Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Først mine spørgsmål:
1. Hvilket tv ville i vælge hvis i var mig ud fra understående og med hvilken begrundelse?

2. Hvor stort et tv vil i anbefale mig at købe?

3. Hvilken højde bør man hænge tv'et i

4. Ville i vælge et helt slim vægbeslag eller et lidt mindre slim vægbeslag med en drejearm på som kan vinkles såvel horisontalt som vertikalt?

Lidt baggrunds info:
Jeg har i længere tid været overbevist om at jeg skulle invistere i LG Nano LW950W (i 47" hvis prisen ellers bliver spiselig - nogen ide?) når den kommer på gaden grundet en kombi af design og integration mod Plex, da jeg har en Mac Mini stående i kælderen som kører Plex Media Server. Fra denne Mac Mini er der i dag et HDMI kabel som går op til vores 32" Samsung fladskærm fra 2006.

Jeg har dog ikke set LW950W real life endnu, men har i mellemtiden været nede i den lokale Fona og kigge på NX710, da jeg har et godt øje designet og optage muligheden (pause live-tv) på NX720.

I dag tog jeg så ud i vores lokale Panasonic center for at se på VT30 som jo har fået rigtig gode anmeldelser og designet er jo også dejligt stilrent - jeg var en millimeter fra at købe en 42"...

Lyd:
Har ikke planer om at købe seperate lydsystem/højtalere. Vil dog ikke afvise jeg kunne finde på at gøre det om et år eller to.

Afstand til tv:
Maksimalt 2,7m. Vi betragte primært tv fra en let vinkel, da vores tv'et ikke er placeret direkte foran vores sofa (som det ses på billedet).

Pause live-tv mulighed:
Det er et must og det er også en af grundene til at jeg har kig på henholdsvis VT30, NX720 og LW950

Kommentarer til billedet:
Som i måske kan ane, så ligger der et par tommestokke på mit tv (der er faktisk en hvid en som ligger oven på rammen) - det viser hvor meget VT30eren i 42" vil fylde. Når jeg laver tilsvarende for 50" modellen så syntes jeg godt nok det ser stort ud - men jeg kommer jo også fra et relativt lille tv.

Håber i kan give lidt inputs.

På forhånd mange tak, og tak for et fantastisk site med dedikerede brugerer og administratorer.

Mvh
Torben
Senest rettet af trp79 12 maj 2011, 12:21, rettet i alt 1 gang.
Af trp79
Et par yderligere kommentarer.

3D:
Jeg har i øvrigt ikke noget specielt krav omkring 3D, så om TV'et er 100 meter mester i det har ikke den store betydning for mig.

Brug:
Vi bruger primært vores TV til se lidt blandende kanaler og film på - dertil kommer så fremvisninger af billeder og andet når man nu har en HTPC stående. Jeg antager dog at det brugsmønsteret vil ændre sig om et års tid når drengene er ved at være store nok til at bruge det til konsolspil (Wii, PS3, XBox eller hvad vi nu ender med at anskaffe os).
Brugeravatar
Af Inside
Når du sidder så skævt på, så ville jeg uden tvivl droppe sony/lcd og så kun kigge på plasma. Og der ville VT30 nok være kongen over dem alle hvad angår billedekvalitet. Det eneste som skulle tale for LGen ville være plex integrationen. Men ville nu ikke være noget jeg ville vælge over selve billedet :)
Af Mysen
Der er temmelig god betragtningsvinkel på et plasma tv, men når det hænger der, så bør du nu alligevel snuppe et vægophæng, der kan drejes. Så kan det jo bare være indtil væggen, når det er slukket og så hives ud, når I skal se tv eller film. Det er overkill at se tv på et VT30, når man sidder så skævt for ;)

Jeg synes 50" ville være fint til din afstand, men du kan godt nøjes med 42", hvis du vil spare penge. Især hvis du køber den drejearm...
Af trp79
Mysen skrev:Der er temmelig god betragtningsvinkel på et plasma tv, men når det hænger der, så bør du nu alligevel snuppe et vægophæng, der kan drejes. Så kan det jo bare være indtil væggen, når det er slukket og så hives ud, når I skal se tv eller film. Det er overkill at se tv på et VT30, når man sidder så skævt for ;)

Jeg synes 50" ville være fint til din afstand, men du kan godt nøjes med 42", hvis du vil spare penge. Især hvis du køber den drejearm...
Tak for responsen Mysen og Inside.

Kunne godt være at jeg helt skulle droppe ideen om LED og hoppe på plasmavognen - og når det så skulle være VT30 man ender med, ja så kan det jo ikke være helt skidt :o) Jeg må lige i tænke boks vedr. størrelsen og vedr. ophænget.
Må indrømme 50" med drejeophæng er lokkende - det bliver jo en fornøjelse at se specielt film så - og drengene vil sikker elske Traktor Tom og Peter Plys i den størrelse ;o)

Hvis jeg ender ud med 50" tommer, så mener i ikke at SD Digital kanaler (har yousee) bliver for grynede?

Nu hvor i anbefaler plasma, kunne LG PZ950W mon så være en værdig kandidat? Rasmus har vist modtaget det - så måske jeg skulle klappe hesten til hans review er posted.
Senest rettet af trp79 05 maj 2011, 07:18, rettet i alt 1 gang.
Af maskus
42" eller 50"? Det valg har jeg selv stået med, og jeg valgte først 42", da jeg tænkte det samme som dig. Og der gik ligenøjagtig 1 dag, hvorefter jeg fortrød mit køb og byttede til 50" istedet for.

/mk
Af Jens525
Du skal da helt klart vælge 50 tommer... tror du ville blive ked af et mindre tv, i længden.
Mht plasma vs. lcd, så har sony's nx720 en ret ringe betragtningsvinkel. Så helt klart plasma.
Selvom du ikke kommer til at bruge 3d funktionen, så er det oftest sådan at 3d tv performer bedre på alm tv også.

Du burde uden tvivl vælge VT30. Det havde jeg ihvertfald gjort. :)
Af trp79
Jens525 skrev:Du skal da helt klart vælge 50 tommer... tror du ville blive ked af et mindre tv, i længden.
Mht plasma vs. lcd, så har sony's nx720 en ret ringe betragtningsvinkel. Så helt klart plasma.
Selvom du ikke kommer til at bruge 3d funktionen, så er det oftest sådan at 3d tv performer bedre på alm tv også.

Du burde uden tvivl vælge VT30. Det havde jeg ihvertfald gjort. :)
Tak for responsen fra jer alle - bliver mere og mere overbevist om at det skal være 50".

Det ender jo nok med VT30 - men må indrømme at jeg stadig har et øje til LG nu hvor det skal være plasma. Glæder mig til review af http://www.lg.com/dk/tv-audio-video/tv/ ... PZ950W.jsp og ikke mindst til at se prisen på det - men den kan vel næppe blive højere end VT30?
Af Steen Bay
trp79 skrev:Tak for responsen fra jer alle - bliver mere og mere overbevist om at det skal være 50".
Med en siddeafstand på max. 2,7 meter ville et 42" nok også fint kunne gå, og om det skal være plasma eller LCD, det synes jeg er ret svært at afgøre med den aktuelle placering af TV'et. Plasma har bedre betragtningsvinkler, men ofte også en relativ lav lysstyrke og masser af spejlinger/reflektioner fra den blanke glasoverflade, hvilket ikke er så heldigt i en så lys stue som her. Et alternativ kunne være et 42" Panasonic G20 LCD-TV (L42G20E) som kan fås til 5K i Fona. Det har et mere mat IPS panel med færre reflektioner og relativt (for et LCD-TV) gode betragtningsvinkler, og desuden 200Hz scanning backlight som forbedrer gengivelsen af bevægelser.
Af xcardman
Panasonic G20 LCD-TV

kan se du anbefaler den skærm til rigtig mange gange
har du en test af den skærm
men uanset hvad ligger billedekvaliteten jo langt fra en vt30
lys eller ej

samt desuden 200Hz scanning backlight
det er jo meget fint den har det
men den eneste grund til det, er fordi et lcd panel er langsomt

holder også helt sikkert på en vt30 i 42 eller 50
en 50 virker stort i starten, men fra 3 meter fungere det fint med et digitalt signal
Af Steen Bay
xcardman skrev:Panasonic G20 LCD-TV
kan se du anbefaler den skærm til rigtig mange gange
har du en test af den skærm
Nej, kan desværre ikke henvise til nogen test af G20, men avforums' test af f.eks. Panasonic L37DT30B viser dog at kombinationen af IPS panel og scanning backlight ikke er helt håbløs. Jeg bestrider ikke at et godt plasma TV under de rette betingelser kan levere den bedste billedkvalitet, men de aktuelle forhold (som vi kan se på foto'et) mener jeg ikke just er ideelle for plasme.
Af Mysen
Jeg vil også mene at tilføjelsen af 200 hz scanning backlight ikke har specielt meget med LCD-tvets langsomme hastighed at gøre. Det har noget med dit øjes hastighed/ "retention" at gøre, og netop IPS med scanning backlight er en god kombo i denne lyse stue.

Jeg synes dog stadig vinklen er for skarp, og at han alligevel skal købe et vinkelbeslag til VT30. Så er reflektioner ikke længere et problem. Det ville betragtningsvinklen på et LCD selvfølgelig heller ikke være.

TS: Jeg kan godt forstå, du vil vente på test af LG's plasma, men den er næppe meget billigere end VT30 i 50" fra Dustin. Den pris kan sagtens stige igen vil jeg mene.
Af trp79
Mysen skrev:Jeg vil også mene at tilføjelsen af 200 hz scanning backlight ikke har specielt meget med LCD-tvets langsomme hastighed at gøre. Det har noget med dit øjes hastighed/ "retention" at gøre, og netop IPS med scanning backlight er en god kombo i denne lyse stue.

Jeg synes dog stadig vinklen er for skarp, og at han alligevel skal købe et vinkelbeslag til VT30. Så er reflektioner ikke længere et problem. Det ville betragtningsvinklen på et LCD selvfølgelig heller ikke være.

TS: Jeg kan godt forstå, du vil vente på test af LG's plasma, men den er næppe meget billigere end VT30 i 50" fra Dustin. Den pris kan sagtens stige igen vil jeg mene.
Men prisen fra Dustin på 15k for en 50" er jo på E modellen, ikke Y. Nu har jeg godt nok yousee og derved ikke behov for DVB-T2 som jeg kan forstå E modellen ikke har - men er der andre forskelle?