Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hvad ville du købe?

Hej :)
Jeg står i den situation at jeg er gået helt i stå mht. køb af nyt tv. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal vælge, vt30 eller d8005 (led).
Jeg skal bruger det primært til at se film og spille på.
Det er også vigtigt for mig at jeg kunne afspille film på det gennem usb og her understøtter samsung vist flest formater?
Til sidst vil jeg spørge om det er muligt at hente små gratis 3d film (f.eks. trailere) ned på computeren og derefter ligger dem over på en ekstern harddisk og derefter afspiller den på tv'et.

Ps: Har kigget på anmeldelserne her på siden og ser ud til at folk generalt er vildest med VT30 pga. clouding problemer på d8005 (led). Er dog lidt bekymret over burn-in på sådan et dyrt plasma tv, hvad er risikoen for det og er det muligt at forebygge det ordenligt, vil jo gerne have fjernsynet i en længere periode.

Skal lige siges at d8005 bliver 46" og VT30 i 50"

Afstemningen er ren nysgerrighed.
Af TheSleeper
Var det ikke for Clouding problemer på UExxD8005, er den i "mine øjne" en bedre skærm end VT30.

Den bruger tilmed kun 1/3 i strøm og det er altså værd at tage med, da strøm priserne er skyhøje i DK.

Det eneste sted jeg ser VT30 som en vinder, er på 3D siden. (UExxD8005 har fremragende 3D, men VT30 vinder på dybden)

Jeg har en kammerat som har en VT30 og jeg har selv haft en UE55D8005 og jeg vil ikke bytte :0)

VT30 døjer tilmed med støj fra blæserne, hvorimod uexxD8005 ikke siger en lyd :0)

Det var min mening og som du ved så sværger mange herinde til PLASMA, men det gør jeg altså ikke :0)

PS. Og ja VT30 har burn in problemer. Min kammerat spillede et PC spil i 3 timer hvor Fraps var slået til og det skulle han aldrig have gjort. Oppe i højre side af skærmen, kan man efter 6 uger stadigvæk se at Fraps var slået til. Han har haft en tekniker ude og han gav ham beskeden : Vi kan ikke hjælpe dig, da det er selvforskyldt ...
Af Rosenmag
Mange tak for svaret.
Er du tilfreds med SD-billedkvaliteten og hvad synes du om kvaliteten omkring hd (1080p) i forhold til din vens VT30.

PS: bruger du indstillingerne herfra siden til din d8005?
Af TheSleeper
Rosenmag skrev:Mange tak for svaret.
Er du tilfreds med SD-billedkvaliteten og hvad synes du om kvaliteten omkring hd (1080p) i forhold til din vens VT30.

PS: bruger du indstillingerne herfra siden til din d8005?
Som du ved så behandler UE55D8005 HD materiale helt anderledes end VT30 gør. På LEDén er billedet meget mere klart end på VT30 og meget mere flydende grundet ULTRA CLEAR og Frame Interpolation. Når jeg ser min vens VT30 mangler der skarphed og skærmen er MEGET mørk i forhold til UED8005. Begge skærme er "MEGET" gode til at scalere SD materiale og HD ser blændende ud på begge.

Jeg har ikke min UE55D8005 mere da jeg ikke kunne leve med det Clouding problem som EDGE LED døjer med. Jeg købte den billigere PS59D7005 Plasma fra Samsung, men jeg er på ingen måde lige så imponeret over denne skærm, som da jeg havde UE55D8005 hængende i stuen desværre :0(. Min kammerat og jeg kan ikke se forskel på VT30 og PS59D7005 på billed siden pånær at VT30 har et "lidt" bedre sort niveau og det er det ...

Jeg sælger min Plasma så snart LG´s nye Nano TV er faldet lidt i pris. Jeg vil for alt i verden tilbage til en LED skærm og det kan kun gå for hurtigt :0).
Af Rosenmag
Lige hvad jeg frygtede... Ved heller ikke om jeg kan leve med clouding problemet. Gad godt at man kunne få d8005 i en 50" kan godt bruge de 4 tommer ekstra :) Men tror nok det ender med 8005d.. så må jeg se om jeg kan acceptere clouding kan få den til lidt under 11000. Men mange tak for hjælpen er da kommet lidt nærmere nu :)
Af TheSleeper
Rosenmag skrev:Lige hvad jeg frygtede... Ved heller ikke om jeg kan leve med clouding problemet. Gad godt at man kunne få d8005 i en 50" kan godt bruge de 4 tommer ekstra :) Men tror nok det ender med 8005d.. så må jeg se om jeg kan acceptere clouding kan få den til lidt under 11000. Men mange tak for hjælpen er da kommet lidt nærmere nu :)
Husk og køb den online, så har du fuld 14 dages retur ret :0)

Min storebror har en UE55D8005 som kun har lidt clouding i venstre hjørne af skærmen. Hvis bare jeg havde været så heldig :0)
Af lennon
Målet for et perfekt tv er at gengive kildematerialet korrekt . Desværre findes dette TV ikke endnu . Men ifølge alle seriøse test, så er PanaVT30 tættest på målet af de TV som produceres i 2011 . Og som jeg læser det, så slår det Sam8005 LCD/LED i næsten samtlige enkeltdicipliner der har noget at gøre med billedkvalitet.
Fuld dagslys er dog ikke plasmateknologiens spidskompetence vs LCD/LED .Til massiv gaming og PC brug, så er LCD/LED´ens pangfarver og sterile skarphed for de fleste et bedre valg .Men snakker vi film og sport, - så er plasma, og i særdeleshed PanaVT30 en klar vinder .
Af M1ch43l
Står selv og vakler mellem de 2 skærme. PS51 er dog også i spil og UE55 istedet for 46.

Burn in, retention og ISÆR blæserstøj er næsten for stort et issue til at jeg tør købe VT50.

Så hellere clouding, som der var på min ue40b6050.

Men der er desværre en måneds tid endnu, hvor jeg kan gå og ombestemme mig 3-400 gange :-/
Af Mads T.
Har haft både VT30 og D8005 på væggen og VT30 gav et langt langt bedre billede, når man satte en blueray på. Billedet er noget mørkere end d8005 og der er lidt flere refleksioner på VT30, selvom D8005 også lider under dette. Det der ødelægger det for D8005 er efter min mening ikke blot de store clouding problemer, men også linebleed, som mine to eksemplare led af i stor stil. Ser man meget fodbold, skal man også holde sig fra D8005, da man ved panoreringer kan se lodrette streger ned over skærmen (banding ?) og generelt er hurtige bevægelser ikke det bedste, hvis man som jeg ikke kan leve med at have motion plus slået til (soap opera effect).

Jeg er pt. tilbage til mit gamle Pana plasma tv, men overvejer også den nye LG nano model. Ellers bliver det nok en VT30 igen. Livet er i hvert fald for kort til Edge LED efter min mening.
Af JesperKeller
TheSleeper skrev: Husk og køb den online, så har du fuld 14 dages retur ret :0)
Eller i Elgiganten :) De har også 14 dages fuld returret, i deres butikker.

Jeg vil råde dig til at købe Panasonic VT30.
Vil aldrig nogensinde i mit liv, eje en Samsung LCD skærm og har mange årsager til det, som jeg med glæde argumentere for.

Samsung har de seneste par år fået et kæmpe fald i kvalitet. Det eneste de har tilbage er deres Design.

Det Sort niveau de har opnået i år, havde Sony eller Philips for 2 år siden.
Samsung er et stort mærke i Danmark, for det er det eneste mærke man kender til.
Af Rosenmag
Hvorfor skal det være så svært!
Jeg har summet videre her de sidste par dage, og været ude og kigge på begge skærme + PS51, men synes stadig væk at VT30 er et hak bedre end PS51... Det eneste man nu skal overveje er om man skal smide de ekstra penge efter en VT50 :)
Men tak for de foreløbige svar.

PS: Vil det være klogt at købe en WD HD tv live boks med til VT30 for at sikre den kan afspille alle filer :) og kan boksen i såfald afspille 3d til tv'et kan se at de understøtter HDMI 1.3 så muligheden for at den kan er der ok stor
Af Rosenmag
Rosenmag skrev:Hvorfor skal det være så svært!
Jeg har summet videre her de sidste par dage, og været ude og kigge på begge skærme + PS51, men synes stadig væk at VT30 er et hak bedre end PS51... Det eneste man nu skal overveje er om man skal smide de ekstra penge efter en VT50 :)
Men tak for de foreløbige svar.

PS: Vil det være klogt at købe en WD HD tv live boks med til VT30 for at sikre den kan afspille alle filer :) og kan boksen i såfald afspille 3d til tv'et kan se at de understøtter HDMI 1.3 så muligheden for at den kan er der ok stor
Mente selvfølgelig VT30 og ikke VT50 :)
Af Rosenmag
M1ch43l skrev:Står selv og vakler mellem de 2 skærme. PS51 er dog også i spil og UE55 istedet for 46.

Burn in, retention og ISÆR blæserstøj er næsten for stort et issue til at jeg tør købe VT50.

Så hellere clouding, som der var på min ue40b6050.

Men der er desværre en måneds tid endnu, hvor jeg kan gå og ombestemme mig 3-400 gange :-/
Jeg er også lidt nervøs for de samme ting, men tror at burn in og retention kan undgåes hvis skærmen behandles ordentligt :)

Det med blæserstøjen har jeg læst mig fremtil kan svinge meget, så måske købe den med de 14 dages returret og så bytter den, hvis det er helt galt!
Tager ihvertfald i HIFI klubben i dag, der vil jeg så se om blæserstøjen generer mig :)
Af Kajs Bodega
Jeg ville uden tvivl vælge en d8005 såfremt at jeg kunne få et (tæt på) perfekt eksemplar af denne skærm. Dette lader dog til at være en ganske svær mission, hvorfor jeg derfor istedet ville hoppe på en VT30..