Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Michael P
Halløj derude :)
Ja den gamle fladskærm røg i gulvet, fik erstatning, og nu vil jeg så have mig et ordenligt tv.
Det bliver brugt til tv(tv2, zulu osv.) HD-film, Dvd-film, PS3, og min bærbar (skærmen er defekt)
Så er jo blevet så klog at jeg nok ikke skal sætte næsen for meget op efter et plasma-tv, pga. retention/burn-in fare?
Er det virkelig så slemt som folk snakker om? Eller er det blæst mere op end det er?
Det gamle var jo 32", og har altid sagt at når jeg skulle ha nyt, skulle det være større end de gamles 46". Så jeg drømte jo lidt om 50", men det får man vidst ikke i LCD i denne prisklasse?
Vil ha et godt billede, gerne Full-HD(Når der er brug for det), 3+ HDMI (De 3 er allerede brugt inden jeg får det :P )

Og alle snakker jo bare om Plasma, som om det faktisk er det eneste rigtige, både pris, og billede mæssigt.

Så Facts:
2.5-3 meter afstand
Full-HD
Bliver brugt til alm tv, hd-film, dvd film, ps3 og computer
Min. 3 HDMI
Pris ja fra 0-7000, Og behøver ikke koste 7000 ;)
3D er ingen krav

Kan i hjælpe en ny fisk i vandet?
Af DavidHimself
Retention er ikke det farlige da det er forbigående, med burn-in er noget man skal være opmærksom på ved plasma... det gælder bare om at holde øje med faste elementer i billedet (menuer eksempelvis) det mest folk der bruge en computer til mediecenter der skal være opmærksomme...

Men du kan sagtens få mange rigtig fine tv, i en orden størrelse inden for dit budget. 47LE530N, fra LG er eksempelvis et fornuftigt valg! :)
Af Thomas Fisker
Jeg har personligt aldrig haft de store problemer med burn-in, så længe man lige tænker sig lidt om, og husker at køre noget break-in, så skulle der ikke være de store problemer, maks noget midlertidigt som bliver "vasket" væk efter et kanal skift.

Det bedste jeg har set i øjeblikket i denne prisklasse må være 50PK760N som bilka har til 5999,-

Jeg tror helt sikkert du vil blive imponeret over kvaliteten af HD billederne på denne skærm, den har tendens til at miste lidt når man kommer ud til siden, men til gengæld synes jeg at den har et fint anti-refleks system, der gør at den også gør sig fint i dagtimerne.
Af Michael P
Har kigget lidt rundt og faldt over dette:

http://www.proshop.dk/Fladskaerms-TV/LG ... 15293.html

Altså et 47LD750N
200hz, 2.2 ms responstid

Og hvis jeg så stiller det op mod
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=635613#extra
Altså et 47LE530N
100hz, 2.4 ms responstid

Hvilket er bedst?
Altså billede mæssigt, for på papiret ser den tykke skærm jo bedre ud end den smalle? Og jeg er lidt ligeglad med om den er lidt tykkere bagpå eller ej, hvis nu billedet er bedre :)
Af Mysen
Det er ikke så meget, at der er 100 hz på den ene og 200 hz på den anden eller de oplyste responstider.
LD750n er en modelserie højere og har derfor sandsynligvis et bedre panel (IPS). Desuden går de 100hz til scanning backligt, hvilket forbedrer bevægelseshåndteringen. Sidst kan man nævne at risikoen for clouding er større på et edge-LED, end på et LCD med lyset bag panelet.
Af Michael P
Så den tykke lyder jo faktisk til at være et bedre valg i mine øre ?
Tror sku jeg nupper sådan en så
Af NemliJa
Vær opmærksom på, at det tynde er med LED baggrundsbelysning, og det bruger en del mindre strøm.
Af Mysen
ja det er rigtigt.. Det løber måske endda op i 100 kroner på et år, hvis du ser meget tv.. ;)
Af tvpakke
Bor du i nærheden af grænsen? Der er nogle gode muligheder i tyskland (også ud over Fleggaard)... men det kan ende med et problematisk køb, hvis du skal sende indlevere TV'et pga. fejl.
Af Michael P
Bor "desværre" helt oppe i østjylland ;)
Og det der med strømmen tager jeg ikke så tungt, er kun mig selv, og nu er jeg ikke den type der lader mit lys stå og brænde hele natten osv. ;)

Har fundet ud af at, LED bruger mindre strøm, men når de "billige" af dem har børnesygdomme, og jeg kan få et der er bedre til en bedre pris, så synes jeg da det er dumt at ofre penge på at få noget ringere :)

Og Plasma er blevet udelukket fra min side, indtil de får styr på teknologien, men så overhaler OLED måske indenom ;)

Siger ihvertfald tak for hjælpen :)
Af Mysen
Min pointe var jo også, at strømregningen ikke skulle tages hensyn til, når man tænker på, hvor meget der spares ved at købe LCD uden LED. (Hvilket dog bliver sværere og sværere)
Og Plasma er blevet udelukket fra min side, indtil de får styr på teknologien, men så overhaler OLED måske indenom
Jeg gætter på, du ikke har fulgt med de seneste år..? Plasma har været teknologien bag referenceskærme siden den kom frem. Ja, der er fejl og ting, der skal tages hensyn til ved en plasmaskærm, men tro ikke, at LCD er uden kvaler.
Der er købere til begge typer teknologi, men det er urimeligt at generalisere på denne måde.

Og OLED overhaler både LCD og Plasma engang... Det er dog et stykke ude i fremtiden.
Af Michael P
Men LCD skærmen er lidt mere "ligeglad" med brugen af den, her tænker jeg jo på det farlige burn-in, og det trælse retention, hvilket er meget forskelligt fra mærke til mærke hvor meget det er.

Jeg ved bare at min skærm godt kunne komme til at stå med et fast billede, engang imellem, og så hvil jeg være træt af hvis jeg ødelægger mit tv, på sådan en lille ting.

Men har dog læat at de får mere og mere styr på plasma-skærmen, så mon ikke de "knækker koden" på et tidspunkt ;) Men det er desværre ikke en mulighed for mig endnu.

Det var skam ikke for at kaste med mudder, og starte en krig, jeg er bare for "bange" for at gøre noget forkert, ellers havde jeg nok nuppet en 50" LG fra bilka til de 5999

Endnu engang tak for hjælpen :)
Af Mysen
Jeg skrev jo også, at begge teknologier kan bruges, da folks præferencer er forskellige. Et plasma-tv kræver lidt opmærksomhed, dvs. at man skal ikke sætte den på pause i en evighed uden at have pauseskærm aktiveret, og det er heller ikke klogt at efterlade windowsskrivebordet på, hver eneste dag.
Du gider ikke spekulere på det, og fravælger Plasma, og det er ganske fair. Jeg har derimod ikke noget imod det, og det er ligeledes fair. Men det er altså en bivirkning ved teknologien, og den forsvinder aldrig helt.
På et LCD er der kompromisset imellem sortniveau og detaljer i mørke nuancer. Det er noget, der bliver bedre og bedre, og er dermed ikke en bivirkning ved dén teknologi, men nærmere en akilleshæl. Hvad der derimod er en bivirkning, er tabet af kontrast fra vinkler. Ja, de gode IPS paneler er blevet temmelig gode til dette, men det er satdig noget, der aldrig bliver perfekt, så længe de flydende krystaller kræver lys bagfra til at skabe farver. Det er altså ikke producenterne der "ikke har fået styr på det". Det er en ting, der aldrig bliver helt styr på.

De eneste steder, hvor jeg ser en total overlegenhed fra plasma, er ved de helt store modeller kontra pris og ved lyshomogeniteten.
Omvendt er LCD totalt overlegne, når det gælder håndtering af sollys. Her gælder det dog kun de matte modeller. Desuden brænder billedet MEGET sjældent fast.

Mht. konsolbrug osv. som kræver man tænker over burn-in, så er plasma jo hurtigere til at opdatere billedet, og har normalt lavere input lag. Så heller ikke hér, kan man sige, at der er en entydet præference.