Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Hanga
Hej

Min LG L1970HR har fået sig den idé, at den vil blinke som tosset de første ca. 5 minutter efter opstart. Bagefter er den helt normal igen, men det kan godt være lidt træls at vente på at den "falder til ro".

Jeg overvejer derfor en ny skærm, og er derfor ved at undersøge markedet.

Jeg søger en allround skærm, dvs. den vil blive brugt til lidt af hvert, herunder også spil engang imellem, men vil gerne have noget andet end TN panelet (som jeg har nu).

Jeg lægger mest vægt på følgende:
- Godt og korrekt billede uden den store kalibrering.
- Udmærket sortniveau.
- Responstid der kan bruges til spil. (max. 8 ms.?)
- Pænt design.
- Størrelse 20-24"

Prisleje max. 2.500 kr.

Har kig på Dell U2311H som har fået pæn anmeldelse her på siden, dog ikke imponerende sortniveau.

Har I bedre bud?

På forhånd tak :)
Brugeravatar
Af azrael
Du får bedre sortniveau med en VA-baseret skærm såsom BenQ EW2420. Desværre er VA-baserede skærme også lidt mere vinkelafhængige og har typisk højere responstid.

Personligt tror jeg ikke, at du får en meget bedre all-round skærm end Dell U2311H lige p.t. Hvis du lægger ca. 500 kroner oven i dit budget så kunne HP ZR24W måske også være interessant, men jeg ved ikke om den er mere end 1000 kroner mere værd end Dell'en.
Af Hanga
Tak for svaret.

Umiddelbart ligner Dell'en et oplagt valg.

Jeg skal dog lige høre, om der er nogle ulemper ved widescreen som jeg skal være opmærksom på? Her tænker jeg særligt på om opløsningen kan give problemer.

Er det noget med at der er nogle spil, der ikke tilbyder widescreen opløsninger? Og er det mere krævende for grafikkortet at skulle præstere et widescreen billede?

Jeg har altid brugt 1280x1024, hvad hedder den "tilsvarende" opløsning på en widescreen?

Til info er mit grafikkort et Geforce GTX260, så det er ikke det nyeste.
Brugeravatar
Af azrael
Widescreen-skærme har jo helt oplagt flere pixels. Typisk kommer de i to skærmformater, 16:10 hvor opløsningen typisk er 1680x1050 eller 1920x1200 og så 16:9 med opløsningerne 1920x1080 og 2560x1440.

16:10 formatet er (desværre) ved at være en uddøende race. 16:9 med 1920x1080 er fremherskende, og anvendes også i Dell U2311H.

Nu har du jo haft LCD igennem længere tid, så du ved nok, at man helst skal anvende den opløsning som skærmen har som standard ("native"), men selvfølgelig kan man også skalere billedet. Det kan skærmen enten selv gøre (sommetider skal man ind i menuen for at skifte) eller man kan sætte skalering op i grafikkortsdriveren. Både ATi/AMD og nVidia understøtter det, så det er måske det nemmeste. Nu hvor du har et nVidia kort kan du se indstillingen i driveren. I den engelsksprogede driver står det under "Display/Adjust desktop size and position". Der har du fire valgmuligheder: "Use NVIDIA scaling", "Use NVIDIA scaling with fixed aspect ratio", "Use my display's built-in scaling" (dette er standard) og "Do not scale".

Da din aktuelle skærm har en opløsning på 1280x1024, så anbefaler jeg sidstnævnte af ovenstående indstillinger til "gammeldags 4:3" (selvom 1280x1024 faktisk er 5:4 og ikke 4:3 som mange fejlagtigt tror). Ved en skærm med 1920x1080 mister du 28 pixels i top og bund. Det synes jeg er fair, da man så ikke skal ud i en skalering, der skal tilpasse til skærmens faktiske opløsning. En sådan skalering vil typisk altid stå lidt uskarpt. Hvis du vil game ved 1920x1080, så skal du nok inden for overskuelig tid overveje et hurtigere grafikkort.

Jeg kan nævne, at jeg selv har en Dell 2209WA, der er forløberen for U2311H (og U2211H, for sådan en findes der også). 2209WA viser 1680x1050 (16:10). Det er ikke så høj en opløsning som på en U2311H, men til gengæld er mit grafikkort et 7950GT, som er tæskelangsomt. Jeg overvejer derfor at få mig et GTX560 Ti eller måske endda et GTX570. Eller et lignende alternativ fra ATi/AMD.

Hvor meget performance i et grafikkort du har behov for kommer også an på den type spil du spiller. F.eks. kræver det unægteligt meget mindre at spille WoW end Crysis. :)
Af Hanga
Fremragende og meget grundigt svar. Jeg takker mange gange.

Som jeg anede, lyder det ganske rigtigt som, at jeg sætter systemet på en større opgave ved widescreen (hvis jeg vil bruge native opløsning).

At skifte til nyere gfx kort er selvfølgelig en mulighed, men da resten af mit system er endnu ældre (f.eks. Core2Duo E6600 @3GHz), vil det nok betyde et helt nyt system.

Jeg kan selvfølgelig forsøge at se, om det kan klare opgaven med en højere opløsning. Det er nok primært de lidt mere krævende spil jeg kaster mig ud i, ingen "simple" multiplayer spil. De seneste spil er f.eks. Modern Warfare 2 og Duke Nukem Forever, som systemet klarer fint med høje settings. Og så ser jeg frem til Battlefield 3 og Hitman Absolution, men spørgsmålet er om ikke særligt førstnævnte alligevel vil sætte krav til opgradering.

Jeg må gå i overvejelse :)
Brugeravatar
Af azrael
Du kan jo altid starte med at spille dine eksisterende spil i 4:3 (5:4) skærmformat. Det ser selvfølgelig ikke så fedt ud, men spiloplevelsen skulle gerne være den samme (frame rate), og måske endda bedre. Den nye skærm har i al fald bedre farver, selvom den måske på papiret ikke er helt så hurtig som din gamle.

CPU-mæssigt har vi begge et meget lignende system. Jeg har en Core2 Duo E8400 (3GHz), der ikke er overclocket. Synes ikke jeg har mærket nogle problemer på den front. Men grafikkortet skal i al fald skiftes for mit vedkommende.

Jeg vil dog give dig ret i, at Battlefield 3 nok kræver en større opdatering af hardwaren. Jeg er heldigvis ingen stor fan af BF serien, så det er fint nok for mig. :)
Af Hanga
Jeg har faktisk heller aldrig været særlig vild med Battlefield, men har du set trailers for 3'eren? Fuuuuck det ser godt ud!

Nå, det var vist off-topic :)

Tak for hjælpen.