Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af chrbjerre
Jeg er på udkig efter en ny skærm (24-30") der skal bruges til grafisk arbejde. Jeg synes dog at alle de skærme jeg har kigget på (på nær Apple) er ret kedelige at se på. Jeg er PC bruger, så Apple går desværre ikke. Er der nogen der kan hjælpe med et bud på en pæn skærm?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Design er vist ikke det der fylder mest hos producenterne i denne kategori, nej. Nu er design naturligvis altid end smagssag, men hvis du er til Samsungs design laver de et par semi-grafikerskærme, der er lidt mindre industrielle end resten af slænget - dog stadig præget af de meget skarpe linjer.

Et eksempel er Samsungs SA850 linje.
Senest rettet af Rasmus Larsen 11 aug 2011, 15:32, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af azrael
Sådan lige bortset fra, at SA850 serien vist endnu ikke er kommet på markedet, så vil jeg altså mene, at de på ingen måde er pænere end de aktuelle Dell UltraSharp modeller (og her tænker jeg *ikke* på U2412M :p).

Men det er rigtigt, at særligt Eizo og NEC skærme har et ret industrielt look.
Af donoester
Personligt kan jeg ikke døje andet end det industrielle look (selvfølgelig, alt kan dog overdrives) - alt blank plastic og ligegyldigt design uden funktion har jeg ikke brug for, så det vil jeg ikke betale for, for det er ikke det, som er i hovedsædet for mig. :D

Du vil nok ikke finde en skærm, hvor der er gjort lige så meget ud af nytænkning af udseende som ACDs/iMacs. Cinema Displays kan godt anvendes med Windows med den rette converter, men det er selvfølgelig en smule mere bøvlet og dyrt end så meget andet.

Umiddelbart tænker jeg Hazro: http://www.hazro.co.uk/HZ27WB.php som det nærmeste alternativ, pga. valg af materialer og fodens lave tykkelse.
Brugeravatar
Af Inside
Jeg har kørt længe med Apple skærm på windows computere. Har lige skiftet min 24" ud med 27" og den kører også perfekt med PC/windows. Det eneste det kræver er et grafikkort med mini displayport udgang (ATi laver dem).

Man skal dog være obs på at man kun kan styre brightness, dvs ingen kalibreringsmuligheder umiddelbart. Men skriv hvis du har nogen spørgsmål :)
Af chrbjerre
Tak for jeres svar.

Jeg synes dog ikke lige der var noget bud på en skærm der kan matche Apples smukke design.

Jeg ville virkelig ønske at producenterne ville gå mere op i lækkert design. Det behøver jo ikke nødvendigvis at gøre produkterne dyrere.
Brugeravatar
Af azrael
Ikke for noget, men nu er Apples Cinema Displays altså ikke *så* flotte. Og ergonomisk set halter de utroligt meget bag andre skærme. Man kan knapt nok vippe skærmen (hvis man da overhovedet kan det), mens højdejustering eller rotation af skærmen er noget man blot kan drømme om.
Senest rettet af azrael 13 aug 2011, 15:19, rettet i alt 1 gang.
Af donoester
Der var engang en klog mand der udtalte - "beauty is in the eyes of the beholder".

Hvis du søger noget, der ligner noget fra Apple, hvad skulle der så være i vejen med at købe Apples produkt? Hvis designet nu lignede, ville firmaet bag en lignende skærm alligevel blive sagsøgt af Apple før eller siden.

Jeg ville ikke kalde deres skærme for grafikerskærme, men det er mit eneste bud, hvis designet betyder så meget, og du mener Apples design lige er sagen.

Det med at styre skærmen fra computeren vil jeg mene man godt kan vænne sig til - og i nogle tilfælde er det lettere, end hvis man skulle sidde og nørkle med knapper på en skærm. Andre fabrikanter har lignende software-løsninger til at styre skærmen.
Brugeravatar
Af azrael
donoester skrev:Der var engang en klog mand der udtalte - "beauty is in the eyes of the beholder".

Hvis du søger noget, der ligner noget fra Apple, hvad skulle der så være i vejen med at købe Apples produkt? Hvis designet nu lignede, ville firmaet bag en lignende skærm alligevel blive sagsøgt af Apple før eller siden.

Jeg ville ikke kalde deres skærme for grafikerskærme, men det er mit eneste bud, hvis designet betyder så meget, og du mener Apples design lige er sagen.

Det med at styre skærmen fra computeren vil jeg mene man godt kan vænne sig til - og i nogle tilfælde er det lettere, end hvis man skulle sidde og nørkle med knapper på en skærm. Andre fabrikanter har lignende software-løsninger til at styre skærmen.
Jeg vil sådan set give dig ret i det meste af det du skriver. Dog kan man ikke styre Apples skærme fra en pc. Den eneste indflydelse man har på billedet er hvordan man selv indstiller farver, lysstyrke etc. på ens grafikkort. For mange er det sikkert nok, men for mig virker det en anelse begrænsende.