Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg har haft PS51D7005 i 2 uger nu og billedet er FANTASTISK, men jeg er virkelig bange for retention! Det er min første plasma skærm og jeg har virkelig ingen ide om hvor lang tid der går for at retention bliver til burn-in! Jeg elsker at spille ps3, så jeg er hele tiden bange for retention. Jeg har kørt skærmen ind i nok omkring 140 timer.
Så jeg er kommet i tvivl om jeg måske sælge min PS51D7005 og i stedet købe LG 47LX9500 for der slipper jeg da for at tænke på retention!?
Cinemagic har nemlig LG 47LX9500 til 10,3K

Hvad synes I, burder jeg sælge min Samsung og købe LG i stedet?

På forhånd tak :)

Hilsen Martin
hej

Hvorfor er du bange for retentionen? Retention har de fleste plasma; men det forsvinder jo meget hurtig igen.

Mener du ikke Burn-in?

Har selv et G20 som jeg bruger til PS3 og der kan opstå meget kortvarigt retention, som forsvinder meget, meget hurtigt igen...

/m :)
Af Mysen
Hvis du går og er bange for burn-in konstant, så er det måske ikke så fedt, at der kommer retention på skærmen. Du kommer til at kigge forskrækket på de lysere områder, og det er jo i sig selv distraherende for oplevelsen.
Når det er sagt, så har du altså ikke meget at være bange for. Retention kommer meget let på Samsungs 3D modeller, men du skal voldtage tv'et, tilslutte en HTPC, spille det samme bilspil i måndeder, før fastbrændingen bliver permanent.
Af mart198i
Mysen skrev:Hvis du går og er bange for burn-in konstant, så er det måske ikke så fedt, at der kommer retention på skærmen. Du kommer til at kigge forskrækket på de lysere områder, og det er jo i sig selv distraherende for oplevelsen.
Når det er sagt, så har du altså ikke meget at være bange for. Retention kommer meget let på Samsungs 3D modeller, men du skal voldtage tv'et, tilslutte en HTPC, spille det samme bilspil i måndeder, før fastbrændingen bliver permanent.
Håber du har ret :D Det skal så også lige siges, at når jeg har fx. haft det samme logo siddende i 15 minutter bruger jeg rulleren for at se om der er kommet retention, hvilket jo nok gør at jeg bliver mere opmærksom på det!

Men jeg kan altså godt se en fuld fodbold kamp uden at tænke på burn-in?
Af Mysen
Ork ja... Du kan også spille bilspil en hel dag uden at tænke på burn-in. Ja, retention vil være kraftig og måske tage noget tid om at gå væk, men det er kun hvis du gentager mønsteret dag efter dag.
En fodboldkamp giver selvfølgelig også retention på dette tv, men det næste du ser i tv'et har næppe de samme tal stående i hjørnet, og så forsvinder det jo igen.

Det er dog aldrig en dum idé at forsøge at begrænse de lyse stillestående elementer her i starten af skærmens levetid. Fosforen ældes meget hurtigt i starten og lyse billeder ælder den hurtigere end mørke. Hvis du stort set kun ser 3+HD, så vil dette logo ældes hurtigere end resten af skærmen, hvilket gør, at retention kan komme hurtigt her resten af tv'et levetid.
Selv om det ikke er permanent burn-in, kan det jo godt være irriterende alligevel, og hvis du "ruller" om natten, kan du for få kroner i strøm pr. gang køre din skærm sikkert ind.

Altså, bare lige de første par hundrede timer.
Af netfors
du kan sagtens se en fodbold kamp, eller en helaftensfilm, uden at være bange for burn-in. Der vil muligvis komme retention, men som "mysen" skriver skal du have statisk billede i rigtig lang tid, før det bliver til burn-in.
Jeg har selv et PS50C7705, som er ret slem med retention. Og i starten var jeg (næsten) lige så bange som dig. En dag havde mine børn ladet wii'en stå med samme billede på i ca. 5-6 timer, og dette medføre massiv retention :(
Men efter ca. 15 min med "rulleren" var det væk. Efter den dag har jeg ikke bekymret mig meget over retention på skærmen. Jeg slukker dog stadig skærmen, når jeg ikke bruger, og undgår så vidt muligt et statisk billede i længere tid. Men jeg har dog set masser af film og tv, nogle gange mange timer på samme kanal :)
Af netfors
Kan se jeg har skrevet næsten det samme som "mysen". Godt vi var enige :p
Af mart198i
Okay, super tak for alle svarene :D Nu er jeg ikke helt så bekymret :)