Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Godaften derude!

Jeg er helt ny herinde på forummet, men har dog læst med i et godt stykke tid og seriøsiteten herinde får mig derfor til at lave dette indlæg.

Har fået mig en lækker lejlighed og der skal der "selvfølgelig" et nyt fjernsyn til at pynte. Jeg kommer til at sidde omkring 2-3 meter fra tv'et og derudfra har jeg besluttet at det minimum skal være 46".

I forhold til prisen har jeg en smertegrænse på 9000, men et godt tilbud kan muligvis godt presse prisen en smule.

Jeg havde egentlig først besluttet mig, at få fat i enten LCD eller LED, men efter jeg har kigget på LG's 950n har jeg dog ombestemt mig en smule.

De 3 skærme, som jeg har kigget på er Samsung C755, Sony ex500 og så endelig plasmaen fra LG. Udfra testen herinde af 950n'er ligger den lige nu godt i svinget. Håber I kan hjælpe mig derude og muligvis kan komme med nogle nye inputs i forhold til andre skærme. Jeg er dog ikke særlig interesseret i G20'eren.

På forhånd tak :)
Af Shimfs
Delete
Senest rettet af Shimfs 30 nov 2019, 09:42, rettet i alt 1 gang.
Af Phaerox
Hej Søndergaard..

Vil næsten starte med at spørge hvad du skal bruge skærmen til? Det har en smule at sige i forbindelse med at anbefale dig en skærm. :)

Jeg ville dog til enhver tid anbefale dig at kigge i Plasma genren når du er oppe i 42" og derover. De fleste Plasma skærme har også 600 Hz som trods alt giver et billede uden slør ved spil og hurtige sekvenser. Plasma har dog også et par Minuser som er Retention og Burn-In, sidstnævnte sker nærmest ikke på nyere skærme medmindre du virkelig gør dig umage. Retention er ikke et egentlig problem, men Panasonic har nærmest ufaset det problem på deres skærme, dog forekommer det stadig på både Samsung og LG's modeller. (Ved ikke med 2011 modellerne) Men dette phenomen er dog hyppigst de første 200 timer (Mens fosfor i skærmen er "ny").

Dog ville jeg ikke være i tvivl om at vælge Plasma over LED og LCD. Giver i min bog langt det bedste billede og flotteste nuancer. Priserne er lavere "generalt", du får med andre ord flere tommer for færre penge. Der er LG modeller i bl.a. Bilka til 6000 kr. for PK350N (Koster 4999.- på Komplett.dk) Som er en meget skrabet version af PK950N, uden deres THX profil og Lan support og deres TruBlack filter. Selve panelet er det samme.

Men et godt råd er at kigge på hvad du skal bruge, hvis du ikke har brugt for Lan på dit Tv, og ikke skal bruge en masse krimskrams kan du sagtens "Nøjes" med takedown modellerne som benytter de samme teknologier, blot skrabet på udstyrs siden. Ligeledes skal du kigge lidt på at mange producenter reklamere med forskellige features som reelt kun har meget lidt eller ingen effekt på billedet og egentlig bær slås fra i indstillinger alligevel :) Det er salgstrick og ikke altid noget forbruger har gavn af..

Men som sagt. Kig på hvad du skal bruge og stiller af krav, ud over prisen, også hvad formålet er med Tv'et. Så er det nemmere at give en anbefaling, men her skulle da være lidt at tænke over..

Regards
Af Søndergaard176
Hej Phaerox

Mange tak for det gode svar! Men altså tv'et skal bruges sammen med en zaptor boks og der vil formentligt komme til at blive set meget fodbold. Derudover skal den også bruges med en ps3 og så se film på ps'en eller en blu ray afspiller.
Af MKT
Med det brug ville jeg vælge plasma. Eftersom du godt kan lide LG's design er PX950N et rigtig godt bud, du får bedre 2D billede og samtidig er der 3D i. Det er godt nok lidt over 9000, så hvis budgettet er krakilsk begrænset til det beløb er PK950N også en rigtig god skærm til prisen.

At 600 Hz, kontra 200 hz kontra 100 hz giver mere eller mindre flydende billede synes jeg du skal læse denne artikel herinde: http://flatpanels.dk/nyhed.php?subactio ... 1288865091 Den giver et bedre billede om hvad der sker i billedet når der snakkes om Hz.
Af Phaerox
Søndergaard176 skrev:Hej Phaerox

Mange tak for det gode svar! Men altså tv'et skal bruges sammen med en zaptor boks og der vil formentligt komme til at blive set meget fodbold. Derudover skal den også bruges med en ps3 og så se film på ps'en eller en blu ray afspiller.
Velbekommen :) Og med det for øje så ville jeg kigge på Plasma skærme da det som jeg beskrev køre med 600 Hz som er fantastisk til sport og spil. Panasonic's 50G20 ligger på en små 9000 kr. og har et meget lille Input lag som er at foretrække til spil brug (Det er den reaktionstid der er på at du reelt trykker på noget eller foretager ændringer på en ekstern tilsluttet enhed til reaktionen sker) LG's modeller har et lidt højere input lag, kan ikke lige huske det præcise på 950'eren, men på 350'eren ligger det på 50ms, dog skal det nævnes at det ikke er noget man umildbart bemærker. (Skal der nok være nogle der gør, men personligt har jeg ikke bemærket det).

Hvad billede angår så hænger det i høj grad sammen med opsætningen af tv'et også. G20'eren har THX profil ligesom 950'eren og 750'eren har. Dette er en god feature men absolut ikke et MUST.

Men mine umildbare anbefalinger ville ligge på

Panasonic's G20 (8976kr. Komplett.dk)
LG's 950N (Topmodel)
LG's PK760N (7990kr. Komplett.dk)
LG's PK550N
LG's PK350N (4999kr. Komplett.dk)
Af Phaerox
Nej det er rigtigt nok, har intet med opdatering frekvensen at gøre.

Men Plasma pixels skifter på ~1-2 mikro sekund Derfor ser du ikke "Slør" på billeder på et Plasma TV ved hurtige bevægelser. Derfor behøver Plasma skærme ikke 100 Hz eller 120 Hz for at kompencere ved hurtige bevægelser som LCD/LED skærme skal.

Et menneskeligt øje kan ikke se mere en 60 billeder pr sekund i følge undersøgelser, så et billede skal altså kun vises i 1/60 eller 17~20ms da der skal vises 60 pr sekund. Mens hver enkelt sub-pixel i et plasma tv kun vises i 2ms. Så for at kunne vise hver enkelt sub-pixel i 17ms som et billede vare skal hver enkelt pixel altså være tændt eller opdatere 10 gange.

Plasma skærme med 600hz, er indelt i 10 Sub-Fields der hver køre på 60 Hz. (60Hz x 10 Sub-Fields = 600Hz Sub-Field Drive) Det der sker er at billedet opdatere på 60Hz altså 60 Billeder i Sekundet, men Sub-Drive's sørger for at hver enkelt pixel blinker/opdatere 600 gange. Det giver et blødere der ser blødere ud for det menneskelige øje.

Var den lidt tekniske forklaring som vist nok blev lidt rodet men burde give et ok billede af hvad der menes hehe.
Af Søndergaard176
Det er altid godt med lidt teknisk og det sætter det hele i god perspektiv. Endnu engang tak for hjælpen og er nået dertil, hvor jeg ligger mellem LG's to modeller. Nu kommer spørgsmålet så om det kan betale sig med PX'eren fremfor PK'eren. Hvis jeg købte en PK'er, vil den så holde i 2/3 år eller er det umuligt at svare på? Altså mht udviklingen af skærme?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Selve billedet bliver jo ikke ringere, så med mindre du VIL være med på det sidste nye, så er der jo ikke noget der ændrer sig. Der vil dog med GARANTI komme nye features, som vil være væsentlig anderledes end de nuværende, så du er på ingen måde fremtidssikret. Det gælder uanset hvad du køber.

Køb det TV der tilfredsstiller dine behov nu. Det bør primært være selve billedet.
Af MKT
Px'eren ER bedre end PK'eren på alle punkter og har 3D i tillæg. Jeg vil ikke sige du er mere fremtidssikret med den ene frem for den anden, for som du selv siger er det næsten umuligt at sige hvad der kommer på markedet om 5 år.

Jeg er overordentlig tilfreds med min PK'er, men stod jeg i dine sko, ville jeg tage PX'eren.
Af Søndergaard176
Mange tak for hjælpen alle sammen!

Jeg er kommet så langt til, at jeg formentlig vælger en plasma skærm! Men men men, er der fornuft i at vælge 2-3 uger på at se hvad der kommer og om andre bliver sat ned eller hvordan?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der kommer altid noget nyt og priserne falder altid.

Vi har samlet et par af de TV, der lige nu kan købes til gode penge i en nyhed på forsiden, men pas nu på - mange af sidste års modeller er stoppet i produktion, så selvom priserne måske ser ud til kun at gå nedad, så kan du risikere, at du pludselig slet ikke kan få den gamle model du måske var lun på.
Af lennon
MKT skrev:Px'eren ER bedre end PK'eren på alle punkter og har 3D i tillæg. .
Noget du kan dokumentere ? - jeg bliver nemlig lidt i tvivl efter at have læst testen inde på AVforum . Flere af indlæggene i dikusions forumet antyder nemlig at der reelt er tale om en (- godt nok tweaket) PK version med 3D og THX certifikation . . ?

Hvordan oplever du retention ?