Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af stof
Hey jungs, jeg høre af om solen kan skade skærmbilledet på mit tv? For den nuværende placering af tv'et, står solen ind af vinduet det mest af dagen og der rammer strålerne tv'et. Derfor vil jeg så høre af om det kan skade tv'et at have det stående et sted hvor solen står ind på det?
stof skrev:Hey jungs, jeg høre af om solen kan skade skærmbilledet på mit tv? For den nuværende placering af tv'et, står solen ind af vinduet det mest af dagen og der rammer strålerne tv'et. Derfor vil jeg så høre af om det kan skade tv'et at have det stående et sted hvor solen står ind på det?
Et plasmatv kan godt miste lidt ved at stå i solen. Det svarer til intensiv brug i en længere periode. LCD tv har ikke den samme teknik.
Af stof
hvis tv'et er LED, sker der så også skade eller ikke?
Af Casper M.P.
Vi tager den lige igen... LED = LCD, forskellen ligger i baggrundsbelysningen...

Svaret på dit spørgsmål er ja, hvis det er plasma, og nej, hvis det er LCD :)
Brugeravatar
Af edinger
Jeg går ud fra, at vi her taler om utydeligt billede ved lyssvage og glossy (læs: refleksive) skærme?

For jeg har da aldrig hørt om, at skærmen direkte skulle tage skade af, at solen stod lige på.
Af Supergris
Har jeg nu heller aldrig hørt om, hvis det er fysisk skade, der er tale om, men som næsten alt andet, nedbryder solen materialer, så måske hvis man venter et par tusinde år, kan det da godt være, at tvét er forsvundet eller måske plastikken er blevet misfarvet...
Af stof
okay, tak for svar, det er bare sådan til at jeg vil ondgå så mange fejl som muligt, det jo ikke lige det fedet pludslig at have en fejl/skade fordi man ikke lige vidste at det kunne lade sig gøre eller ej! så mange tak for svar :)
Af Peter Schrøder
Supergris skrev:Har jeg nu heller aldrig hørt om, hvis det er fysisk skade, der er tale om, men som næsten alt andet, nedbryder solen materialer...
Det fosforiserende lag svækkes med tiden. Både daglig brug og solens stråler har indflydelse. Derfor skal et plasma TV indstilles flere gange i dets levetid. Men især, naturligvis, når det er helt nyt.
Af Supergris
Men det er nok ikke noget, man som almindelig bruger, skal tænke på, da tvét nok er skiftet, inden det er noget, der kan ses...
Af Peter Schrøder
Supergris skrev:Men det er nok ikke noget, man som almindelig bruger, skal tænke på, da tvét nok er skiftet, inden det er noget, der kan ses...
Skifter du tv hver halve år? Alle plasma, men især nye, skifter gengivelse efter det er taget i brug. Efter nogen tid er panelet blevet slidt til og ændringerne sker langsommere.
Af Supergris
Har haft 3 forskellige plasma - tv igennem de sidste 5 år, og set på mange andre i min omgangskreds. Ingen har lagt mærke til nogen ændring i billedet!
Brugeravatar
Af edinger
Argh, "Peter Schrøder"... du driver vist gæk med os 8)

Billede
Af noxity
Supergris skrev:Har haft 3 forskellige plasma - tv igennem de sidste 5 år, og set på mange andre i min omgangskreds. Ingen har lagt mærke til nogen ændring i billedet!
En ændring i billedet vil jo ske gradvist og derfor vil det ikke være noget man ligger mærke til.

Men når det er sagt, så skulle ændringen af billedet kun være i starten af TVets levetid. Eller det vil sige at den største ændring sker her, da selve aldringkurven fader hurtigt ud. De famøse 100-200 timer med burn-in risiko.

Men er det noget man på nogen måde skal være nervøs for? Nej.

Det eneste skade solen skulle kunne gøre, og det gør sig i øvrigt gældende for både plasma og LCD, er varmeudvidelse af materialer. Når plastmaterialerne bliver varme vil de begynde at udvide sig. Dette kan i normale tilfælde få TVet til at knirke, og ret teoretisk kunne du risikere at denne udvidelse ødelagde noget. Det har jeg dog aldrig hørt om, og der vil i så fald være tale om en produktionsfejl.
Af Mysen
Moderne paneler har en halveringstid på 100.000 timer, der svarer til knap 40 år, hvis man ser tv 4-5 timers tv om dagen.
Det svarer til at den taber i snit godt 1 % af lysstyrken om året i snit, men da det går hurtigst i starten er det nok en del mere det første og andet år. - I hvert fald nok til at man burde få glæde af at skrue lidt på de knapper, der bestemmer lyset i tv'et, selv om det er små marginaler.

Jeg mener bare, at de fleste plasma modeller selv regulerer lysstyrken i takt med at panelet ældres. Det må nogle andre svare på . (?)