Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Geiger
Hej

Jeg har længe ikke fulgt med på disse breddegrader. Sidst jeg tjekkede, var Panasonics PZ-serie topmodellen. Kan se, at der er sket en del siden...hvert fald er der kommet mange nye modelbetegnelser :)

Hvis vi dog ser bort fra modelnavn, 3D og digitaltunere, hvor meget er der så sket siden PX80?

Jeg sidder (stadig) med PX80, og er hverken interesseret i digitaltuner eller 3D.

Vi ser af og til kabel-TV, men ikke meget. Vi har dog vænnet os til den lave billedkvalitet ved analog TV-kiggeri, så derfor betyder en digitaltuner ikke alverden. 3D er vi dog med sikkerhed ikke interesseret i.

Vi ser mest film og tv-serier (DVD+BluRay), og lidt sport.

TV'et fungerer 100% - dog er dets største skavank, at ved dagslys er det nærmest umuligt at se TV pga. refleksioner. Vores stue lader meget lys igennem, da hele det ene væg er rent glas/vinduesparti.

Er der meget at hente på billedsiden med de nyere Panasonic modeller? Her tænker jeg på deres "mid-end" serie, og ikke de dyrere modeller.

Før PX80 havde vi SONY V2000, som var PX80 underlegen. Dengang var kløften mellem plasma og LCD ret stor på billedsiden - til plasmas fordel.

Hvordan ser det ud i dag?
Af trykkertor
Så kan du rolig beholde dit tv nogle år mere.
Jeg kom sidste år fra gamle Panasonic PV60 til nyt Samsung flagskib.
63", 3D, digital-tuner og hele molevitten.
(Grunden til at jeg købte nyt var suget efter stor skærm og 3D).
Men snakker vi som du nævner om billedkvalitet, så vil jeg ikke påstå at der er nogle store kvantespring.

Forskellen i rå billedkvalitet fra min PV60 HD-Ready til min Samsung FullHD 3D var nu heller ikke så enorm.
Af lennon
Du vil løfte TV oplevelsen væsenligt mere ved, at få et godt digitalt antennesignal med nogle HD kanaler . Fladskærme er ganske enkelt konstrueret til digitalt signal . .
Af Geiger
lennon skrev:Du vil løfte TV oplevelsen væsenligt mere ved, at få et godt digitalt antennesignal med nogle HD kanaler . Fladskærme er ganske enkelt konstrueret til digitalt signal . .
Men vi ser ikke så meget kabel-TV. Og når vi gør, er vi ikke så sarte mht billedkvaliteten.

Når det tilgengæld kommer til serier og film, så går jeg ikke på kompromis med billedkvaliteten. Jeg mener stadig at "sort" står pænt på min PX80. Dog er ulempen som sagt, at skærmen reflekterer en del ved dagslys.

Jeg overvejer muligvis en G20, som kan fås til 6k. Jeg ved godt at den er en ældre model, men er det et godt køb?
Af Sjavse
Geiger skrev:
lennon skrev:Du vil løfte TV oplevelsen væsenligt mere ved, at få et godt digitalt antennesignal med nogle HD kanaler . Fladskærme er ganske enkelt konstrueret til digitalt signal . .
Men vi ser ikke så meget kabel-TV. Og når vi gør, er vi ikke så sarte mht billedkvaliteten.

Når det tilgengæld kommer til serier og film, så går jeg ikke på kompromis med billedkvaliteten. Jeg mener stadig at "sort" står pænt på min PX80. Dog er ulempen som sagt, at skærmen reflekterer en del ved dagslys.

Jeg overvejer muligvis en G20, som kan fås til 6k. Jeg ved godt at den er en ældre model, men er det et godt køb?
Hvordan kan man sige at man ikke går på kompromis med billedkvaliteten når det gælder film, og så sidde og se på de analoge tv kanaler. Lige meget hvad man ser i fjernsynet bliver det jo 100 gange bedre når det er digitalt.
Det lyder lidt besynderligt.
Af lennon
Tror det skal tolkes derhen, at manden ikke prioriterer broadcastet TV særlig højt, - men mest bruger skærmen i forbindelse med BR og DVD ?

Men sportsudsendelser i SD kvalitet og analogt - av-av-av ! ! :( :s
Af Geiger
Jeg har jo allerede beskrevet i mit indlæg, at vi ikke prioriterer broadcasting/kabel-TV højt herhjemme.

Det gør vi tilgengæld med når der ses film og TV-serier på DVD og Blu-Ray. Så er den ged vist barberet.

Af sports udsendelser, ser jeg hovedsaglig boksning. Det plejer jeg at downloade (lovligt) i HD-kvalitet. Af og til bliver det også fodbold (Spansk).

Men det lyder til at det er penge ud af vinduet, at købe et nyt TV i dag - medmindre man gerne vil have 3D.
Af THM
G20eren har færre reflektioner, da glaspladerne sidder tættere på hinanden, hvilket begræser reflektioner mellem disse. den har også fået en antireflektiv coating.
det betyder dog ikke at der ikke er reflektioner, bar færre end på din nuværende.
den har også bedre billedkvalitet og dybere sort. hvor meget bedre ved jeg ikke, men nok ikke en stor revolution :)
Af Geiger
Jeg har faktisk lige fået tilbudt 3000kr for min PX80, hvilket må siges at være yderst fornuftigt.

Hvor langt skal jeg op for at få noget som er bedre, men som samtidig ikke koster over 5-7000kr.

Som sagt er 3D ikke vigtigt.

Nogen bud på modeller, LCD såvel som plasma?
Af THM
G20 ;)
hvis vi snakker 42"