Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

...en 30" er som i nok ved 2560x1600 - hvordan ser et 1920x1200 signal ud på en sådan skærm? - kan det ses fra 1-1½ meters afstand at der bliver skaleret? umiddelbart ville jeg tro at pixeltætheden er så stor at det ikke kan ses....
kender i desuden nogen butikker hvor man kan se på en 30" - har ikke set dem nogensteder... Vi må håbe at rasmus snart hiver en ind til review her på flatpanels

tak
Af binauhus
Hej,

Jeg ved du i flere Fona-butikker kan se en 30" Cinema skærm. Du kan vist se inde på www.fona.dk hvor de har Apple. Skærmen kan også ses i Humac-butikkerne. www.humac.dk

Ved ikke ellers hvor der er mulighed for at se en 30"

MVH
Peter
Af xenon
og...jeg finder en fona hvor jeg kan se den så - tak for info
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Lige præcis de to opløsninger du nævner passer både forholdsmæssigt og pixelmæssigt, så det bør kunne lade sig gøre at få et ret godt billede.

Det skyldes først og fremmest:
2560/1920 = 1,33
1600/1200 = 1,33

Jeg er dog ikke i tvivl om, at du godt kan fornemme skalering af billedet. Hvis du tænker mere hen i retning af spil, synes jeg dog ikke du skal være bange. Et spil i 1920x1200 på en 2560x1600 ser helt i orden ud ;)
Vi må håbe at rasmus snart hiver en ind til review her på flatpanels
Det håber jeg også selv. Nu må vi se på det. Lige i øjeblikket kan det ikke lade sig gøre. Jeg har skærme og apparater alle steder, og mit almindelige job og min fritid skal jo også passes :)
Af xenon
Rasmus Larsen skrev:Lige præcis de to opløsninger du nævner passer både forholdsmæssigt og pixelmæssigt, så det bør kunne lade sig gøre at få et ret godt billede.

Det skyldes først og fremmest:
2560/1920 = 1,33
1600/1200 = 1,33

Jeg er dog ikke i tvivl om, at du godt kan fornemme skalering af billedet. Hvis du tænker mere hen i retning af spil, synes jeg dog ikke du skal være bange. Et spil i 1920x1200 på en 2560x1600 ser helt i orden ud ;)
Vi må håbe at rasmus snart hiver en ind til review her på flatpanels
Det håber jeg også selv. Nu må vi se på det. Lige i øjeblikket kan det ikke lade sig gøre. Jeg har skærme og apparater alle steder, og mit almindelige job og min fritid skal jo også passes :)
lol XD - self...håber du for tid på et tidspunkt. Ellers må jeg bare nøjes med nogen reviews fra internationale sider - de er bare sjældent ligeså grundige synes jeg
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg vil skam meget gerne. Jeg har hvert fald et ønske om at få lidt flere store skærme ind til test. Jeg har også forespurgt på NECs nye 26 tommer, som bør lande her engang i løbet af december.

PS: Det ser ud til at du har fået sat flueben i boksen "Ingen BBKoder i dette indlæg" da du lavede dit sidste indlæg. Det er vist derfor den ikke kan vise quote koden korrekt.
Af xenon
Rasmus Larsen skrev:Jeg vil skam meget gerne. Jeg har hvert fald et ønske om at få lidt flere store skærme ind til test. Jeg har også forespurgt på NECs nye 26 tommer, som bør lande her engang i løbet af december.

PS: Det ser ud til at du har fået sat flueben i boksen "Ingen BBKoder i dette indlæg" da du lavede dit sidste indlæg. Det er vist derfor den ikke kan vise quote koden korrekt.
ahh... så forstår jeg... jeg har haft den checkbox checked i alle de indlæg jeg har lavet her på siden til dato :D - så blev jeg det klogere...
Af eliteMario
I Apples egne butikker kan du se det... Jeg har selv været nede i Apple Center Århus for at tjekke forskellige ting på deres 30"... film i 1080p ser fantastisk ud, også fra 1-1½ meters afstand... 720p film ser også fint ud på sådan en skærm... og lidt overraskende, synes jeg faktisk at en opscaleret 480p film var ok... så fra omkring 2 meters afstand...

Jeg venter dog med at købe 30" til at BenQ sender deres model på markeded... den har dvi, hdmi der kan modtage ægte HD signaler (1080p)(begge med hdcp), vga, komponent, svideo, composite og usbadaptor :) det bliver godt!
Af xenon
jeg har allerede sendt en mail til apples store i lyngby (tæt ved hvor jeg bor) for at høre om de har den stående :D...

med hensyn til benQ skærmen skal du lige vide at der er mange andre 30" modeller på vej - måske kan det betale sig lige at vendte lidt - det har jeg tænkt mig... for lige at gøre det helt klart - jeg har IKKE tænkt mig at købe apples overprices skod skærm XD
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
ahh... så forstår jeg... jeg har haft den checkbox checked i alle de indlæg jeg har lavet her på siden til dato - så blev jeg det klogere...
Jeg undrede mig nu også lidt over hvorfor det altid skete på dine indlæg, så jeg forsøgte at redigere i dit indlæg med quote koden og kunne se, at du havde fået sat hak i den. :)
Af Peter S
Omkring 30" skal der 100% ventes, der er pt. et marked mellem 2 skærme uden priskonkurence, snart er der flere og bedre modeller.
HP's 30" model er så småt kommet på markedet og folk der har fået fingre i den har kun godt at sige.

Dell havde egentligt lovet at deres nye 3007wfp-hc skulle værre på markedet i et stykke tid. Det er den ikke og den bliver formentlig i første omgang kun tilgængelig ved køb af et af deres highend xps systemer. Den gamle model bliver efter sigende på markedet.

Samsungs 305t skulle også have været her nu, men den har der heller ikke så meget nyt om længe.

Værst ser det dog ud for BenQ... en bruger på hardforum.com har postet et svar fra deres support, hvor de siger at de kun har lavet prototype af FP301W og ikke har planer om mere, samt at den største skærm de lancerer i den næste tid er en ny 24". Lyder lidt mærkeligt hvis FP301W slet ikke bliver releaset, men mon den ikke i bedste fald er yderligere forsinket.

Desuden er det jo med at huske at alle graffikkort der hidtil er lavet kun understøtter HDCP via single link dvi, altså ikke op i 2560x1600. Ati's næste kort, R600 skulle dog gørre op med dette...

Havde selv håb om at lave et 30" system i november eller her i starten af december, men tror at det istedet bliver et stykke inde i 2007.
Af xenon
"Desuden er det jo med at huske at alle graffikkort der hidtil er lavet kun understøtter HDCP via single link dvi, altså ikke op i 2560x1600. Ati's næste kort, R600 skulle dog gørre op med dette..." <- det er nemlig rigtigt - 8800'eren havde proklameret at det skulle kunne - men det kunne det bare ikke :/ - jeg ville føle mig lidt røvrendt hvis jeg havde købt det...

Det passer mig sådan set meget fint at R60 bliver det første kort der kan for jeg køber først om et år - måske lidt før - så prserne lige får en chance for at sætte sig...

Peter - hvis du gider kan du bare poste de nye oplysninger du finder om 30"'ere her i denne tråd - jeg vil gøre det samme - så kan vi samle lidt info her... Jeg ved alt om der på nuværende tidspunkt er proklameret men der dukker nok nye op....

her er lidt links til nogle 30" videoer:
http://www.youtube.com/watch?v=bulhK7JIS6A
http://www.youtube.com/watch?v=06_ekgiOR70
http://www.youtube.com/watch?v=LjxqjiQLuc4
Af Shades
Jeg står også selv i den situation hvor jeg leder efter en ny skærm i 24-30 tommer størrelsen til at erstatte de 42kg CRT-skærm (Sony 24" FW-900) som jeg har stående på skrivebordet nu.
Så jeg vil være meget interesseret i en anmeldelse af NECs nye 26" monitor. Det ville også være rigtigt interessant med en måling af input-lag på den, da de fleste 24" monitorer på markedet er dybt ubrugelige grundet input-lag problemerne.
Af xenon
Shades skrev:Jeg står også selv i den situation hvor jeg leder efter en ny skærm i 24-30 tommer størrelsen til at erstatte de 42kg CRT-skærm (Sony 24" FW-900) som jeg har stående på skrivebordet nu.
Så jeg vil være meget interesseret i en anmeldelse af NECs nye 26" monitor. Det ville også være rigtigt interessant med en måling af input-lag på den, da de fleste 24" monitorer på markedet er dybt ubrugelige grundet input-lag problemerne.
jeg har aldrig hørt om inputlag problemer ved alle 24" - er du sikker på din påstand?