Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mrlenniboy
hej alle sammen
jeg har for 1 månede siden købt et lg 50 tommer plasma fjernsyn,(http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... -tv-pv350n)
jeg har spillet en del battlefield 2 på det og nu kan jeg så se når det står på pauseskærmen at der er noget i hjørnerne af dataerne fra spillet, jeg har nok spillet 3 timer af gangen (forholdsvis morgen og aften) jeg har kørt hvidvask og farvevask(ja det hedder det på fjernsynet) 4-5 timer men uden held er der en der ved hvor lang tid der går før det vil være udjævnet igen eller er der en der har et andet tip???? jeg har ikke spillet i flere dage nu da jeg er bange for det vil brænde fast, man kan ikke se det når jeg ser fjernesyn kun når skærmen er sort please hjælp
Brugeravatar
Af MigSelv
Fortsæt med tv kigning, og vask af tv ( når der ikke ses tv ). Hvis du kun har vasket 4-5 timer, er du langt fra målet. Som udgangspunkt, tager det lige så lang tid at fjerne, som tiden om at få det.
Og ja, du skal ikke fodre tv med samme logoer, førend de ikke længere kan ses.
Håb på, at det "kun" er en genstridig retention, burn in kan ikke fjernes ( måske kun minimeres ).
Af mrlenniboy
okay men det kan ikke passe det er burn in kan det jeg har jo kun haft det i 1 månedes tid, det vil vel tage længere tid at få burn in?
men så må jeg jo nøjes med filmene lige pt tak for hjælpen
Af Mysen
Det kan godt være burn-in. I starten af tv'ets levetid ældes fosforen betydeligt hurtigere end nå tv'et har kørt bare 200 timer. Og hvis du har haft hvide tal eller lign. i hjørnet i mere end haldelen af tv'ets tændte tid, så er disse områder jo betydeligt mere brugte end de omkringliggende områder.
Det tager, som MigSelv siger, som en hovedregel ca. samme tid at få udbedret de skadede områder, som den tid det har taget, at de er opstået. Men i dit tilfælde er det endda nok endnu længere tid, da skærmen jo er ved at have rundet de 200 timer og ældningskurven er blevet noget mindre stejl.
Af THM
det tager nok længere tid da de områder der ekstra ældet jo også bliver yderligere ældet ved alm. brug.
jeg har selv fået en skygge af tv2 norges store grimme hvide logo på min g20 da min kæreste har set eftermiddags serier på kanalen over sommeren og det til trods for at tv'et er over et år gammelt og det eneste der tidligere er blevet set på kanalen er en enkelt fodboldkamp, det er blevet en smule bedre over de sidste 14 dage hvor tv2 norge ikke har været i kridthuset....

sørg iøvrigt for at have pixelorbiter aktiveret, hvis ik du har det.

Forresten så mener jeg da det er retention der kan ses på sort baggrund og ikke burn in, da burn in er tab af lysstyrke.....
Af mrlenniboy
det vil sige jeg skal holde mig bf lige nu :(?
jeg er jo blevet afhængig af lortet, jeg har nu aktiveret pixelorbiter, men hvad gør de??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det flytter billedet ganske lidt rundt på skærmen, så tingene tværes lidt mere ud. Det fjerner dog ikke risikoen for burn-in.
Af Divindragon
THM skrev:det tager nok længere tid da de områder der ekstra ældet jo også bliver yderligere ældet ved alm. brug.
jeg har selv fået en skygge af tv2 norges store grimme hvide logo på min g20 da min kæreste har set eftermiddags serier på kanalen over sommeren og det til trods for at tv'et er over et år gammelt og det eneste der tidligere er blevet set på kanalen er en enkelt fodboldkamp, det er blevet en smule bedre over de sidste 14 dage hvor tv2 norge ikke har været i kridthuset....

Forresten så mener jeg da det er retention der kan ses på sort baggrund og ikke burn in, da burn in er tab af lysstyrke.....
Hvor slåes pixel orbiter til på en G20?
Af THM
Divindragon skrev:
THM skrev:det tager nok længere tid da de områder der ekstra ældet jo også bliver yderligere ældet ved alm. brug.

G20 har desværre ikke pixelorbiter...
Af Divindragon
THM skrev:
Divindragon skrev:

G20 har desværre ikke pixelorbiter...
Ja ja, sådan skal det jo være med "sidste års" model ;)