Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af edinger
Medlemmet xcardman har i tidligere indlæg givet 32"-udgaven fine ord med på vejen.

Prøv eventuelt af søge på "5005" i forummet.
Af kskruger
En af mine venner har købt det i 32" udgaven og jeg må sige, at jeg er ret overrasket over billedekvaliteten. Billedet har slet ikke, de typiske og dårlige LCD træk, som man normalt møder i den prisklasse.
Af renerk
dog skal det siges at denne skærm er 50HZ (100HZ cmr), og når vi er i en størrelse af 46" vil der altså være stor forskel på om det er 50 eller 100HZ.
derfor kan den jo sagtens være fin i 32" men bevægelserne er jo også noget større på en 46"
Af xcardman
min er også i 32 tommer og Ja den gengiver et rigtig godt billede
når den er indstillet efter en 8005 som der er en test af her på siden
skulle man næsten tro det var et plasma billede
den gengiver et meget korrekt billede.
men husk og sidde lige for, ellers ryger billedekvaliteten ned på nul

men 40 tommer og opefter havde jeg købt en plasma eller
en led med local dimming pågrund af clouding.
men de ligger også i noget andet pris lag

hvis man skal bruge motionsystemer
så er der kun en grund
skærmen er for dårlige om det så er plasma eller lcd
alså 200-1200hz eller hvor mange HZ man nu kan få
det er og bliver et computerskabt billede
alså bliver kilden ikke vist som den er lavet
Min pio skærm har absolut ikke brug for noget motionsystem af nogen art
50 tommer
Af THM
renerk skrev:dog skal det siges at denne skærm er 50HZ (100HZ cmr), og når vi er i en størrelse af 46" vil der altså være stor forskel på om det er 50 eller 100HZ.
derfor kan den jo sagtens være fin i 32" men bevægelserne er jo også noget større på en 46"
100hz giver ikke bedre bevægelseshåndtering heller ikke på større skærme. tværtimod
Af renerk
THM:
gider du lige uddybe dit svar?
hvis 100 HZ ikke har noget med bevægelserne at gøre, hvad mener du så det har indvirkning på? :)
Af theman7979
Kommer lige med et indspark, da jeg købte ue46d5005 i Elgiganten i lørdags for dkk 5.499,-

I buttiken var TVet indstillet virkelig dårligt så jeg havde mine forbehold. Herudover fik jeg masse varm luft fra sælgeren omkring 50/100/200 HZ, og blev på det kraftigste frarådet at købe TVet.

Jeg har valgt skærmen primært på grund af meget lavt input lag, og billedkvalitet må så komme i anden række.

Efter jeg har fået sat TVet op herhjemme er jeg blevet meget positivt overrasket. Har sat det op med indstillinger fra testen af UExxD8005, og er blæst væk over hvor meget kvalitet jeg har fået for så få penge. Clouding er synligt hvis man ser TV i totalt mørke, men det er reelt ikke et problem. HZ ved jeg ikke så meget om, men har indtil videre ikke bemærket problemer med hakkende bevægelser, ligegyldigt hvilket signal der vises.

Jeg siger prøv det, og du vil blive positivt overrasket. Husk at købe et sted med returret, så du har chancen for at fortryde.
Af THM
renerk skrev:THM:
gider du lige uddybe dit svar?
hvis 100 HZ ikke har noget med bevægelserne at gøre, hvad mener du så det har indvirkning på? :)
100hz(i dette tilfælde motionflow) har noget med bevægelse at gøre... det er indsætning af kunstigt udregnede billeder. der vil opstå regnenfejl, og man er faktinsk bedre tjent med at slå det fra, da det hovedsageligt bidrager negativt til bevægelseshåndteringen...
Brugeravatar
Af edinger
Tordenkalven skrev: Hvad vil I vælge af den omtalte model, og så den her?:

Samsung UE40D632

Kan simpelthen ikke finde noget omtale på den model, så jeg er på rimelig bar bund :((
Det korte svar er:

6-serien over 5-serien, 7-serien over 6-serien (fortsæt selv).
Af loland
theman7979 skrev:Kommer lige med et indspark, da jeg købte ue46d5005 i Elgiganten i lørdags for dkk 5.499,-

I buttiken var TVet indstillet virkelig dårligt så jeg havde mine forbehold. Herudover fik jeg masse varm luft fra sælgeren omkring 50/100/200 HZ, og blev på det kraftigste frarådet at købe TVet.

Jeg har valgt skærmen primært på grund af meget lavt input lag, og billedkvalitet må så komme i anden række.

Efter jeg har fået sat TVet op herhjemme er jeg blevet meget positivt overrasket. Har sat det op med indstillinger fra testen af UExxD8005, og er blæst væk over hvor meget kvalitet jeg har fået for så få penge. Clouding er synligt hvis man ser TV i totalt mørke, men det er reelt ikke et problem. HZ ved jeg ikke så meget om, men har indtil videre ikke bemærket problemer med hakkende bevægelser, ligegyldigt hvilket signal der vises.

Jeg siger prøv det, og du vil blive positivt overrasket. Husk at købe et sted med returret, så du har chancen for at fortryde.

Hvorfor er det varmluft hvis han har forklaret dig at det er et 50hz tv du køber selvom der står 100hz cmr?! :P, samsung har jo ikke ligefrem gjort det nemt for kunderne efter de har opfundet deres CMR system .. Samsung 5'er serie har altid været deres budget model og dem der siger den har flot billede prøver jo bare at retfærdiggøre over for dem selv de har været for nærige til at købe en af samsungs ordentlige skærme IMO :p Synes ihvertfald den har haft et sløvt billede/skod vinkling de steder jeg har set den. Designet er dog positivt på en 5'er serie :)
Af theman7979
50/100/200 HZ er varm luft for mig, da jeg ikke synes det bidrager positivt til billedet. Det er selvfølgelig en personlig vurdering og ikke sælgerens skyld.

Jeg er helt med på at jeg har købt en budget model, og jeg skriver også at jeg har valgt tv'et primært på grund af lavt input lag. Det laver dog ikke om på at jeg synes jeg har fået rigtig meget billedkvalitet oveni for pengene.

Du har helt ret med hensyn til betragtningsvinkler. Det går hårdt ud over kvaliteten, hvis man ikke sidder nogenlunde midt for.