Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Min far ejer et 2 år gammelt Philips TV, der præcist ikke har mere forsikring på sig. Problemet er, at remoten ikke virker længere. Faktisk er det dog ikke selve remoten, der er problemet.

TV'et er et 32PFL5403H, købt for lidt mere end to år siden i Bilka.

En person fra Fona melder tilbage, at remoten virker fint på andre Philips, der bruger samme remote. Derfor er der kun tilbage, at problemet findes i TV'et. Finns TV-biks på Rantzausgade melder, at det sandsynligvis er den infrarøde modtager i TV'et, der er røget. Han skyder på 1000-1500 kroner for at fikse det.

Hvordan passer dette problem med jeres erfaringer med Philips TV? Jeg synes, det er noget billigt bras, hvis TV'et står af en måned efter, at forsikringen udløber.

Kan problemet evt. løses ved at købe en ekstern IR-modtager og slå til det via den ekstra USB indgang?

På forhånd tak,
Mikkel
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg har hørt om 1 eller 2 tilfælde, hvor IR-modtageren går i udu, men det er altså ikke særlig normalt. Hvis det er prisen på at fikse det, så kan det jo ikke rigtig svare sig.

Fjernbetjeninger kan i øvrigt testes forholdsvis nemt. Tænd blot et kamera (f.eks. i en mobiltelefon) og peg fjernbetjeningen mod linsen. Når der trykkes på knappen, skal de infrarøde stråler opfanges på mobiltelefonens skærm. Opfanges de ikke, sender fjernbetjeningen ikke infrarøde signaler ud.
Af mikkellund
Tak, Rasmus, men fjernbetjeningen er blevet testet, som skrevet, og er ikke problemet.

Mjah 1000-1500 kan ikke betale sig. nej. Det er trist.
Af Ham_Der_Hansen
Nu ved jeg ikke hvad nyprisen på fjernsynet var, og enig det er ikke topmodellen fra Philips, et tilsvarende fjernsyn koster vel omkring 3000 kroner. Ting går i stykker og det er da uheldigt at det lige sker kort tid efter garantiens udløb.

Det er rigtig som Rasmus skriver test fjernbetjeningen mod et kamera og se om du kan se lys i dioden, kan du det sendes der signaler fra fjernbetjningen.
Af mikkellund
Men kan problemet evt. løses ved at købe en ekstern IR-modtager og slå til det via den ekstra USB indgang?

Efter mit googleri så ser det ikke godt ud. Men det kunne være, at I kendte en dims, der kunne fungere som en ekstern modtager.

Udfordringen er vel at den eksterne modtager skal være i stand til at snakke philipsk.
Af Ham_Der_Hansen
Ja godt spørgsmål, prøv at kontakte Philips. De må kende til noget udstyr 3525 8759
Af Peter Schrøder
mikkellund skrev:Udfordringen er vel at den eksterne modtager skal være i stand til at snakke philipsk.
Alternativt kunne I overveje en boks som modtager og nøjes med at bruge tv'et som monitor. Det kræver naturligvis at tv'et kan vågne på HDMI og ikke, som det er tilfældet for nogle fabrikater, altid starter på tv-indgangen.
Af mikkellund
Det er interessant! Jeg undersøger.
Peter Schrøder skrev:
mikkellund skrev:Udfordringen er vel at den eksterne modtager skal være i stand til at snakke philipsk.
Alternativt kunne I overveje en boks som modtager og nøjes med at bruge tv'et som monitor. Det kræver naturligvis at tv'et kan vågne på HDMI og ikke, som det er tilfældet for nogle fabrikater, altid starter på tv-indgangen.
Af Hansotto
Hej
Mit philips 32PFL7403H har nøjagtigt det samme problem. Det skyldes et defekt IR-receiver board. Ifølge Philips skyldes det, at boardet har en dårlig kvalitet, hvorfor en af komponenterne bryder sammen efter et par år. Det glemte forhandleren blot at meddele, da jeg købte apparatet. Man kan reparere det ved enten at udskifte boardet eller at udskifte den defekte komponent på boardet. Det sidste er et billigste, men det forudsætter ,at man ved, hvilken komponent. Det første er måske umuligt, da det kan være svært at skaffe dele til et to år gammelt TV. to år er en evighed i den sammenhæng. Desuden ved jeg ikke, hvor man evt. kunne købe sådanne komponenter. I alle fald er det for dårligt, at et TV går ned efter to år. Dette har jeg forelagt Philips, men de vil ikke hjælpe. Philips satser altså deres gode navn og rygte på TV'er af en kvalitet, der ikke lever op til forventningerne. Om reparationen til 1.500 kr. kan betale sig er en smagssag. Apparatet har trods alt 100Hz, og der er der stadig folk, der vil betale for det, især hvis man ser sport med hurtige bevægelser og hurtige bolde.

Hvis nogen af jer kender en Philips reparatør, kan han udskifte den defekte diode på et kvarter. I så fald må I meget gerne videregive et tips her.
Af mikkellund
Hej Hansotto,

Tak for svaret.

Min far har ikke gjort noget ved det endnu. Kanske vi tager TV'et med ud på Philips' parkeringsplads og venter indtil vi ser en person, der bare ligner en tekniker, og så kaprer vi ham til at fixe det.

Nok ikke, men det er da meget sjovt at forestille sig det.
Af Hansotto
Hej Mikkel
Nu har jeg nyt om TV-problemet. Den del, der skal bruges hedder en IR Empfänger, og den har Philips original nummer 313926857961. Den kan købes på nettet i Tyskland hos www.wildbihler-shop.de for 64 Euro, men de sender kun til Tyskland. Hvis vi får fat i den del, kan man bare afmontere bagklædningen og udskifte boardet. Det sidder med to stik og en enkelt skrue. Er denne information nyttig?
Af mikkellund
Ja, hvis du lige kommer med en sixpack, så kan det være det nyttigt.

Nej, det gas, det sq kanont info det der. Godt research, respekt for det.

Jeg underretter min far.