Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af airwulf
Jeg har fået en en lille opgave med at købe en fladskærm til min farfar på 92 - ja den gamle vil åbenbaret være med på noderne :-). Jeg tænker en størrelse omkring 32-37, da der ikke skal være ret langt mellem ham og tv'et.

Han har en drøm om at slutte sine gamle passive højtalere til tv'et - det ved jeg ikke om er en mulighed? Eller ville jeg gerne finde et tv med rimelig god lyd i. Min egen Philps model har nemlig ikke ret god lyd, så jeg har købt noget supplerende grej for at få den opdateret.

Tænke der måske var en de gode folk herinde, som kunne anbefale en model/mærke jeg kunne gå efter.
Af Michael P
Ang. det med passive højtalere til et tv
Ved ikke om der er lavet tv, med forstærker i, for tror ikke du kommer uden om det hvis du vil koble nogle højtalere på. Det er begrænset hvad man kan hive ud af tvét på de små udgange (5-10watt ca, ligesom de højtalere til en computer uden strømforsyning.) og så er lyden temmelig ringe, og det er begrænset hvor meget man kan skrue op.
Har han en forstæker til sine højtalere?
Af StoreSol
Hvis ikke der er noget anlæg det hele kan gå igennem, er du nok nødt til at anskaffe en aktiv subwoofer, hvor højtalerne så kan tilsluttes.
Brugeravatar
Af Weissbier
Det er rart, når der er gang i farfar. :) Pas dog på med størrelsen. Synet bliver ikke bedre med alderen, og min far på 75 sidder max. to meter fra sin 52", og ikke syv vilde heste kan trække ham derfra igen. :) Med andre ord: drop alt under 40" - mindst.

Passive højttalere vil i praksis kræve en forstærker (og måske en D/A-konverter). Der findes (eller har fandtes) fjernsyn, der kan trække højttalere direkte, men dem er der langt imellem dem. Sonys fjernsyn har stadig analog lydudgang på de fleste modeller, så der kan du nøjes med en forstærker, men der findes formentlig også andre.