Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af HenningL
Hej flatpanels.dk

Jeg skal bruge en ny skærm i 4:3 formatet.

Skærmen skal bruges til Flight Simulator. De fly jeg flyver med, er af ældre dato og tilpasset 4:3 formattet. Derfor 4:3.

Skærmen skal også bruges til billedbehandling på amatørplan. Jeg ser aldrig film på min skærm. Skærmen skal have to DVI-stik. Pris helst ikke over 6000 kr.

Der er åbenbart ikke mange valgmuligheder. Jeg har bl.a. læst om to NEC skærme, 2090UXi (20" med S-IPS panel) til ca. 5150 kr., og 2190UXp (21" med S-PVA panel) til ca. 6000 kr.

Har i nogle erfaringer med disse skærme? 2190UXp har på papiret bedre specifikationer, men mine egne erfaringer siger mig, at det ikke nødvendigvis betyder et bedre billede.

Venlig hilsen
Henning Larsen
Af donoester
Hej Henning

Jeg har ikke erfaring med de føromtalte, kun med en 2490WUXi - men OSD og betjening er jo det samme, så der kan jeg måske være til hjælp, hvis der er spørgsmål.

Det er rigtigt, at man ikke skal bedømme udfra specifikationer alene. Der fandtes også en 2190UXi med NECs eget SA-SFT panel, og selvom kontrastforholdet var angivet til 500:1 har jeg aldrig læst om nogen der var utilfredse med det.
Her er en lille klumme/anmeldelse, hvis du ikke allerede har set den: http://www.xbitlabs.com/articles/monito ... itors.html.

Men ellers tager mange wide-screen skærme gerne imod et 4:3 format uden at det strækkes på nogen måde - et alternativ, hvis man kan leve med sorte bjælker i siden.

Mvh. Troels
Af HenningL
En bredere skærm kan bruges om nødvendigt, men sålænge der stadig findes 4:3 skærme, vil jeg foretrække disse.

Venlig hilsen
Henning Larsen