Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mads1993
Hej Flatpanels ;)

Jeg har et spørgsmål til jer som jeg ikke rigtigt selv kan løse (:
Så håber at i kan hjælpe mig, og håbe at i kan forstå det jeg skriver ;)

Her er det:

Min far skal have en sig en Blu-ray afspiller i fødselsdagsgave.
Men, han har kun en 1 HDMI indgang i sit TV.

Men i den indgang kører han lyden fra sit TV gennem sin NAD Forstærker Via. HDMI Kabel.

Så hvad gør jeg her?
Har ingen forstand på HDMI Switch's og alt det der.

Og han har 2 HDMI indgange på sin forstærker og 1 Monitor Out HDMI.

Jeg prøvede at tage hans HDMI kabel fra tv'et til Monitor out og prøvede at tilslutte min blu-ray afspiller til HDMI 1 på forstærken.

Men det virkede ikke :((

Så FlatPanels, Hvad gør jeg her?
Hvis jeg gerne vil have lyden fra hans TV til at køre over forstærkeren Via. HDMI.
Og have tilsluttet en Blu-ray afspiller også, da han kun har 1 HDMI indgang?

Håber i svarer mig hurtigst muligt da det snart er hans fødselsdag ;)
Og håber selvfølgelig i kunne forstå hvad jeg skrev (:

Sætter stor pris på jeres hjælp.
Mads ;)
Af Bronto
Hejsa

Højst sandsynligt skal du sætte NAD forstærkeren op til at modtage og videresende HDMI signalet. Prøv evt. at finde manualen til den på hifiklubbens hjemmeide. Det bør kunne lade sig gøre, så du får lyd gennem surround anlægget og billede på TVet. Prøv evt. også at sætte udgangsopløsningen fra blu ray ned til laveste niveau til en start. Det er ikke alle forstærkere / TV der kan behandle 1080p opløsninger (1080i / 720p er HD ready kravet, ikke 1080p)

Lyd fra TV til forstærker er nok ikke muligt via HDMI, med mindre forstærker, kabel og TV understøtter HDMI 1.4 (og det kan jeg næsten garantere at din fars TV ikke gør, for det gør kun de nyere, og de har alle mere end et HDMI stik. Dette bør du derimod gøre via TVets phono stik, som en standard lydkilde til en indgang på forstærkeren
Af Mads1993
Tak for svaret Bronto.

Har været inde i forstærkerens opsætning, men lader ikke til der står noget med HDMI setup. :(

Men, fandt ud af at han havde en indgang i tv'et kaldet:
Variable Audio Out

Prøvede at sætte et Phono kabel fra den indgang til en anden indgang ind i hans forstærker.
Men der kom ingen lyd ud af højtalerne.

HDMI kablet fra tv'et er stadig sat til forstærkeren.

Så, hvis jeg tog HDMI kablet ud af tv'et, vil det så virke fra ''Variable Audio Out > Forstærker''?

Håber du/i forstår mig (:
Af Bronto
hvad er det for en forstærker? De NAD jeg har kigget på, har en HDMI1, 2 og 3 samt en monitor out. De skal konfigureres til at "pege" på et indgangsvalg, f.eks. DVD

Før du spørger igen, så RTFM (Read the F... Manual!)
Af Bronto
Et hurtigt opslag i manualen der kan findes her:

http://nadelectronics.com/products/av-r ... -downloads

side 8:

The HDMI ports support transmission of video signals only. For HDMI audio signal, connect your HDMI source component’s S/PDIF-format digital output signal to the applicable T 737 digital audio input ports. You can then correspondingly assign this HDMI digital audio input as your particular HDMI 1 or HDMI 2 digital audio source via the Source Setup item of the Setup Menu OSD.
WARNING
Before connecting and disconnecting any HDMI cables, both the T 737 and the ancillary source must be powered OFF and unplugged from the AC outlet. Failure to observe this practice may cause permanent damage to all equipment connected via HDMI sockets.

-----

Så du behøver endnu et kabel for at få lyd fra blu-ray til forstærkeren (og har så sikkert ingen lyd på TV, når der er blu-ray, der må din far "nøjes" med forstærker lyden.

Du bør dog kunne få billedet igennem. Prøv nu at læse den manual! Der er skam en fin beskrivelse af hvordan dette sættes op!