Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Har netop fået dette Samsung tv ind ad døren og det er jo vildt lækkert. Jeg havde før et gammelt Philips 32" LCD som nærmest intet smart kunne, så alene her er der en kæmpe opgradering.

Men der er noget som ødelægger oplevelsen for mig (jeg ved ikke om det simpelthen bare er fordi billedet er super skarpt) men "film" oplevelsen er lidt væk.

Jeg ved ikke hvordan jeg skal beskrive det, men når jeg ser en film er det som om det er optaget med forkert lyssætning (men ikke fordi billedet er uskarpt) og på en måde virker det som om det er hjemmevideo (igen, ikke fordi det er uskarpt) fordi det pludseligt er SÅ tydligt at det er en film jeg ser??? Giver dette nogen mening for jer? Jeg har forsøgt at rode lidt med farve etv, men indtil videre uden held? Nogen gode råd, ideér?
Af Supergris
Det ser netop HELT forfærdeligt ud. Mange synes denne effekt er FED.
Som regel kan det reduceres kraftigt ved at slå alle digiale " forbedrings-kredsløb " fra, så som " motionplus ", eller hvad det ellers bliver kaldt!
surfingdino skrev:Har netop fået dette Samsung tv ind ad døren og det er jo vildt lækkert. Jeg havde før et gammelt Philips 32" LCD som nærmest intet smart kunne, så alene her er der en kæmpe opgradering.

Men der er noget som ødelægger oplevelsen for mig (jeg ved ikke om det simpelthen bare er fordi billedet er super skarpt) men "film" oplevelsen er lidt væk.

Jeg ved ikke hvordan jeg skal beskrive det, men når jeg ser en film er det som om det er optaget med forkert lyssætning (men ikke fordi billedet er uskarpt) og på en måde virker det som om det er hjemmevideo (igen, ikke fordi det er uskarpt) fordi det pludseligt er SÅ tydligt at det er en film jeg ser??? Giver dette nogen mening for jer? Jeg har forsøgt at rode lidt med farve etv, men indtil videre uden held? Nogen gode råd, ideér?
Start med at sikre dig at "Motion Plus" i menuen "Billedindstillinger" er sat til "fra". Hvis det stadig står galt til, så prøv Rasmus' indstillinger, som der er linket til ovenfor.
Af surfingdino
Mange tak for hjælpen. Har slået Motion Plus fra og indtil videre har det virket :-) Skal lige teste lidt mere, men so far so good
Af kaja69
Er "motion plus" det samme som 400/800 Hz som der reklameres med? Jeg mener, det store salgsargument for de dyrere TV er ofte de "mere end standard 50 hz", men er det netop det der her slås fra så TVet reelt kører 50 hz?

Jeg var nede i Elmutanten og kigge på D8 vs D6 vs D5. Sidst nævnte har almindelig 50 hz opdatering og med den der demo DVD de kører i butikken kan man tydelig se forskellen til D6 og D8 ved panoreringer, men hvad hjælper det hvis det ikke er noget værd ved almindelig brug.
Af red_martians
kaja69 skrev:Er "motion plus" det samme som 400/800 Hz som der reklameres med? Jeg mener, det store salgsargument for de dyrere TV er ofte de "mere end standard 50 hz", men er det netop det der her slås fra så TVet reelt kører 50 hz?

Jeg var nede i Elmutanten og kigge på D8 vs D6 vs D5. Sidst nævnte har almindelig 50 hz opdatering og med den der demo DVD de kører i butikken kan man tydelig se forskellen til D6 og D8 ved panoreringer, men hvad hjælper det hvis det ikke er noget værd ved almindelig brug.
Det er en del af de 400/800hz.
200+200+400 = 800hz ifølge samsung.
eller 100+100+200 = 400hz.

De første 200hz er motion kredsløbet, derefter følger scanning backlight(som generelt bliver set på som positivt) og til sidst billedebehandlingen(400hz) som slet ikke giver nogen mening, men som samsung mener er en vigtig del af deres system. Motion-kredsløb er roden til alt ondt:-) og forstår slet ikke hvordan det kan være et salgs-argument.
Af kaja69
Det er godt nok forvirende og Samsung hjemmesides spec info er crap
Af Mysen
Mange hz sælger. Du drømmer ikke om, hvor mange herind der søger hjælp til et tv, som sætter "100 hz" som et krav til, hvad tv'et skal kunne.

Prøv at gå ind under artikler, hvor du kan læse om de to forskellige ting. Producenterne oplyser iøvrigt også forskellige ting, og et Sony tv, der har 100hz interpolation og 100 hz scanning backlight er stadig bare et 100 hz tv.
At Samsung kalder det 800hz CMR er så grotesk overdrevet, at jeg tror almindelige forbrugere blot ser det som besynderligt frem for imponerende.

NOGEN foretrækker motion plus aktiveret, hvilket gør det brugbart til en vis grad. MANGE, jeg selv inkl. foretrækker det slukket.
Af kaja69
Vil det sige at du reelt kører almindelig 50hz?
Af Mysen
Njah... Både og.
Mit tv- signal er 50 hz, men et plasma-tv blinker 100 gange i sekundet for at undgå flimmer. Det er dog bare de samme billeder, der vises to gange, og der er ikke en masse hokus pokus aktiveret. Det svarer til 50 hz på et LCD-tv. En LCD blinker ikke, og behøver derfor ikke duplikationerne.

Hvis mit tv var et LCD-tv, så ja, jeg kører med 50hz.
Af kaja69
Nu har jeg så fundet og læst artiklen: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1288865091

"...hvis man endelig vil gå op i “Hz” så sats på noget hvor du får scanning backlight (hvis du køber LCD). Frame interpolation vil oftest være en blandet fornøjelse som man enten elsker eller hader - vi har vores forbehold."

"At scanning backlight er den rigtige vej at gå mht. reduktion af slør på LCD-paneler er der meget lidt tvivl om."

Artiklen er fra før 2011 modellerne ramte markedet. Det kunne være interessant at høre om Frame interpolation systemerne er blevet værd at anvende. Hvis ikke kan et 50 Hz TV med scanning backlight (hvis et sådan i det hele taget findes) være lige så godt til hurtige bevægelser.
Af Mysen
Jeg mener at Sasmsungs D5005 er med scanning backlight, men IKKE med interpolation. Det som Samsung kalder 100hz CMR.

Du skal nu også huske på, at nogle ting følger altså bare med et godt tv selv om, man ikke vil bruge det. Det gælder på billedsiden ting som interpolation, scanning backligt, øko-funktion, 3D, local dimming osv. og det gælder bl.a.PVR, internet, dlna som ekstra features. Jo stærkere besat tv'et er med disse funktioner, jo bedre er tv'et også, -sammenlignet med en anden model fra samme mærke.

Man behøver ikke fravælge disse ting, bare fordi man ikke skal bruge dem. Billedkvaliteten er jo som regel bedre på modeller, der har dem, hvilket jo kan forsvare den højere pris. Men man skal omvendt heller ikke stirre sig blind på de mange hz. Det gode ved Samsungs mange hz, er at man nu kan slukke for interpolation og tænde for scanning backlight. Førhen var det enten/eller med begge ting.
Det dårlige er, at det er pisseforvirrende... ;;)
Af kaja69
Mysen skrev:Jeg mener at Sasmsungs D5005 er med scanning backlight, men IKKE med interpolation. Det som Samsung kalder 100hz CMR.
Det ville jeg gerne have bekræftet for jeg overvejer netop om D6505 er 3k mere værd end D5005. Hvis D5005 har scanning backlight burde den jo netop kunne performe tilfredsstillende ift. hurtige bevægelser (læs: fodbold). Alt det andet der følger med D6505 kan jeg undvære.

Jeg har tidligere refereret til testen af D5520 (http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung- ... 121282.htm) som skulle være lig D5005 pånær at D5520 har Smart Hub eller hvad det hedder. Denne skærm anbefales i testen, men jeg kan ikke læse om den har scanning backlight/om den performer ok til fodbold.