Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

jeg har altid været glad for Samsung da jeg syntes de har en god balance imellem kvalitet, design og features.

Dog har jeg lige købt en 24" monitor til hjemmearbejde som jeg tilslutter min laptop via VGA (Analog).

Skærmen understøtter desuden digital vga (DVI) og HDMI indgang. Skærmen er faktisk rigtig god med farver og billede.

Problemet er at jeg meget ofte må slås med den for overhovedet at få billedet over på skærmen. I det øjeblik jeg tilslutter den eller skifter billede over - så viser den billedet fint i 3 sekunder, så bliver der sort skærm. Faktisk ikke helt sort, hvis man sætter nok lys på udefra, kan man se at billedet er der inde, men skærmen har slukket for sin egen baggrundsbelysning - altså den er gået i energi-spare mode. Det her problem opstår næsten hver gang jeg kommer hjem og skal tilslutte den til bærbaren. Den eneste måde jeg har fundet ud af at løse problemet på, er ved at tage strømkablet ud af monitoren og ind igen, sådan 3-5 gange. Så til sidst forbliver billedet på skærmen, og den virker fint resten af tiden - indtil jeg igen gør kombinationen af at "slukke skærmen og bærbaren" og når jeg tænder dem igen, så er problemet tilbage.

Jeg har også sat min kærestes laptpop til (en HP) og der er ikke umiddelbart noget problem.

Min egen laptop (Lenovo) har ikke noget problem med andre eksterne monitorer.

Mit bedste bud er at Samsung skærmen og Lenovo laptop ikke arbejder så godt sammen, og Lenovos signal ud af VGA "mangler noget" sådan at skærmen tror at den skal gå i power-safe mode.

Det skal siges - at lige da jeg købte skærmen, mener jeg ikke at der var nogen problemer overhovedet. Det startede efter jeg første gang begyndte at indstille på energysaver settings. Jeg har også forsøgt at sætte skærmen tilbage til factory-deafult og slå energi-spare funktion fra, men ikke umiddelbar nogen forskel.

Jeg er ved at være så træt af det at jeg snart sender skærmen tilbage til hvor jeg købte den.

Det ville være super hvis nogen havde tilsvarende oplevelser og havde fixet problemet.

vh Flemming
Af Amiganten
Jeg har samme problem som dig, og har testet at billedet faktisk ER på skærmen og kan ses med nok (kraftigt) lys og den rette vinkel, selv om den virker helt sort. Ved at koble en DVI kabel til skærmen og mit grafik kort og frakoble min HDMI kabel var jeg i stand til at fikse dette problem. dernæst gik jeg ind i nvidia settings og checkede for HDCP capable og der stod at alt var OK. Dernæst tilsluttede jeg min HDMI kabel igen UDEN at frakoble noget eller at lave nogen form for indstillinger eller reboots af nogen slags. Jeg checkede igen for HDCP capability og fandt 2 skærm tilslutninger. jeg har jo DVI + HDMI tilsluttet i dette øjeblik. For DVI siger nvidia at alt stadig er ok. Og for HDMI siger nvidia at at skærmen IKKE er capable.
Konklusion er at jeg tror min såkaldte HDMI kabel måske ikke er en "ægte" HDMI kabel. selv om jeg har brugt den i fryd sammen med mit 42" pioneer plastma tv i ca 3 år.

Prøver i morgen at købe en HDCP capable kabel og regner med at mit problem er helt væk med 1080P i top klasse.

Hygge
Af CyberDawg
Hej,

jeg installerede nye drivere til skærmen på computeren. Det virkede faktisk godt et stykke tid. Men nu er problemet tilbage. Jeg løser det igen ved at tage strøm stikket ud af skærmen og sætte det i igen. Det gør jeg et antal gange indtil billedet fastholdes. Det plejer virke efter 1-5 forsøg.

vh FM