Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af klog_joe
Jeg har søgt igennem forumet uden held, men i dag mens min bedre halvdel så tv, gik det ligepludselig ud.

Der er intet rødt lys i standby knappen. Jeg har prøvet at lade det køle lidt af og sørge for stikkene sad ordentligt i, men det har selvfølgelig ikke løst problemet.

Tv'et er cirka 4 år gammelt, det er samsungs LE40M87.

Spørgsmålet til jer går selvfølgelig på, hvad kan der være galt? Tv'et hverken lugter brændt eller virker overophedet. Jeg tænker der muligvis er gået en form for sikring i tv'et eller at strømforsyningen er røget, men hvor sandssynligt er det?

Kan det betale sig at sende det til reperation (med frygt for den store regning der medfølger) - eller er det bare at signal fra de højere magter om at jeg skal have et nyt TV?

Håber der er nogen der kan hjælpe :)

Untill proved otherwise, RIP my samsung :(
Brugeravatar
Af Weissbier
Når dit tv er fire år gammelt, bliver årsagen til dets pludselige nedbrud uinteressant. Som du selv skriver, er dette derimod signalet til, at du skal til at glæde dig over de ikke uvæsentlige fremskridt, som teknologien har gjort siden, du købte tv sidst - forudsat, at du ikke køber alt for billigt naturligvis. :) Reparation er helt udelukket. Se dig om her på sitet og find inspiration. Held og lykke med jagten.
Af klog_joe
Det må jeg jo så tage som en pæn hentydning. Har været så glad for mit Samsung tv at de skal have æren af at sælge mig et nyt. Så nu må jeg igang med at undersøge markedet igen :)

Men jeg tænkte nok det var levetiden der var opbrugt. Det blev godt nok også brugt en del ;)
Af Kaare
Det er med nærmest statsgaranti Power Supply Boarded, der er stået af. Du kan sagtens få det repareret billigt, hvis du selv kan afmontere Boarded og eksempelvis sende det til UK. Det gjorde jeg selv med mit 3 år gamle Samsung LE40M86. Betalte samlet kr. 600,- inkl.forsendelse. Herhjemme er det ofte rasende dyrt, men Andys Elektronik har gjort det til sit speciale på samlebånd at reparere boards for nærmest hele Europa.

Se følgende link:

http://www.andyselectronicstuff.co.uk/s ... rvice.html

Afmontering se side 2 på følgende link:

http://forum.recordere.dk/forum_posts.a ... t-langsomt

mvh
Brugeravatar
Af Weissbier
Det lyder fint med "statsgaranti", men:

Vi skal være sikre på, at det er powerboardet. Trådstarter skal være fingersnild nok til at kunne afmontere det på betryggende vis. Efter reparation vil fjernsynet stadig være fire år gammelt, hvilket er en høj alder for et fladskærmstv. Om to måneder kan noget andet gå i stykker. Spil sikkert, køb et nyt tv og nyd den teknologiske udvikling siden sidst.

Det er mit råd.

Samsung laver fine tv - særligt plasma, men ellers har Samsung også masser af LCD. Du bare finde prisklassen, der passer dig - og husk: lad være med at købe for småt. Du har haft 40" i fire år. Da du købte den, var 40" stort (og dyrt). Dine venner sagde "Vauw!" og tænkte på deres eget 32" billedrør, og din kæreste/ægtefælle/svigermor var ved at dåne ved tanken dette "enorme" fjernsyn. Tro mig: det var dengang... :D I dag får du 50"+ for ganske få penge. God fornøjelse.
Af klog_joe
Ja, altså jeg tog indlægget med et gran salt. Jeg har selvfølgelig taget det op til overvejselse, men igen alderen kontra er det overhovedet powerboarded - Er selvfølgelig glad for at få den synsvinkel på tingene, men jeg tror tiden er til et nyt tv.

Når det kommer til nyt tv er jeg meget i tvivl, nu har jeg søgt forummet igennem specifikt efter Samsung tv, og jeg har læst en masse vurderinger af henholdsvis deres plasma- og LED TV. Har blandt andet kigget en del på UE468705 - Men der er (forståeligt nok) ikke 2 meninger der er ens.

Jeg har personligt aldrig været den store fan af plasma tv, men om det skyldes uvidenhed skal jeg ikke kunne sige.

Det er jo blevet møj populært at tænke 3D, og selvom det ikke bliver den funktion jeg primært skal bruge, er det jo alligevel en lækker gadget som der selvfølgelig skal være på mit nye tv.

Og ja, jeg tænker også det skal være en lille smule større, men jeg havde egentlig regnet med at 46" var størrelsen. Prisklassen er for så vidt underordnet, men prisen skal selvfølgelig matche produktet - og her virker det f.eks. som om (ud fra andres erfaringer) at Samsung's 9 serie ikke helt er de ekstra penge værd.

Har du nogen erfaringer med føromtalte model egentlig?
Brugeravatar
Af Weissbier
Plasma er skønt, hvis man ikke spiller meget, og man får typisk meget størrelse og ydelse for pengene. Mht. til LCD kender jeg ikke den nævnte model andet end fra anmeldelsen her på sitet, men den er heller ikke helt skidt, så jeg ikke, at du går helt galt i byen med den. 55" koster over kr. 5000 mere end 46", så det er selvfølgelig en slags penge. :D

Vil du forsøge dig med plasma (jeg har mit første plasma og er meget tilfreds), kan PS50C7705 (50") fås under kr. 10.000 nu. Det er en rigtig god pris, og det er reelt et bedre fjernsyn end UE46C8705, men valget er dit.
Af klog_joe
det er ligepræcis ps50c7705 jeg sidder og kigger på nu. Og umiddelbart ja, jeg kan godt fornemme på folk at det er et bedre TV. Især 3D delen skulle også være bedre på plasma?

Men altså - det jeg primært bruger tv'et til er

Digital tv via yousee box (som så bliver overflødig i og med jeg nu vil få en dvb-c tuner)

Stream af avi, mkv og des lignende fra computer til ps3

DVD / blueray film på ps3

MEGET sjældent spil på ps3 (et spil tekken i ny og næ og lidt singstars når damen har veninderne ovre)

Hvor stort er problemet reelt mht. burn in på plasma generelt og specifikt på denne model? (kan jeg se 2 fodboldkampe i træk med scoreboard i toppen uden det brænder fast? Kan jeg glemme at slukke tv'et på en kanal der viser et standby stilbillede og vågne op dagen efter til et TV der stadig fungerer eller?)
Brugeravatar
Af Weissbier
klog_joe skrev:det er ligepræcis ps50c7705 jeg sidder og kigger på nu. Og umiddelbart ja, jeg kan godt fornemme på folk at det er et bedre TV. Især 3D delen skulle også være bedre på plasma?

Men altså - det jeg primært bruger tv'et til er

Digital tv via yousee box (som så bliver overflødig i og med jeg nu vil få en dvb-c tuner)

Stream af avi, mkv og des lignende fra computer til ps3

DVD / blueray film på ps3

MEGET sjældent spil på ps3 (et spil tekken i ny og næ og lidt singstars når damen har veninderne ovre)

Hvor stort er problemet reelt mht. burn in på plasma generelt og specifikt på denne model? (kan jeg se 2 fodboldkampe i træk med scoreboard i toppen uden det brænder fast? Kan jeg glemme at slukke tv'et på en kanal der viser et standby stilbillede og vågne op dagen efter til et TV der stadig fungerer eller?)
Mit svar er ja. Din "forbrugsprofil" passer fint til plasma. Jeg har ikke selv haft problemer med burn-in, men lidt forsigtighed de første 200 timer tilrådes. Ikke noget panik, fosforen er bare mest følsom, når den er ny. Fjernsynet har indbygget "vaskeprogram", hvis man skulle være uheldig, og der er en timerfunktion, så det selv slukker, der ikke er nogen aktivitet. Jeg tror, du kunne blive glad for sådan en C7705! 8) 3D skulle generelt være bedre på plasma, men det er kun, hvad jeg har læst.
Af klog_joe
Alright det lyder godt, lige et par hurtige spørgsmål og så skal jeg ikke tage mere af din tid :)

Der er delte meninger om retention på skærmen? er det slemt?

Forventet levetid på sådan et tv?
Brugeravatar
Af Weissbier
klog_joe skrev:Alright det lyder godt, lige et par hurtige spørgsmål og så skal jeg ikke tage mere af din tid :)

Der er delte meninger om retention på skærmen? er det slemt?

Forventet levetid på sådan et tv?
Forventet levetid er godt nok en svær en. Jeg vil tro, at det i hvert fald kan kan holde lige så længe som dit nu bortgangne tv, men problemet i dag er sjældent, at et tv bryder sammen af ælde. Problemet er, at udviklingen af teknologi går så stærkt, at et tv næsten er "forældet", når du forlader forretningen. Det kan selvfølgelig smitte af på producenternes vilje til at putte gode komponenter i i deres varer. Forstod du den?

Retention er en mild, midlertidig form for burn-in, som forsvinder igen - evt. ved hjælp af "vaskeprgrammet". Jeg har ikke selv haft problemer med det, og jeg har kunnet fjerne de små antydninger, der var. Det skal siges, at jeg er ret nærtagende med den slags. Spørger du en anden, får du måske et andet svar. Jeg vil mene, at du med sindsro kan gøre dine egne erfaringer. Køb det på nettet, og prøv det af i 14 dage. Kan du ikke lide, hvad du ser, sender du det tilbage. Jeg købte mit hos http://www.wupti.dk.

Samsung har i øvrigt 100% pixelgaranti på tv over 40", så du får - uden bøvl - et nyt panel eller et helt nyt tv, hvis dit tv udvikler bare én eneste død pixel i garantiperioden.
Af klog_joe
Ja min lørdag eftermiddag gik jo så med det her, tilgengæld er jeg allerede begyndt at glæde mig til det nye TV der skal indtage mit hjem. Jeg vil sige, efter lang tids research og vores lille snak her er jeg egentlig overbevidst. Jeg skal have den 50" plasma hjem i stuen - Der er nogle der har oplevet enkelte fejl, men om ikke andet må returretsperioden jo udnyttes. Jeg tror i hvert fald det er TV'et for mig.

Jeg siger mange tak for hjælpen :)
Brugeravatar
Af Weissbier
Det er rart at have noget at glæde sig til. Du skal nok blive glad for det. Det er et rigtig godt fjernsyn, og du vil helt sikkert kunne se og mærke forskel. Ikke kun størrelsen, men også betjening, hurtighed, nye muligheder som dit gamle slet ikke havde. Fornuftig indstilling, du har til det hele. God fornøjelse og velbekomme. :)
Af donoester
Weissbier skrev: Vi skal være sikre på, at det er powerboardet.
Standby-lysdioden er direkte forbundet til power supply-boardet. Hvis der intet lys er i, er strømforsyningen død (af samme grund der i det hele tiden er en indikator). Muligvis noget så dumt som kopikondensatorer som Samsung m.fl. har været beygtet for at anvende for at spare et par håndører pr tv.
Hvis man kan lodde selv og har en loddekolbe kan det hele vel fikses for en lille hund.
Weissbier skrev: Efter reparation vil fjernsynet stadig være fire år gammelt, hvilket er en høj alder for et fladskærmstv.
Nej da, slet ikke. Hvis det kun kan holde 4 år er det underdimensioneret med vilje til ikke at holde.

Lysstofrør er de første komponenter som går til - garanteret min. levetid (defineret som til de når halv lysstyrke) er altid som minimum 50.000 timer. Dvs. næsten 6 år ved brug 24/7. Eller ca. det tredobbelte med søvn og fultidsjob.

Teknologisk er der sket en hel del på 4 år, så mit råd ville også være at se sig om efter noget nyt (med et godt renomé), så sælg dit nuværende som "kan fikses".