hvis tv'et er tilsluttet receiveren via HDMI.
SVJH skal du trykke Reciever og Setup på fjernbetjeningen for at få menuen op på skærmen.