Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Står med et lille dillema.
Vil gerne have tv-lyd gennem min stereo forstærker.
Tvet har kun optisk lyd udgang, men forstærkeren har kun phono indgange.
Inden jeg begynder at købe kabler, konverter og evt alt mulig andet, vil jeg lige høre om der er nogen her inden som har nogle erfaringer med sådan en installation?
Af mhca
Jeg har ikke erfaringer selv, men jeg kigger også selv på løsningen.
Du må meget gerne skrive herinde, hvordan dine egne erfaringer bliver.

Jeg er personligt i tvivl, om det skal være en 360 kr.'s DAC købt via AV-cables, eller om jeg skal finde noget til 2-3000 kr. til brug med computeren også...
Af Gonza
HAT:

Har også haft kigget på den, men ville lige stikke en finger i jorden inden et evt køb.

Jeg skal bruger knap 8m kabel i alt. Det vil vel være smartest med et langt optisk kabel og et kort phono, fremfor omvendt...?
Af HAT
Ja, hold bare en optiske så lang som muligt.
Du skal dog måske være opmærksom på at DAC'en (min i hvert fald) udsender en højfrekvent lyd. Dog ikke værer end at jeg bare kunne gemme den lidt væk og så forsvandt lyden.

Er det noget som generer dig, kan du altid bare smide den tilbage til dem igen ;)
Af mhca
HAT skrev:Ja, hold bare en optiske så lang som muligt.
Du skal dog måske være opmærksom på at DAC'en (min i hvert fald) udsender en højfrekvent lyd. Dog ikke værer end at jeg bare kunne gemme den lidt væk og så forsvandt lyden.

Er det noget som generer dig, kan du altid bare smide den tilbage til dem igen ;)
Tak for den respons.
Er det selve DAC'en, der udsender den højfrekvente lyd eller er det transformatoren?

Hvordan er lydkvaliteten, er den acceptabel?

Hvilket TV benytter du den sammen med? Og du har ikke haft problemer med at TV'et ikke altid outputter lyd via dne optiske port?
Af HAT
Det er DAC'en som udsender lyden.

Bruger den sammen med et PS50C7005. Jeg har ikke haft problemer med at lyden ikke kommer ud (får også fra PS3 den vej). Kvaliteten er fin, og jeg har ikke oplevet nævneværdig støj i den analoge lyd.
Af mhca
Hvilket toslink kabel købte du?

Er der nogen grund til at købe et dyrt kabel, hvis man bare vil have 1 meter kabel?
Ved digital overførsel er det vel primært byggekvaliteten/robustheden, der varierer, eller tager jeg fejl?

Kan jeg fx bare købe dette til 19 kr.?
http://www.av-cables.dk/lydkabler/optis ... 01_da.html

Lidt træls at DAC'en støjer, men hvis det er meget svagt, så hører jeg det måske ikke.
Af HAT
Det er et optisk kabel... Der er ikke noget kvalitets tab... Enten virker det, ellers gør det ikke. Køb bare det billigste du kan finde. Over en meter kan den være lavet af vingummi og stadig transportere lyset helt fint.

Eneste forskel kan være kvaliteten af connectoren;