Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa alle på Flatpanels. Min ven Dlejt har henvist mig til denne gode site og jeg håber I kan hjælpe mig med at vælge.

Det er sådan at jeg har købt en ny lækker computer men mangler en god hurtig fladskærm. Jeg har i lang tid haft et godt øje til Samsung 244T grunden til jeg ikke købte den for ca 8 månder siden var at jeg fik fortalt af forhandleren at den kun leveres i sølv i Europa hvilket ikke er godt eftersom resten af min comp er i sort. Men nu har jeg fundet den hos PChuset.dk de sælger den i sort 24" til 8400 kr. Jeg kan bl.a. godt lide de 6ms.

Men jeg har ikke undersøgt markedet på det seneste og jeg ved ikke så meget om det så håber jeg måske kan få nogle gode råd evt om den skærm er et godt valg og / eller om der måske er en anden der ville være endnu bedre? Jeg har en hurtigt computer med hurtigt grafik kort og ram etc så skal være en hurtigt skærm med omkring 6 ms. nok og gerne 23-28".

Jeg håber jeg kan få nogle gode tilbagemeldinger. På forhånd mange tak, mvh. Sebatian :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Velkommen hertil. Vi er glade for at høre, at andre har været glade for hjælpen herinde og anbefaler Flatpanels :)

Samsung 244T er som sådan intet dårligt valg. 8 måneder kan måske virke som lang tid, hvilket jeg også føler, at du selv vil lidt hen til, og det er det som sådan også på skærmmarkedet - hvert fald for mindre skærmtyper. Når man kommer op i 24+ tommer, er levetiden på skærmene og panelerne generelt en del længere. Et godt eksempel er Apple. Se bare hvor lang tid de har været på markedet og de kan godt følge med endnu.

Og derfor synes jeg også 244T er et fint bud. Læs eventuelt også denne brugeranmeldelse: http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 6e92416b53

Hvis vi holder os i de sorte skærme, kan Dells 24 tommer også være et bud. Den er desuden på tilbud lige nu til en meget attraktiv pris: http://accessories.euro.dell.com/sna/pr ... mary=False

Et sidste bud fra min side må være Eizo S2410W. Jeg er ikke i tvivl om, at den vil levere det bedste billede af de tre skærme. Men den koster også tilsvarende mere.
Af dontlookatme
Hmm ja jeg tænkte jo lidt på om der måske var lidt andre muligheder. Det der ligger mig mest på sinde er at Samsung 244T har en responstid på kun 6ms. hvilket jeg har hørt er godt. Jeg må sige jeg bruger klart mest min computer til at game ret krævende spil og jeg vil gerne kører dem i en high flot opløsning. Jeg har hørt at eftersom min computer er hurtig og jeg spiller spil,er det vigtigt at skærmen har en hurtig reponstid (lav ms.).

Jeg har også kigget rigtig meget på den Eizo du nævner der især fordi den var i sort da jeg ikke kunne finde 244T i sort. Prisforskellen ligger så op 2000kr. Den har en ms på 8 hvilket jeg går ud fra er helt fint?

Hvis vi kigger på den tredie mulighed Dell's 24" som du også nævner er det faktisk min favorit. #1 den er hele 4000 kr billigere end Eizo og flotte 2000kr billigere end Samsung (på tilbud jo). Og jeg må sige jeg synes den har det klart flotteste design af de 3 udfra billeder på nettet. Synes både Eizo og Dell er pænere end Samsungs... Nå, men mig spørgsmål går nok her mest på ms. HVOR VIGTIGT er det egentlig for mig og er der en betydlig forskel på de 6-8 og 16 ms på de 3 forskellige skærme? Min ven Dlejt snakkede noget om at Dell's ms er anderledes end andre men aner ik om det passer. Håber på at kunne få lidt afklaring på mine spørgsmål, jeg regner med at købe en af de 3 alt efter tilbagemelding. Mange tak igen, mvh sebastian.

PS. jeg vil gerne lige tilføje at jeg har snakket med Dell support og de fortalte mig at pga de 16ms er det ikke en "gaming skærm" til hurtige FPS spil som f.eks counter strike osv. Så hvis jeg spiller CS / Quake eller lign. så vil jeg mærke at skærmbilledet ikke helt kan følge med....? Derfor må jeg lige vente på svar fra en af jer, gerne dig Rasmus hvis du kunne forklarer det lidt bedre for mig. Samsung er på kun 6ms hvilket er hurtigt og jeg går ud fra det er en såkaldt "gaming skærm" til CS og FPS osv hvor den nemt kan følge med, hvor jeg ikke ved om de 8ms og Dell's 16ms kan. Kunne du eventuelt forklare og uddybe lidt hvad der egentlig menes? tak!
Af dontlookatme
Tja jeg læste den anmeldelse af 244T igen (gjorde jeg også engang en del måneder tilbage) og jeg faldt over dette svar lidt længere nede på siden
egil skrev:Nå, så fik jeg endelig min skærm for en lille uges tid siden. Her er mit indtryk.

Skærmen er lækker, helt sikker, mit sammenligningsgrundlag er dog beskedent, har kun arbejdet med et lille udbud af fladskærme før.

Et par kritik punkter skal der dog med:

1. Det "forsinkelse" som jeg spurgte til tidligere i denne tråd er der rigtigt nok, og det er ret voldsomt synes jeg. Dette er 100% ikke en skærm du kan spille hurtige FPS spil på i et konkurrence miljø.
Det er vel nogenlunde det jeg mener, nu spiler jeg dog ikke FPS CS / Quake osv på konkurrence plan eller noget, men jeg vil bare gerne vide om jeg KAN skille FPS ret godt uden de store problemer eller om jeg skal regne med det vil være en skuffelse i forhold til "lag". Er det specielt slemt? Og hvis det er som Egil skriver med samsung på 6ms kan jeg jo kun gå ud fra det er en del værre med 8ms og de 16ms på Dell. Men jeg håber stadig at kunne få besvaret mine spørgsmål lidt bedre. Tak igen jeg venter tålmodigt på svar :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er nok inputlag han beskriver og ikke noget der kun har relation til responstiden. Det er typisk et fænomen der optræder på paneler baseret på S-IPS og S-PVA og det er ret svært at få en skærm helt uden dette fænomen, med mindre man vælger en anden type.
Af dontlookatme
ja helt uden er nok svært trods alt med de her fladskærme. Men kunne du eventuelt fortælle lidt omkring forskellen på de 3 skærme fra Samsung, Eizo og Dell. Er der en stor forskel på de 6, 8 og 16ms.? jeg kan nok ikke være SUPER krævende når vi taler om fladskærme, men jeg vil dog gerne kunne spille forskellige lettere krævende spil uden problemer. Trods alt også derfor jeg brugte en hel del penge på en god hurtig computer. Så det er vel egentlig bare mit spørgsmål nu mht de forskellige ms og hvad man kan forvente og hvor vigtigt de er.

På forhånd tak
Af velsing
Hejsa! Jeg går og kigger efter nøjagtigt de samme skærme, men også med det formål at kunne bruge skærmen til billedredigering, -og her er disse skærme, der alle bruger det samme S-PVA-panel fra Samsung, efter sigende noget bedre end de hurtige TN-paneler. Jeg var først inde over Dell 2407, men der har været en del bøvl med den skræm, som er ved at blive løst efter nu tre revisioner A01, A02 og nu A03. På Dell's eget forum er der meget palaver omkring at skærmen lider af banding, som jeg forstår som farver der ikke fader trinløst over i hinanden..?? Måske har jeg ikke helt ret, men at der ligesom kommer nogle synlige skel i farvespektret. A03 skulle vist endelig have løst problemet, og den er jo på tilbud lige nu til 6.200, hvilket er ret billigt. Eizo S2410W siges at have 10bit farvedybe, -hvordan de så får så forskellige specs ud af samme panel? Men ifølge tests, herunder testen af lillebror s2110W på flatpanels.dk så er der virkelig kræset for finish og farverne skulle være i top fra fabrikken af. Her på siden får den stor ros for sin store alsidighed, -jeg har dog også læst andetsteds at den halter en anelse bagefter i forb. med film og spil. -Jeg har dog også nogen gange en fornemmelse af at man kan være heldig og uheldig og få mere eller mindre velbykkede modeller, af alle mærker. Men mit hoved-indtryk er at Eizo er Mercedesen i klassen, og jeg hælder tungt til den. Eizo sender i dag, den 6.dec. en s2411W på markedet, med DVI-HDCP-tilslutning og kontrast på 3000:1. Jeg håber den når Europa meget snart, og overvejer ellers om det er muligt at købe den direkte fra Japan. S2410W fås i øvrigt flere steder i Tyskland for omkring 1050€...

MEN MEN, ud fra de behov du opstiller , ville jeg ikke betænke mig et sekund fra at købe denne skærm: http://www.benq.com/products/LCD/?product=812 Jeg har endnu ikke læst en eneste dårlig anmeldelse af den. Samme panel som de øvrige, og farver der er tæt på Eizo, men derudover alle fremtidige tilslutningsmuligheder, herunder HDMI. Man kan fx slutte den til en XBOX 360 og spille i 1900x1080, hvilket, så vidt jeg har forstået, der ikke er nogen af de øvrige der kan klare.
Og så fås den til omkring 7.000kr på edbpriser.dk
Eneste anke, -som alle så også påpeger er, at hvis man vil bruge den på andet end sin PC, så er den ikke i stand til at tilpasse billedet til en aspect ratio på 1:1, hvilket eksempelvis betyder at xbox'ens 1900x1080, bliver trukket så det fylder skærmens 1900x1200 dvs 16:9 bliver trukket til 16:10 -som er skærmes forhold. -Folk bliver en anelse smalle i fjæset. En PC kan sagtens udregne det for skærmen og indsætte sorte bjælker, men ikke hvis det fx er XBOX eller en DVD afspiller.

Benq er dog allerede på trapperne med en version hvor dette problem er løst med en Firmware upgrade (her i løbet af December/Januar), og for mit vedkommende drejer det sig nok om hvilken skærm jeg først kan få fingre i Eizo eller Benq, der afgør hvilken én der -forhåbentligt- meget snart pryder mit skrivebord :p

Lidt links:

http://www.newegg.com/Product/Custratin ... 6824014124

http://www.itechnews.net/2006/11/09/eiz ... st-screen/

http://forum.ncix.com/forums/index.php? ... msg1215925

http://www.pcworld.com/article/id,12358 ... ticle.html

God fornøjelse, og lad høre hvis du når frem til nyt og godt info :)
Af velsing
I forb. med ms, så er de 6-8 ms målt i det der hedder grey-to-grey og de 16ms er målt i black-white. Så forskellen mellem alle skærmene er maksimalt 2ms. Det er bare forskelligt hvad der bliver opgivet, g2g eller b2w. -Det er jo også -har jeg forstået- samme panel der sidder i dem alle.
Af nerdalmighty
Jeg kan klar anbefale den førnævnte BenQ skærm. Den er super fed, og har ikke oplevet nogle problemer med den i forbindelse med hverken spil eller andet.

Har endnu ikke afprøvet HDMI indgangen, men regner med at det bliver aktuelt engang i løbet af 2007 med Blu-ray eller HD-DVD.
Af dontlookatme
hmm tak for inputtet, så du foreslår altså mig at købe BenQ udfra mine behov?
Af dontlookatme
Okay jeg må sige jeg har læst en hel del reviews på BenQ og er ret glad for den.

Mit valg er nu mellem Dell's 2407WFP 24" widescreen LCD Flat Panel Monitor der er på tilbud til 6.300 kr.

Og så BenQ FP241W.

Udfra hvad jeg kan se lader det til deres specs er helt ens næsten på nær de 450 cd/m2/ 1000:1 hos dell og 500 hos BenQ sharpness. responstiden er på 16 ms (b2w) og 6 ms (gtg) på begge skærme. Så kan jeg udfradet regne med de også er lige hurtige når der gælder spil? Det jeg har læst om BenQ lader til at den sagtens kan spille FPS spil osv, men jeg har fået fortalt at Dell's ikke helt kan gengælde billedet hurtigt nok...Men specs er jo ens. Jeg er meget forvirret kan nogen venligst fortælle forskellen mellem Dell's og BenQ Dell er 1000 kr billegere men har til gengæld ikke HDMI.

Men bare til spil kan jeg så gå ud fra de 2 skærme er præcis lige hurtige eller slet ikke? feedback er meget velkommen siden jeg ikke ved hvad jeg skal vælge atm :)

På forhånd tak, Mvh. Sebastian

(ser også BenQ kun koster 4.400kr i USA øv øv :P)

Puha jeg tror Dell mest er til "Office" brug og BenQ også til gaming. Ja, den er sgu lækker at se på :)
[img]http://arena.nikkeibp.co.jp/news/200606 ... 38/07v.jpg[/img]
Jeg læste at der er en anden model af BenQ stort set det samme men med AMA teknologi. Er det nødvendigt, værd at give mere for eller bør jeg gå efter BenQ FP241W? Jeg kan læse mig til at AMA Z teknologi er mod ghosting of blur i kanterne så det vist bliver lidt mere skarpt. Men det lader til at den normale udgave uden AMA Z koster 7000 kr og den med AMA z koster ca 10.000 kr altså hele 3.000 kr mere for AMA z teknologi. Desuden udfra hvad jeg kan se kan man ikke bestille den med AMA Z i Sort i Danmark? Tja det er vel næppe de 3000 kr ekstra værd men ville lige spørge engang. Hehe sikke en masse spørgsmpl ! Sorry og jeg takker feedback, jeg vil bare gerne være helt sikker på jeg bestiller den "rigtige" skærm og ikke fortryder mit køb.
Af dontlookatme
jeg har bestilt en BenQ FP241W så nu glæder jeg mig til at prøve det, håber ikke jeg bliver skuffet men har en god feeling :) tak for alting.