Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Beano
Jeg har bestilt et Panasonic 50VT30 som mit første plasma TV og vil lige høre om der er nogle gode råd til break-in af skærmen.

Som jeg har forstået er det en god ide at skrue ned for kontrast de første 100 timer og undgå materiale med sorte bjælker de første 100 timer. Eller er det overflødigt med moderne plasmapaneler?

Har også fundet en gratis break-in DVD på nettet (med skiftende farver) - men er dette noget man reelt behøver at bruge i dag?

Gode råd er velkomne - på forhånd tak :)

/B
Af xcardman
jeg kommer aldrig til at forstå al den snak om plasma og indkøring

1
den skal stå på THX profilen, det skal den alligevel eller de indstillinger som stå i testen. Det er ikke en rigtig kalibrering, men bedre end ingen ting.

2
de første 100-200 timer, lade med at se en kanal for længe med et logo

3
efter det kan du bare nyde din skærm og tro mig du kommer til nyde den, hvis du har haft lcd før 8)

en vt30 er en rigtig god skærm og kun et mule hår, fra en pio skærm
Af Beano
Tak for input :)

Man læser jo så meget så svært at vide hvad der er reelt med de nye modeller.

THX profilen er også den jeg går efter at bruge med det samme.

Bruger primært mit TV til film (bluray, DVD og medie center (XBMC)) og spil. Ikke så meget TV kiggeri. Vil dog forsøge at undgå spil med for meget HUD lige i starten.
Af tommyaa
jeg mener det er noget pjat at folk bruger indkøringsdvder osv. tænd skærmen sæt den på thx, evt en smule ned for lysstyrken hvis du skal se samme kanal i lang tid af gangen..... men det er totalt overdrevet med indkøring.

(har selv p65vt30, ingen logoer what so ever)
Af ErikUkendt
Beano skrev:Jeg har bestilt et Panasonic 50VT30 som mit første plasma TV og vil lige høre om der er nogle gode råd til break-in af skærmen.

Som jeg har forstået er det en god ide at skrue ned for kontrast de første 100 timer og undgå materiale med sorte bjælker de første 100 timer. Eller er det overflødigt med moderne plasmapaneler?

Har også fundet en gratis break-in DVD på nettet (med skiftende farver) - men er dette noget man reelt behøver at bruge i dag?

Gode råd er velkomne - på forhånd tak :)

/B
Som ejer af et G20 med fast DR HD logo oppe i venstre hjørne, vil jeg sige lige så stille:

KØR BREAK-IN!

Mit tv er kørt til med THX, næsten ingen bjælker og alt andet forsigtighed, men ikke BREAK-IN. Det tog 3 mdr. inden logoet opstod. Indtil da tænkte jeg at folk, der sagde at Break-In var nødvendigt, var en flok hysteriske k........
- men jeg blev klogere.

Rentention har jeg aldrig bemærket.

(-og husk: Vi taler jo alle ud fra vores egne erfaringer)

Men en omgang break-in, er en billig omgang for et lækkert TV derefter.
Af kellman
Sier meg fullt enig med ErikUkendt!

Nedenfor ser dere hva som faktisk kan skje med en nyere plasma skjerm. Dette ble et resultat hvor pause av tv program ble gort over tid når telefonen ringer eller hvis det evt hadde ringt på døren. Det er isåfall ikke snakk om stort lengre enn 10-15 min med stillbilde. Det har heller ikke vært stillbilde på x-box 360, den har uansett 'auto-dim'.

Så sørg for innkjøring hvis du ikke vil ta sjansen på IR eller innbrenning, da helst i THX mode og ungå stolper(zoom) og andre potensielle skadeutløsere.

Samsung PS63C7705:

[img]http://img27.imageshack.us/img27/6734/bilde4hf.jpg[/img]
[img]http://img33.imageshack.us/img33/493/bilde5p.jpg[/img]
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er en umulighed at lave burn-in på 15 minutter. Hvis det sker på så kort tid så er der noget seriøst galt med skærmen.
Af kellman
Den skal leveres inn neste uke så får vi se hva de sier. Tv'n er også kjørt inn med 160 timer, så dette er mildt sagt skuffende! Erstatter den med VT30 og den blir forhåpentligvis feilfri, men at man blir engstelig for burnin er ikke å komme unna. Kan oppdatere når jeg vet mer. Har uansett en Pioneer krp-500M i backup.