Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,
jeg har lige købt et Phillips 32PFL5406H til en pris af 2500 kr i Elgfantisten!

Jeg skal bruge det til extra TV (Yousee DVB-C) til især hygge-tv til min 2 årige søn, lidt DVD og max. 720p film i ny og næ, samt især xbox 360.

Dette er et LED-TV og er 100hz målt af phillips men vist nok mere et 50/60hz målt ved gammel standard, det er kun 720p opløsning, men billigt og syntest det havde et flot, fint og godt billede til prisen,

Da jeg som sagt kun skal se TV i ny og næ, DVD til ungen + lidt 720p film/optag DR-HD og sidt men ikke mindst xbox360, så har jeg lidt den opfattelse at om det er 720p eller 1080p/i er lidt ligegyldigt på et 32 tommer.

Men selv om jeg sagde det skulle være billigt iht. oversteånde forhold, så blev ejg straks trykket rundt til en masse andre fjernsyn og der blev straks påsat en bluray med store stygge panoreringer således det blev tydeligt hvilke fjernsyn der var 100hz og 50 hz osv.!

Derudover påstod sælger at xbox360 jo var fuld HD. Mig bekendt er xbox360 spill meget sæjldent mere end 720p, og det blev påstået at at xbox360 sendt en en højere hz end dette fjernsyn kunne klare hvorved det vill hakke en del.

Det virkede på mig som om prissætningen af dette fjernsyn måske er så lav, at Elgiganten fakrtisk ikke ønsker at sælge det? Da jeg fik denne overstående tur både i Fields og på Amagerbogade, må jeg konstantere at det må være en øvelse sælgerne i Elgiganten gør generelt?

Og denne Phillips promotion bluray de køre med mega meget panorering op og ned, hen og tilbage, den er jo helt absurt iforhold til normalt Fjernsyn?

Efter at have kiggede lidt på dette fjernsyn igår aftest er jeg nu meget godt tilfreds især DR1, TV3+HD og DR-HD stod rigtigt godt, og skal lege lidt mere med film, dvd og især xbox360 iaften.

Skal lige sige mit sammenligningsgrundlag derhjemme er PANASONIC TH-42PV60E (TH-42PV60EH), som er købt i march 2007. Og at Elgiganten påstod plasma altid er 100hz, er det rigitgt egentlig?

Nå, det blev en lang historie....... :-)
Af JesperKeller
Wikipedia skrev:In October 2006, 1080p support was added for all models in a system update,[50] including the "Core" using either the component cable, or the new VGA cable (although 1080p via component was not widely supported by televisions)
Google is your friend.

Det er sandt hvad sælgeren har fortalt dig. Xbox kan kører Full HD opløsning, så du ville gavne mere ud af at have en.
Af Remmerboy
elgiganten prøvede at sælge dig et dyrere tv, for at få en højere provision. ikke at de ikke vil sælge en billigt, men en dyere tv vil give en højere provision.

lige for at tage 1 ting af gangen.
x360 kan sættes til 720p eller 1080i/p. spillene er sjældent lavet til 1080p, men dem er der ikke så mange af hvis man kigger på den samlede x360 spilliste. så det sælgeren siger er halv sandhed. x360 sender desuden kun i 50/60hz (eller kun 60hz, men det er heller ikke et problem).

panoreringer overdrives i promotionklip, for at fremme 100/200hz tv. men det anbefales at slå disse funktioner fra, da det oftes giver "falske" billeder ved f.eks fodboldkampe.

plasma fås både i 50hz, 60hz og 100hz. ligesom lcd tv.

sælgere siger alt hvad der kræves, for at kunne få folk til at købe en dyere model. når der er provision involveret, så skal man ikke tro på alt det sælgeren siger.
men der findes også gode sælgere. desværre ikke så mange :(
har da selv mødt en sælger (butiksejer af en hifiklubben butik), der anbefalede mig en billigere subwoofer end den, jeg oprindeligt ville købe. der blev jeg lidt paf og jeg har ikke fortrudt den billigere model.
Af JesperKeller
Remmerboy skrev:x360 sender desuden kun i 50/60hz (eller kun 60hz, men det er heller ikke et problem).
Dette er også ens for almen antenne signal.
Javidst er billedet blevet forfalsket ved at få lagt et billede mere ind imellem det billede som bliver fremvist. Dette gør for nogen mennesker at man får et mere roligt og behageligt billede. Denne teknologi synes jeg bedst om også.
Andre mennesker føler dog for at man skal slå dette system helt fra, for at få et mere råt og almindeligt billede.
Dette er en smagssag

Held og lykke
Jesper Keller
Af Langmack
Det er helt rigtig.

Elgiganten har flere modeller til salg, som de ingen eller eller svag avance har, nogle har de endda tab på. (Det er bekræftet gennem bekendt som var tidl. salgschef).

Jeg har selv oplevet det, bl.a. ved køb af TV til soveværelset - hvor sælger nærmest hånende sagde "OK, det er op til dig" da jeg nægtede en anden model - bl.a. 50Hz var en af hans argumenter.
Derefter gik han all-in for at få solgt mig vægbeslag, skærm-rens, forsikring osv. - velvidende at jeg fra starten havde sagt nej tak.

Det skal lige siges at jeg tidligere selv er hoppet i med begge ben, dog med hvidevarer i elgiganten. Havde udset mig et sæt Bosch, hvorefter sælger fik mig over på et sæt Elektrolux (bl.a. med 1 års forbrug af vaskemiddel inkluderet). Vi er som sådan glade for tingene, jeg har så dog efterfølgende fundet ud af, igennem min kontakt, at avancen er meget højere på disse produkter.

Så det er vel kendt, at elgiganten har modeller i tilbuds avisen uden avance, og så er sælgerne "dygtige" nok til at sælge et andet produkt :-)
Af kbaggen
Langmack skrev:De
Jeg har selv oplevet det, bl.a. ved køb af TV til soveværelset - hvor sælger nærmest hånende sagde "OK, det er op til dig" da jeg nægtede en anden model - bl.a. 50Hz var en af hans argumenter.
Derefter gik han all-in for at få solgt mig vægbeslag, skærm-rens, forsikring osv. - velvidende at jeg fra starten havde sagt nej tak.
he..he..h.e....det havde jeg glemt, de ville også sælge mig ophæg, "nye slags HD atenne kabel", og forsirking, og var meget overraskede over jeg sagde nej osv.!

Den med "nye slags HD atenne kabel" viste sig bare at være et normalt dobblet skærmede atenne kabel. Så kan nikke genkende til denne retorik!

Og jo, der var en hående/agrassiv fornemmelse.....hvilket også er grunden til mit indlæg!

Ang. Xbox360, ja, så er det vil en halv-sandhed at den er i FULL HD nu når fleste spil ikke køre højere end p720. Selvfølge skal man jo også tænkte på fremtiden og evt. Xbox720 eller en PS3 osv. der evt. må komme med hjem en dag man blvier overfaldet ved næste Elfanatist besøg :-)

Sidst men ikke mindst, hvis spillet stinker er det jo ligegyldigt hvilken opløsning. Og hvad slår egentlig det oprendelig Halflife ???? INTET!
Senest rettet af kbaggen 29 sep 2011, 10:51, rettet i alt 1 gang.
Af DavidHimself
Langmack skrev:Så det er vel kendt, at elgiganten har modeller i tilbuds avisen uden avance, og så er sælgerne "dygtige" nok til at sælge et andet produkt :-)
Du snakker om det som om det kun er Mutanten - det gælder ALLE steder. Alle/de fleste, butikker benytter sig af "indtrækkere" (slagtilbud, gerne på avis-forsiden), og derefter er den op til sælgeren at sælge opsalgsmodellen eller sælge noget tilbehør. I snakker som om ALLE sælgere er ude på at "snyde" folk til at købe mere eller en dyrere model. Hvis butikkens marketings/indkøbsafdeling har gjort jobbet ordenligt, vil opsalgsmodellen give kunden mere værdi, og nogle gange er det opsalgsmodellen der er det bedste valg for kunden.
Og mht. tilbehørssalg... der er ikke noget mere irriterende end at komme hjem med sit nye TV (eller andet skrammel ;) ) og så mangle et eller andet (kabel - ophæng - rens osv), især hvis det er fordi man ikke fik af vide at det manglede eller at man kunne komme til at mangle det.
Så lad vær med at tro at sælgeren altid er ude efter jer (der er brodne kar i mellem selvfølgelig) og lad være med at tro at det kun er mutanten der benytter sig af disse "tricks" ;)

(ps. Jeg arbejder hverken i mutanten eller står i anden butik)
Af kbaggen
DavidHimself skrev:
Jo, men man skal fadme ikke sætte et tudefjæs op og virke nedladende som sælger over for folk når de siger nej tak til et dyre fjernsyn, vægophæng, forsikring og "HD attenne kabel"!

Men tror ikke Elgiganten er så meget "slemmer" end andre, men må sige at deres 100hz contra 50hz med samme Bluray i 2 forskellgie butikker virker noget indstuderet! Og det sidste var nu altså mest det jeg tænkte med mit indlæg!

Elgiganten er et let sted at handle, mange modeller, mange andre ting at kigge på osv. De er oftest billige og generelt har jeg været glad for at handle der, og købte mange ting gennem tiden.

Tror måske bare provisionen onde ansigt og manglende obejtivitet i denne lønform vidste sit ansigt i mit tilfælde samt i den anden skribent!
Af DavidHimself
kbaggen skrev:Jo, men man skal fadme ikke sætte et tudefjæs op og virke nedladende som sælger over for folk når de siger nej tak til et dyre fjernsyn, vægophæng, forsikring og "HD attenne kabel"!
Helt enig :) det er ikke professionelt at blive tøs-fornærmet bare fordi kunden ikke lige gør "som der bliver sagt".
kbaggen skrev:Tror måske bare provisionen onde ansigt og manglende obejtivitet i denne lønform vidste sit ansigt i mit tilfælde samt i den anden skribent!
Det er en uperfekt lønform, men nu er sælgere ikke særligt højt lønnede - for butikspersonale, er normalt lette at erstatte. Med provision på produkter/ydelser vil man altid miste objektiviteten.
Af loland
Synes kun det er fair hvis sælgeren sælger en anden model som koster lidt mere, kunden har sikkert fået meget mere ud af det end det han oprindeligt kom efter, da forsideprodukterne altid er de mest tarvelige budget modeller fra de forskellige firmaer. Det skal selvfølgelig være en sælger der sætter sig ind i kundens behov og ikke bare lukker L*** ud som især københavner butikkerne har en tendens til at gøre imo. (gælder alle butikker som fona,elgiganten,expert etc). Derudover fatter jeg ikke at folk bliver sure/irriteret over at blive spurgt om kabler etc.. Hvor nedtur er det man køber et tv, skal hjem og spille ps3 men sælgeren solgte ikke et HDMI kabel med!? DOOOH :p. Tillægsforsikring spørger de jo altid om og din 2årige søn skulle bruge den så det kunne jo være du ville få brug for den :)
Brugeravatar
Af edinger
Med få undtagelser er det min generelle erfaring med detailhandelen, at en butik er et sted, hvor man HENTER sine varer. VIDEN skaffer man selv via andre kanaler.

Hvis man forventer noget andet, kan man selvfølgelig godt føle sig snydt.
Af Supergris
M.h.t. Xbox og opløsningen, kører jeg nu 720p på et 112 " lærred med projektor, da jeg alligevel ikke kunne se forskel, bortset fra, jeg syntes det hakkede i nogle spil, når den stod til 1080p. Konsollen bliver sat på hårdere arbejde ved større opløsning.
Ved en 32 " skærm er det fuldstændig ligegyldigt!
Af kbaggen
edinger skrev:Med få undtagelser er det min generelle erfaring med detailhandelen, at en butik er et sted, hvor man HENTER sine varer. VIDEN skaffer man selv via andre kanaler.

Hvis man forventer noget andet, kan man selvfølgelig godt føle sig snydt.
:-)
Af JesperKeller
edinger skrev:Med få undtagelser er det min generelle erfaring med detailhandelen, at en butik er et sted, hvor man HENTER sine varer. VIDEN skaffer man selv via andre kanaler.
Så hr. og fru. Danmark, som ikke interessere sig for tv, men bare ønsker det bedste, skal ud og terpe på nettet, hvis de egentlig er tilfredse med den service som detailforhandleren byder. - også selvom folk ikke har noget imod at betale mere.

Synes det er en underlig måde at se tingene på. Vi her på forummet vil sagtens kunne bestemme os for hvilket tv vi ønsker, men det er ikke alle der er lige stillet.
Jeg vil f.eks aldrig nogensinde købe bil uden at hører alle jeg kender, men der er folk der er langt klogere end jeg på det her punkt.