Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej med Jer,

Jeg har nogle problemer med min Dell skærm.
Har hørt så meget godt om den, men siden jeg købte den for et par måneder siden har jeg endnu ikke været helt tilfreds.

For det første er der kalibreringen: Jeg kalibrere ca. hver måned, men kun af nød! Blot med en måneds interval mellem kalibreringerne er der en markant forskel i farver! På mit arbejde kan der gå op mod 6 måneder i mellem kalibreringerne og der er forskellen minimal - der har vi Eizo og Apple skærme.
Jeg bruger X-rite Eye1 Display2 til kalibreringen - har prøvet 3 forskellige, så det er ikke den der er defekt.

Det andet der irritere mig, er at når jeg har et billede med et område der brænder ud, bliver overgangen mellem det udbrændte og det med tegning i rødligt! Generelt synes jeg skærmen har et problem med rød, men her er det i sær galt!

Oplever desuden ofte at jeg kan redigere et billede færdigt på den skærm, så ligger jeg det ud på nettet til test på forskellige skærme, og så kan jeg på min billige MacBook Pro skærm se tydeligt color cast, som jeg ikke kan se på den dyre Dell skærm.

Nu er spørgsmålet så:
- Er der noget galt med skærmen?
- Er grafikkortet for "gamer" agtigt til at styre disse farver præcis? (bruger et XFX Radeon HD5770)
- Er det bare sådan det er, med en "billig" grafikerskærm?
- Er Windows lort til at styrer farver kontra mac?

Håber der er nogen med erfaringer med den her skærm :-))
Af donoester
Hej,

EyeOne D2 skal have en eller anden form for softwarekorrektion under kalibrering for at kunne give et brugbart resultat til skærme med stort farverum som U2711.
Er de forskellige kalibreringsenheder ca. lige gamle? Giver alle tre samme resultat?

Det farvestik du kan se på MBP er muligvis et resultat af, at den ikke er kalibreret? Ser det anderledes ud på andre skærme?

1) Det tvivler jeg umiddelbart på.
2) Nej... de 8 bit per farve defineres lige godt, lige gyldigt hvad. Men nu hvor det kun er grafikkortets look-up table man ændrer på opslaget i ved denne softwarekalibrering, så tror jeg godt 8 bit pr farve kunne blive for unøjagtigt til en god kalibrering med så stort et farverum.
3) Måske - hvis du ikke kan lave en egentlig hardwarekalibrering med en høj nok præcision, så er det nok en akilleshæl.
4) Tja, ikke specielt vil jeg mene.