Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af caxx
Hej!

Jeg har nu studeret den mængde clouding / bleeding mit tv lider af i snart 1 time. Heraf må jeg kunne konkludere, at det kun er synligt, når skærmen er helt sort. F.eks. når man skifter kanal, og tager gerne 2-3 sekunder form billedet kommer frem, en smule irriterende.

Det er svagt synligt i 3:4 format, men nok noget man vender sig til super hurtigt, dvs. næsten umulig, hvis ikke umulig at se.

Er dette en slem form for ujævn baggrunds-lys? - selvfølgelig kan jeg sagtens leve med det. Men når jeg skifter kanal osv. kan jeg tydeligt se det, altså når det er helt mørkt selvfølgelig.

Jeg spørge om dette, idet jeg ikke kan sammenligne det med noget. Mine forældres 32" LG fra sidste år lider overhovedet ikke af det, men det er også en rimelig grålig sort.

Skal jeg prøve at returner det? hvilket koste ca. 300 kroner for fragt, selvfølgelig intet problem. Hvis jeg kan få en skærm uden noget clouding overhovedet.

Hvad er odds'ene?
Af Mysen
Umiddelbart synes jeg, det lyder som om, du har fået en af de bedre modeller. Der er naturligvis muligt, at der er nogle, der er ENDNU bedre, men det er en gambling, du ikke bør tage, for det kan sagtens gå den anden vej.
Du er jo glad for tv'et, men hvis du ikke kan acceptere en så lille mængde ujævnt lys, så skal du skifte til plasma eller et backlit LED fra Sony, Philips eller LG. - Ikke til en ny Samsung

Et edge-LED har dette minus. Det bliver aldrig 100 % elimineret, og når sortniveauet er godt, ses det desværre også tydeligere. Clouding på de gamle LCD modeller kan nogen gange kun spottes i et helt mørkt rum, og med en hel mørk skærm, mens det ikke kræver helt de samme vilkår for en supertynd skærm, der får alt lyset fordel ude fra kanten.
Brugeravatar
Af MigSelv
Det er i mine øjne et besynderligt ? Hvorfor være "utilfreds" med noget, der kun forekommer synligt ved kanalskift. I 4:3 format, mener du ovenikøbet, at problemet er nærmest ikke eksisterende. Hvorfor så bringe ?, om det er noget du vil/skal acceptere.
Nyd dit tv, der tilsyneladende med edge led belysning, er nærmest fejlfrit.
Som Mysen skriver, undgår du kun problemet med anden belysningsteknologi. Men det betyder ikke, at du hermed får tv uden "fejl". Alle teknologier har svagheder, og forskellige fordele, vælg den teknologi hvor du er mest tilfreds med svaghederne.
Af caxx
Jeg er desværre bare ret perfektionistisk! - til tider ret irriterende..

Men jeg vil da beholde mit fjernsyn, det er trods alt rigtigt god på mange andre punkter :)

Så tænker jeg lidt at den nuværrende teknologi har sine problemer, så vil det være bedre at beholde mit sammy, og vente til OLED.