Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det er tydeligt, men ikke noget af de slemmeste jeg har set. Som udgangspunkt vil jeg mene, at du sagtens kan få et bedre eksemplar, når skærmen nu engang er baseret på et PVA panel. Omvendt skal du dog også være opmærksom på, at det ikke er unormalt for skærme af lide under dette.

Men det bliver nok svært at køre en sag omkring ombytning med mindre Samsung eller forhandleren er lidt rundhåndede. Ellers har du jo 14 dages returret, hvis du vel og mærke har købt over nettet.
Af Jørgensen73
Kan det virkelig passe, at der ikke er andre herinde, der har erfaringer med baggrunsbelysning?

Hvor synes I grænsen går? Synes I, at det er acceptabelt? Har I selv noget lignende eller har jeg været skide uheldig?

Jeg er stadig inden for 14 dages returetten, så jeg hører meget gerne folks kommentarer snarest muligt, og uanset om det bare er for at fortælle om I aldrig har set noget lignende.
Brugeravatar
Af ravnk
Jamen det er da meget individuelt hvad der er acceptabelt.
Har du prøvet at lege lidt med instillingerne for brightness og kontrast ?. Er det noget der generer dig ved normalt brug. Er det tydeligt hvis du f.eks ser en dvd film. Vil du risikere at den næste skærm du får evt. har pixelfejl.
Jeg har en Samsung 225BW og der da bleeding i både top og bund men jeg synes at skærmen har flere positive sider end negative og ved normalt brug er det ikke noget der generer (sidder sjældent og kikker på en sort skærm i et mørkt rum i ret lang tid af gangen 8) )
Men hvis det går dig meget på synes jeg da du skal sende den retur og så prøve med en anden, om ikke andet får du da afprøvet om det var en smutter med den første skærm. Det er selvfølgelig lidt besværligt og koster lidt klejner men måske umagen værd.
Af Jørgensen73
Skærmen står i soveværelset, og ind i mellem bruger vi den til en film, men ellers er det ikke det store problem.

Det jeg fisker efter er også mere om det er et generelt "problem".

Er der nogen der har input/erfaringer?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så vidt jeg kan forstå så efterspørger du erfaringer med lige præcis den type skærm du har her - dvs. en 940fn - og ikke bare generelle erfaringer med baggrundsbelysning?

Min Dell 2007FP her svage lystunger i alle 4 hjørner og min Samsung 710MP har nogle meget kraftige lysende kanter både øverst og nederst på skærmen, som er BETYDELIGT værre end det du har på din skærm. Så ja, det er ret normalt at lyshomogeniteten har en fejl.
Af Jørgensen73
Nej, det var mere generelt. Det kan godt være, jeg har formuleret det forkert, men det er min første fladskærm, så jeg var i tvivl om, det var et almindeligt "problem" eller simpelthen bare noget normalt forekommende.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg vil skyde på at man ca. 10 gange oftere oplever en skærm med inhomogen baggrundsbelysning end man oplever en skærm med pixelfejl. Det er en MEGET typisk fejl idet selve samlingen af skærmen er en noget mere fysisk hårdhændet proces end fabrikationen af transistorerne.

Det er typisk i hjørnerne man ser disse lystunger idet panelet fæstnes ret hårdt her - så kommer baggrundsbelysningen til at sidde lidt for tæt på selve glaspladerne og herved skinner det kraftigere i denne region.