Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JesperP
Hej;

Jeg skal anskaffe 2-3 fladskærme i størrelsen 40-46". De skal benyttes til at vise netværks monitorering, der foretages via PC applikationer (netværksovervågning, kundestatus etc.).

Jeg forestiller mig, at jeg skal benytte LED / 100 Hz / HDMI interface. Jeg vil anskaffe en PC med 2-3 grafikkort, der hver især skal benyttes til at styre en skærm.

Hvad skal jeg være opmærksom på ved køb af skærme? Afstand til skærmene er 4-6 meter. Der er tale om meget detaljerede oplysninger, så det skal stå meget skarpt og roligt.

Hvad skal jeg være opmærksom på ved anskaffelse af grafikkort? Jeg går ud fra, der skal være et tæt samspil mellem specifikationerne på grafikkort og fladskærmene.

På forhånd tak for input.

Mvh. Jesper
Af noxity
Noget tæt sammenspil er der næppe tale om.

Alle grafikkort i dag, vil kunne klare en opløsning på 1920x1080. Det er intet problem.

De fleste grafikkort har også min. 2 udgange til skærme. Så du kan fint nøjes med ét grafikkort.

Hvad angår skærmen, så finder du ikke en skærm som kan tage imod et 100hz signal. For at skærmen er til at holde ud og arbejde med, så skal alt billedbehandling slås fra, og det gælder også et evt. 100hz system. Alt det gør er at introducere inputlag.

Edit:
Hvad angår valg af skærm, så lyder LED som en fint bud. Du får ikke problemer med burn-in, og hvis skærmene skal stå tæt mange timer så er det lave strømforbrug et klart plus.
Af noxity
Et forslag kunne være:
2x Samsung UE46D5005 = 14000 kr
1x Sapphire RADEON HD 6850 = 1150 kr

I alt 15150 kr.
Pris pr skærmareal: 3,58

Alternativt:
3x Samsung UE40D5005 = 16500 kr
1x Sapphire RADEON HD 6850 = 1150 kr

I alt 17650 kr.
Pris pr skærmareal: 3,68

2x 46" er altså lidt billigere pr areal. Dog får du ca. 11% mindre skærmareal ved den løsning.

OBS: Det er det fysiske areal jeg har beregnet, ikke skærmareal i form af opløsning. Ved at vælge 3 frem for 2 skærme, vil du selvfølgelig kunne presse mere information ind, da du har mere opløsning at gøre godt med.
På 3-4 meter vil jeg dog sige at du minimum skal op i 46" hvis du skal have mulighed for at se hvad der står på skærmen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vær OBS på, at et alm. fladskærms-TV ikke er gearet til at køre 24/7. Hvis du vil have en skærm, der er bygget til at være info-monitor, så er det ikke et fladskærms-TV du skal kigge på, men derimod de modeller producenterne har lavet specifikt til dette formål.

Hvis det er Samsung der er i kiggerten, så er det disse skærme du i stedet skal se på:
http://www.samsung.com/dk/consumer/comp ... subtype_p2

Desværre så stiger prisen også ret dramatisk når du skal op i disse pro-modeller, så afsæt mindst 15.000 kr. for selve monitoren (pr. stk).

Hvis du alligevel vælger at gå efter et alm. LCD-TV, så forvent at skulle udskifte dem igen indenfor de næste par år eller 3. I perioden vil du nok også opleve, at billedet på skærmen forværres gradvist, hvilket kan komme til udtryk som plamager af "grums" på skærmfladen. Når en skærm bruges som info-monitor, så begynder "burn-in" også at blive et meget aktuelt emne for LCD-TV.