Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Amar
Hej,

Jeg har fået købt dette tv, og har nu haft den i ca. 2 uger. Har kørt med lav kontrast og lysstyrke i denne periode, da jeg har fået det og vide af nogen "eksperter", at man skal gøre det, de første 100-200 timer indtil skærmen er helt klar,

Mit spørgsmål er:
Hvordan indstiller jeg denne type model, så jeg får det bedst mulige billede?
Af Jens525
I indkøringsperioden kører man ikke med lave indstillinger, men med høje indstillinger.. Man skal bare sørge for at køre meget med rulleren og generelt varieret billede.
Af JesperAndersen
Jens525 skrev:I indkøringsperioden kører man ikke med lave indstillinger, men med høje indstillinger..Man skal bare sørge for at køre meget med rulleren og generelt varieret billede.
Det første du skriver mener jeg altså er helt forkert; det er bedst IKKE at køre med fuld lysstyrke/kontrast i starten, da der der er større sandsynlighed for burn-in.
Det sidste, at køre ruller, er til gengæld helt rigtigt.
Af noxity
Begge har deltvist ret.

Hvis du ser normalt TV er det en god ide at køre med en lav lysstyrke i indkørselsperioden.

Hvis du derimod ønsker en hurtig indkørselsperiode, så skal du have fuld smæk på lysstyrke og kontrast, MEN i kombination med et rullende billede.
Af Jens525
Det jeg skriver er bestemt ikke forkert..
Men ja det er derimod rigtigt at hvis du ser alm. tv med bjælker osv, kan det være en god ide at sætte tv'et på lavere lysstyrke i starten.
Men for at "brænde" fosforen af, skal tv'et helst stå på høj lysstyrke med meget varieret billede (f.eks. ruller eller andre skærme som kan findes som download)

Hvis du kører med meget lav lystyrke, vil jeg vove og påstå at du skal lave en indkøringsperiode der er længere end 100-200 timer.
Af Amar
Tak for hjælpen gutter.... Jeg køre bare med rulleren her lidt oftere.