Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Holm86
Ja vi ved næsten alle herinde hvad clouding er. Og det er noget der IMO kan ødelægge hele oplevelsen ved et ellers super TV.

Men jeg kunne egentligt godt tænke mig at vide hvad der er skyld i clouding? Er det selve panelet der har nogle dårlige krystaller der ikke lukker ordenligt?? Har det noget med selve backlightingen at gøre??

Jeg kunne godt tænke mig at høre nogle kloge hoveders forklaring på hvorfor dette fenomen opstår på LCD skærme.
Af NemliJa
Fordi bagbelysningen er kraftigst ved kanterne, og fordi krystallerne ikke lukker 100% for lyset (derfor er sort heller ikke 100% sort).
Af donoester
Fordi alle lag i panelet ikke ligger fuldkommen parallelt i forhold til hinanden, så lyset i nogle områder gennem den bagerste polarisator har en anden polarisering end ventet, der så vil påvirke lysgennemstrømningen gennem det forreste polarisationsfilter (og vise versa).

Eventuelt kan der være fejl i diffuseren, som fordeler lyset. Hvis den ikke er jævn dannes der også clouding.

Prøv eventuelt at tage et par passive 3D briller (godt nok circulært polariseret.. men alligevel) og drej "glassene" i forhold til hinanden. Find der hvor der ikke slipper lys igennem (90 grader drejet ifht. hinanden) og deformér et af "glassene" - mere lys vil herefter slippe igennem.