Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej hej.

Tror endelig jeg har fundet mit næste tv - LE40C755

Men hvad er det for noget med den ikke har noget analog udgang?

Hvad har det af betydning for mig, hvis jeg skal have signalet fra tv'et ned i forstærkeren? (Det er en ældre panasonic surround forstærker, så ingen HDMI indgang)

Lige nu kører der bare et sæt line-kabler fra fjernsynet og ned i forstærkeren, og det spiller bare. Hvad gør jeg hvis jeg køber c755?

Er ikke så meget inde i det, så hvis det kan forklares menneskelig så selv jeg kan være med ville det være super =) hehe

På forhånd tak,

-Kasper
Af mhca
Hvis du har mod på at læse en del tekst for måske at blive klogere, måske blive mere forvirret, så kan du læse en tråd, som jeg lavede forleden, faktisk rettet mod præcist samme TV:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.a ... ge-udgange

Jeg har længe gået med bekymring om dette problem. Jeg har haft overvejet en god DAC (digital-analog-converter), samt en Gefen DAC med indbygget DD dekoder.

Min konklusion er foreløbigt blevet, at det er muligt at få TV'et til at sende et dekodet signal ud, som kan håndteres af en DAC uden DD-dekoder. Du kan finde et link til sådan i tråden.

Jeg har dog tænkt mig i første omgang at teste, om TV'et sender stereo-lyd ud af scart-stikket på alle kanaler, uanset hvilken type lyd, den specifikke kanal har.
Men som du kan se af tråden, så selvom jeg har været opmærksom på dette problem i over et år, så er jeg stadig ikke blevet klog på de mulige løsninger.

Hvilket TV-signal har du? For hvis du modtager via DVB-T kan du modtage HE-AAC lyd, og det kan være, at det kan blive et problem. Jeg har i den anden tråd linket til en tredje tråd, der beskriver problemer med at føre lyden over i en DAC, når man ser kanaler med HE-AAC lydspor.

God læselyst :-)

Mvh. Martin
Af ws-sp
Var ude og kigge på C755 idag.

Han sagde derude at du kunne kringle den ved at få en converter til høretelefon udgangen så du kan sætte line kabel på dette. Så skulle man gå ind på tv'et og ændre den til eksterne højtalere. Så burde det virke :)

Men endte med at købe UE40C6905 da den var på tilbud fra 11999,- til 6999,-

Den have panel fra 8 serien
Den havde backlight led belysning
Den havde bedre sort dybde
Den var LED

Så de få hundrede kr. ekstra det kostede i forhold til C755 var det helt sikkert værd. =)

Men hvis det ikke havde været på tilbud, så havde jeg nuppet C755 =)
Af noxity
Den har helt sikkert ikke backlight LED, men Edge LED.
Af Mysen
Tsk tsk.. Sælgere med slangetunger...

Det er helt sikkert et fint tilbud, du har fundet dig der, men den er altså ikke bedre end C755, og den har heller ikke bedre sortniveau. De ekstra par hundreder har du betalt for den tynde profil og det smarte design, der ikke er så plasticagtigt på netop denne model.
Backlight led betyder i dette tilfælde edge-led. Som også er tilfældet for alle andre LED modeller fra Samsung. Det er stadig bagbelysning selv om lyset er i siden. Og så er der et 3D panel i 8 serien, og det er der ikke i C6905, ergo er det ikke samme panel...

Jeg vil ikke med vilje komme skår i den glæde, der er ved at købe et nyt tv, men JEG ville bare blive lidt fornærmet over den manglende vejledning, men koncentrerede salgstale fra en elgiganten ekspedient.
Af mhca
Ja, du kan sagtens sætte din receiver til hovedtelefonudgangen. Men så er du nødt til at tænde din receiver, hver gang du vil have lyd på.

Det er jeg personligt ikke interesseret i, hvorfor jeg vil have en løsning, hvor jeg kan have lyd på TV'ets højttalere og så tænde for receiveren, når der skal være optimal film-lyd.

Jeg håber, at du bliver glad for dit TV, men som Mysen skriver, så har sælgeren vist ikke været helt korrekt i sine udtalelser.
Af ws-sp
Hah. Ja så kender man sælgerne igen.

Men kan det ikke være et ældre 8 serie panel der sidder i?

Og så når han siger det bliver belyst bagfra præcis som på c755 er dette forkert?

Og hvad er det så der gør at det kostede 12000,- før hvis den ikke er overlegen ud over design? Betaler man 5000,- ekstra for designet i forhold til c755?

Kan godt se logikken i at man skal tænde forstærkeren hver gang du skal se tv, gad jeg nok heller ikke.
Af ws-sp
Og er der nogle steder jeg kan få det på "skrift" i forhold til han sagde at der sad 8 serie panel i osv osv. For så vil jeg lige ligge turen forbi og snakke med den veeeeenlige sælger :) Men meget rart lige at kunne have noget på skrift, så det ikke bare er påstand mod påstand.

For jeg skal først hente det fredag, og hvis det udelukkede er lort han har lukket ud, jamen så køber jeg C755 i stedet.
Af noxity
Alt lys kommer jo i princippet bagfra. MEN:

C755: Her sidder der små lysstofrør bag skærmen, som giver lyset. Her af tykkelsen af TVet.

C6905: Her sidder lyset i siden og bliver fordelt ind på skærmen via lysledere.

Sælger kan godt have ret i at det er samme panel eller ihvertfald et som minder som det panel der sidder i 8-serien. C6905 har ihvertfald precision dimming, som ellers kun er at finde på 8-serien. Men da det ene er 3D og det andet 2D, kan der ikke være tale som præcis samme panel.

Jeg synes roligt at du kan beholde det TV du har købt, jeg havde nok også valgt det samme så fremt der ikke er for store problemer med lys-inhomogenitet :)
Brugeravatar
Af Lerchenfeldt
Samtidig er lyden i 755'eren absolut acceptabel..
Tv'et er lidt tykkere, hvilket giver plads til lidt større højttalere.

Du kan sagtens se en koncertfilm, spille FIFA eller nappe en BluRay og lyden vil være FULDT acceptabel.. Medmindre du er smådøv og skal have styrken konstant over 50%, men så forvrænger de fleste TV uanset mærke og størrelse.. (Ordene kommer fra en gammel 80'er dj)..!

Billedet, tjaa - mange selvudnævnte eksperter snakker om dit og dat, inputlag og rend mig i r*ven..

Til almindeligt brug - og jeg gik fra et Philips 28'' 100Hz på 52 kg - er 755'eren rigtig godt - også set i forhold til prisen. Jeg er ovenud tilfreds.
HD'en er rigtig flot og står knivskarpt - jeg har benyttet mig af HIFI Klubbens kalibrerings DVD og selv efterjusteret en smule, hist og pist..

Til konsolspil - jeg spiller en del Golf, FIFA, Formel 1 og flyspil. Der oplever jeg altså ikke nogle problemer - hverken i lyd eller billede..

Menuen er nogenlunde til at gå til - lidt nyt skal læres, men det er jo heller ikke alle piger der vil kysses på samme måde! Så det kommer man hurtigt efter - de evt. nye menuer, altså! O_O

Hermed en kort husmandsanmeldelse - måske den kan bruges.
Forklaret i et sprog de fleste burde kunne forstå! ;)

Held og lykke med din skærm..
Af Mysen
Jeg synes godt, du kan fortælle sælgeren nogle af de ting, der er sagt herinde. Det er ikke det samme panel som de fleste andre i 6'er serien, men han har lige krydret sandheden en tand for meget. Hvis han har sagt at lyset sidder bag ved panelet som på LE755, så lyver han, eller han tager bare fejl. Men så skulle han bare have ladet være med at sige noget. Nævner du dette, kan du jo godt aftale med ham, at du vender tilbage med tv'et igen, hvis der er for meget bleeding i siderne, for det er jo netop det, han mellem linjerne har sagt, du undgår ved denne model.
Der er ikke 3D på den, men det er altså heller ikke meget værd. Slet ikke på et LCD-tv kunne jeg forestille mig, eftersom jeg er vant til en rost 3D performence, som jeg aldrig bruger, da det ikke er godt nok. I det lys er det altså stadig et fint køb, du har gjort. Jeg synes da, det betyder meget, at tv'et er så fint og i aluminium fremfor den plasticramme, der er på de fleste andre Samsung fjernsyn, inkl. min egen.
Jeg ville altså også beholde tv'et, dog kun hvis clouding er på et minimum. De 7000 kr er billigt. Førprisen på 12000 er helt hen i vejret, når man kan få C8705 for omtrent 10.000. Den førpris er der ingen forklaring på, udover at de ikke har opdateret deres prisliste i lang tid.
Af ws-sp
Mange tak for alle de svar =)

Snakker lige med sælgeren når jeg henter fjernsynet om de ting i nævner, så må han stå til regnskab for hans udtalelser =)

For købte netop IKKE 6005'eren pga edge led som ikke er særlig rost.
Så hvis 6905'eren har samme problem så ryger det retur med en helvedes fart.

3D siger heller ikke mig noget endnu, tror man skal vente nogle år før det er sjovt, så vil ikke give ekstra penge for dette.

Jo designet er rocker fedt i forhold til de normale, MEN går ikke på kompromis pga design i forhold til billed kvali.

Ang. prislisten, så har de det med at lave Før prisen lidt højere end normalt for så ser det ud til man spare mere ;) Så giver jeg ikke en skid for. Nu var det bare fordi det var i samme prisklasse som C755, som jeg ellers ville have haft købt =)
Af Sjavse
ws-sp skrev:Mange tak for alle de svar =)

Snakker lige med sælgeren når jeg henter fjernsynet om de ting i nævner, så må han stå til regnskab for hans udtalelser =)

For købte netop IKKE 6005'eren pga edge led som ikke er særlig rost.
Så hvis 6905'eren har samme problem så ryger det retur med en helvedes fart.

3D siger heller ikke mig noget endnu, tror man skal vente nogle år før det er sjovt, så vil ikke give ekstra penge for dette.

Jo designet er rocker fedt i forhold til de normale, MEN går ikke på kompromis pga design i forhold til billed kvali.

Ang. prislisten, så har de det med at lave Før prisen lidt højere end normalt for så ser det ud til man spare mere ;) Så giver jeg ikke en skid for. Nu var det bare fordi det var i samme prisklasse som C755, som jeg ellers ville have haft købt =)

Bare lige et lille input, ved ikke om det hjælper dig men alligevel :)
Jeg købte først et UE40C6005 og prøvede det i en uge før jeg sendte det retur. Lyden i det er rent ud sagt elendig, og den sorte baggrund var meget dårlig pga. bleeding fra LED belysningen. Det ultra flade design er selvfølgelig super lækkert hvis det skal op på væggen og hænge, men der var godt nok mange hvide områder på baggrunden som var MEGET nemme at se hvis man fx. ser en film hvor der er sorte bjælker i bunden og toppen. Det endte med at jeg købte et LE40C755 der kun kostede 300kr mere og som har et MEGET bedre billed end det C6005 jeg først prøvede.
Lyden i LE40C755 er meget meget bedre, så jeg lever gerne med et fjernsyn der er 8 cm tykkere for at få en meget bedre lyd, og så må jeg sige at PVR er en fantastisk ting, hvis man lige klister en usb harddisk på bagsiden af fjernsynet med velcro, så man har en "videooptager".
3D er bare en gimmick men alligevel ret cool at have hvis der begynder at blive sendt udsendelser i 3D inde for ikke så længe :)
Af ws-sp
Præcis derfor jeg ikke valgte 6005'eren, men i stedet ville have købt c755. Men ja så endte det med c6905 da sælger påstod den ikke havde alle de fejl som 6005'eren havde. Nu må vi se =)

Ang. lyd. Bruger ALTID anlægget til film, eller tv udsendelser der kræver god lyd. Gør jeg også på mit 32" lcd samsung nu =) Så højtalerne på tv'et gør ikke mig noget.

Men tak for din erfaring på 6005/c755 =)