Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej!

Jeg købte for under 5 år siden en af Samsungs topmodeller: SM29LE40M71B med 100 hz, som dengang kostede 22000,-kr, og det var mit livs fejlkøb :(

Jeg var så naiv og troede, at vi ville have et godt tv i mange, mange år, da det sidste holdt i 17 år :) men ...

Kort efter købet fik vi den byttet p.g.a fejl, og efter 3 år gik den i stykker på den måde, at der siden har været periodiske fejl, hvor der er blå, grønne, gule og røde striber over skærmen og hele billedet forvrænger!!!
Det varer så en tid, fra dage til uger, så har det været fint igen og så kommer det tilbage!

Det startede jo desværre først efter garantiens udløb, og ville koste mange tusinde kr. at få lavet, fik vi oplyst, så derfor har vi intet fået gjort!

Nu kan jeg / vi ikke holde det ud mere og skal købe et nyt tv, men hvilket?

Jeg ønsker absolut ikke at købe så dyrt et tv igen, da min erfaring med det ikke er bedre!!!
Og jeg ønsker heller aldrig mere at købe et Samsung tv, da vi også har 2 andre eksempler "tæt på", med "dårlige" Samsung skærme!!!!

Men hvad skal vi så købe???

Vi er kun interesserede i en "ganske almindelig fladskærm" til at se tv på!!!
Og er ligeglade med 3D og internet osv.!!!

Men vil selvfølgelig gerne have en flot billedkvalitet, nå vi ser film, natur / dokumentar programmer, koncerter, nyheder m.m.

Og så skal det kunne tage alle de programmer, som vi betaler for, også HD kanalerne, uden at vi behøver en boks eller andet!!!

Vi har haft lidt kig på alt fra Philips 42PFL6805H/12 ECONOVA til Panasonic TXP42GT20E som vi så på først på året!

Og nu er jeg, i en test i BT, faldet for Panasonic TX-P42G30Y :)
Men min mand siger, at han ikke tror det er godt med de reflektioner, der står det har i oplyste stuemiljøer!

Men hvad siger I ?

Jeg har ikke noget bestemt krav om, om det skal være LCD, LED eller Plasma, men det skal selvfølgelig helst ikke bruge alt for meget strøm :)
Og vores prisniveau ligger på ca. 6-8000.-kr.!

Det er også vigtig at det har et scart stik, da vores "super" DVD kun har det :-)

Hvad vil I anbefale os at købe?

Jeg har læst en del her på siden, men synes det er en uoverskuelig jungle, og aner ikke hvad jeg skal gå efter :)

Så alle gode råd og anbefalinger modtages meget gerne!
På forhånd tak for hjælpen!

Venlig hilsen Søs.
Af Søs
Hej Gert!

Tak for dit svar!

Ja, jeg har læst Flatpanels Købsanbefalinger og Tests, men synes virkelig det er uoverskuelig :)

Nu har jeg været rundt i 3 butikker og er blevet anbefalet 4 forskellige modeller :

PANASONIC TX-P42UT30Y
men hvad er forskellen på denne fladskærm og den fra BT´s test
PANASONIC TX-P42G30Y som jeg også er blevet anbefalet???
De koster henholdsvis 6500,- for UT30Y og 6000,- for G30Y!

Den der hedder UT fik jeg oplyst er nyere, men kan intet finde på nettet om den!
Kender I den?
Jeg synes umiddelbart at billedet var rigtig flot :)

Så var der:
Philips 40PFL8605H til 8000,-kr.
som blev sammenlignet med TX-P42UT30Y, men bruger mindre strøm :)

Og endelig
Sony KDL-40lx900
som han sagde var en ældre model nedsat fra 21000,- til 8888,-kr.
Jeg tror dog lidt, at vi stadig vil betale for en masse som vi aldrig vil bruge!
Eller vil den være de ekstra penge værd, synes I ?
Selv om den er lidt over det budget vi havde sagt!

Jeg håber meget på nogle gode svar!
På forhånd mange tak for hjælpen!

Venlig hilsen Søs.
Af Mysen
UT30 og G30 er lige nye. G30 er modellen OVER UT30, men UT30 kommer til gengæld med 3D.
Den Philips 8505 er simpelthen for dyr. Det er en model fra sidste år, men den er bare ikke faldet lige så meget som så mange andre, heriblandt den Sony, du nævner.

Man kan jo altid købe dyrere og få noget bedre, men de to modeller fra Panasonic, som i har fundet frem til gør det ganske udmærket. G30 er som nævnt lidt bedre, og den har bl.a. en THX profil, så man har et pænt indstillet billede fra start af. Ønsker I 3D er UT30 et fint bud, og ønsker i at værne om miljøet, kan I også tage et kig på EX720, der ligeledes er testet herinde.

Hvis I vil ofre 8000+, så vil jeg anbefale jer at tage et kig på PS51D8005 fra Samsung (D8005 er anmeldt herinde og skiller sig kun ud på designet). I vil blive overrasket over, hvor hurtigt man vænner sig til 50" ;)
Brugeravatar
Af edinger
6.000 kroner for G30 er en god pris for en glimrende skærm (læs test). Hvis du vil holde dig inden for budgettet, er det et rigtig fornuftigt valg.

Bemærk så i øvrigt, at du så godt som aldrig kan få et korrekt indtryk af en skærm i en forretning, da skærmene dér sjældent er sat op med de optimale settings.

Det mest hensigtsmæssige er derfor altid at beslutte sig, FØR man besøger sin lokale elektronikforhandler :)
Af Søs
Hej til Mysen og Edinger!

Rigtig mange tak for jeres svar!!!

Det lyder til at det er Panasonic G30 vi skal kigge nærmere på, da vi er ligeglade med det 3D UT30 har :)

50 tommer er alt for stort til os, og vi vil ALDRIG mere købe Samsung !:(

Jeg ved godt det er svært at bedømme en skærm i butikken, men det er svært at beslutte sig på forhånd, når man ikke rigtig forstår alle de forklaringer der bliver givet i f.eks. en test!

Derfor er jeg rigtig glad for jeres hjælp :)

Venlig hilsen Søs.