Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej med jer.

Efter tre år foran en bærbar har jeg endelig besluttet mig for at finde en rigtig skærm. Jeg studerer arkitektur så skærmen vil hovedsageligt blive anvendt til grafik/billedredigering, men sikkert også videoredigering og film.
Efter at have læst diverse tests virker ViewSonic VP930 som et fornuftigt bud pga. de præcise farver, hvad mener i?
Budgettet er på omkring 4.500 kr.

LaCie's nye 119 (og 120) er jo lige kommet i butikkerne, i et rimeligt prisleje endda, så det kunne være interessant at se hvordan de klarer sig. Ved i hvor man kan finde test af disse eller er det noget man kan forslå flatpanels.dk, nu i har den fine måleenhed/calibrator der netop kommer fra LaCie?

Da jeg ikke har akut brug for en skærm vil jeg desuden høre hvordan priserne på nettet retter sig efter julehandlen? Vil der være store besparelser at hente engang efter nytår? Man er vel studerende.. :)
På forhånd tak.

Asle
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er desværre ikke sådan at man bare "får" en skærm til test når man ønsker det. Efter sigende skulle Rasmus have fået lov at låne en skærm fra Lacie, men vi venter stadig spændte.

VP930 er helt klart en god skærm og om Lacies model (der bygger på samme teknologi) kan overgå den er svært at udtale sig om. Mit gæt er at billedet vil ligge ret tæt på hinanden.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Efter at have læst diverse tests virker ViewSonic VP930 som et fornuftigt bud pga. de præcise farver, hvad mener i?
Jeg synes det er en ret lækker skærm. Designet er måske ikke verdens flotteste, men billedkvaliteten og ydelsen er helt i top - også hvis du skal bruge den til alsidig grafik og filmbehandling.
LaCie's nye 119 (og 120) er jo lige kommet i butikkerne, i et rimeligt prisleje endda, så det kunne være interessant at se hvordan de klarer sig. Ved i hvor man kan finde test af disse eller er det noget man kan forslå flatpanels.dk, nu i har den fine måleenhed/calibrator der netop kommer fra LaCie?
Jeg har prøvet at kontakte LaCie, men jeg har ikke fået svar. Jeg ved ikke helt hvorfor. Udfra specifikationerne ligner det dog et typisk 20 ms MVA panel - og det vil også betyde at de ikke rigtig er egnede til spilbrug eller hurtige film.
Det er muligt at det er tilstrækkeligt til dine behov, men hvis du satser på den, så bliver du prøveknud :)
Da jeg ikke har akut brug for en skærm vil jeg desuden høre hvordan priserne på nettet retter sig efter julehandlen? Vil der være store besparelser at hente engang efter nytår? Man er vel studerende..
Jeg tror ikke der er så meget at hente for 17 og 19 tommer skærme. Det er nok primært på det helt store skærme. Priserne falder jo typisk løbende, men om du får f.eks. VP930 meget billigere efter jul, tror jeg nu ikke.
Af Athanasius
Hej måske er det for sent men vil lige foreslå Eizo S1910

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=157192

Den har fået gode anmeldelser. Eizo behøver ikke nogen nærmere introduktion og denne er udstyret med 'forsigtig' overdrive der ikke inteferere med skærmens præcision, hvilket gør den yderst brugbar til videoredigering.

Budgetmæssigt ligger den lige på grænsen; men til grafikerbrug er Eizo Superb!

Det var vist den salgstale. ;)
Af Asle
Det er ikke for sent. Jeg venter med at bestille skærmen lidt endnu da jeg skal hjem på juleferie og derfor lige så godt kan have den stående der helligdagene over.

Eizo S1910 ligner også et ret godt bud, det skulle ikke være prisen der afholdte mig fra at bestille den.
Jeg har kun kunne finde et review på prad.de, kender i til andre steder de anmelder skærmen?

De virker begge til at kunne håndtere film, så skulle der kun fokuseres på billedbehandling, hvilken skærm ville da være at fortrække?

Tak for hjælpen.
Asle
Af Athanasius
Tests af S1910 er der ikke mange af. Men S1910 er en lidt afpillet version af Eizos meget roste L778. Der mangler nogle instillinger. Desuden så er højtalerne pillet af (hvilket herfra kun kan betegnes som et plus). Panelet og teknikken er akkurat den samme!
Tomshardware har en test af L778 der kan læses her:

http://www.tomshardware.com/2005/11/04/ ... age24.html

Viewsonics VP930 er lidt mere versatil da den håndtere spil noget bedre end S1910. Men som sagt Eizo er bedst til billedbehandling det bør der ikke herske tvivl om!