Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mikulator
Det her er måske et helt overflødigt spørgsmål i og med konen siger god for at købe det dyreste...

Jeg skal have et 55'' LED tv af 2 årsager falder valget på dette 1) strøm og 2) tykkelse.

Det er 100% TV via HTPC og dvs. en del HD kanaler og HD materiale. Alt det der smarttv gejl interesserer af samme årsag ikke specielt meget.

Vi har set på hhv. Samsung nyeste 8005 som også har fået en god anmeldelse og Sony top modeller. Vi har begge altid haft Sony og altid købt Sony. Vi har Sony i resten af huset og været bla. glade for Bravia i forbindelse med vores drenges PS3.

Nu er penge som sagt ikke et stort issue, men alligvel har jeg det lidt mærkeligt med at købe for 20.000 TV når man nu ved at der hurtigt kommer ny teknologi og vores behov ændres hurtigt. Og så holder de nye tv ikke så lang tid som de gamle.

Var det bedre at købe Sony KDL-55EX720 for 11.500 og skifte det ud om 5 år el. tidligere?

Cheers for et godt Forum og Site
Af JesperKeller
Jeg har set 46EX721 i live og jeg må sige at jeg er imponeret over hvor fed en skærm de har lavet, på trods af prisen!

55EX720 vil bestemt være en fed skærm, og som du siger så går teknologien hurtigt.

Jesper Keller
Af Mikulator
Det er selvfølgelig også en mulighed - at gå ned i størrelsen. Samsungs 46" er noget billigere.

Jeg har dog en ven som siger BIGGER IS BETTER - så længe man har fuldHD så betyder afstanden ikke det store.

Vi sidder ca. 3,5 meter fra tv'et.

Hvad siger I andre?
Af THM
hvis i er glade for sony hvad så med 55 NX810, hvis de har flere tilbage i sony center? den skulle kunne fås til en fornuftig pris
Af Mikulator
Det er et fint alternativ til Samsungs topmodel - den havde vi ikke set på.

Dog går mit spørgsmål i lige så høj grad på om det er mere økonomisk fornuftigt at gå efter en billigere model end topmodelen, bla. med det formål at skifte den ud hurtigere... i dette tilfælde hvad skal man vælge?
Af JesperKeller
Bigger is better. Men ikke af den årsag du kommer med :D
Drenge vil bare gerne have store skærme!

Men bare fordi den er full HD, gør ikke at den får bedre billede. Kun hvis du ser HD materiale. Ser du almindeligt billede får du intet ud af Full HD!

Med dette sagt, så plejer jeg altid at sige: 10 tommer svarer ca til 0.7-1 meter.
Så 55" vil svarer til omkring 4-5 meter væk. Roughly
Af lennon
Sidder 3 m fra 63" og det forekommer helt optimalt på både SD, - og selvfølgeligt HD . OttoTC beskrev engang hvorfor man først kan udnytte Full HD 100% fra ca 60" . .

Hvis jeres TV forbrug ligner gennemsnitsdanskerens - ca 3 timer dagligt - så er strømforbruget LCD vs plasma temmelig ligegyldigt . Hvilket så åbner mulighed for 2011´s i særklasse bedste billedperformer = Panasonic 55VT30 .
Af Mikulator
Vores TV kører hele tiden... selv når ingen ser på det.

Jeg syntes også 5 cm i dybden ikke er ok. Det skal hænge på en væg hvor man ser ind på kanten. Og med det smalleste vogel beslag er det ca. 6-7 cm.
Af Mysen
Jeg har 50" ca 3,5 meter væk. Den er stor nok, men det ville være fee med endnu flere tommer.

Køber du stort og billigt kommer skavankerne lettere til syne på SD materiale. Og der er ingen, der kan svare dig på, om du skal købe en billig model eller en god model. Det drejer sig jo om dit bugtet/ dine prioriteringer. Skal pengene gå til tv eller til tv + (indsæt ønsket ting her).

Et dyrt tv er bedre end et billigt. punktum. Folk herinde kan være glade for en billig Samsung Plasma, men der kan også være utilfredshed over en VT20. Hvilken type, du er, må du lige finde ud af.
Af Mikulator
jeg forsøger at køre efter 80/20 reglen dvs. jeg ønsker ikke at 80% af den samlede pris kun giver mig 20% mere ydelse... eller mindre.

Hvis forskellen i ydelse/nydelse mellem et 55" LED baseret LCD tv til 14.000 og 20.000 er minimal dvs. de 6.000 går til smarttv gejl el. et opdateret design så vælger jeg det til 14.000 med det i tankerne at det bliver skiftet ud lidt hurtigere end hvis det kostede 20.000.

Cheers for de mange svar.