Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af T27667
hej derude

troede først jeg sku ha en Panasonic VT20 42" men synes simpelthen plasma-tv er for store strømslugere og derudover har 3D ik min interesse. for at få ny inspiration læste jeg så artiklen på flatpanels om EISA Awards 2010-2011 og fik interesse for LG LE530N 42" pga. "European Best Value LCD-TV"-kåringen og Sharp LE924 40" pga. kåringen af Sharp's Quattron RGBY Technology som bedste European TV Innovation.

mit kendskab til EISA er dog stærkt begrænset - har nogle herinde et godt kendskab til EISA? her tænker jeg på deres testmetoder og på hvor mange tv de rent faktisk tester inden de kårer en vinder i de forskellige kategorier hvilket jo ik er helt uvæsentligt?

kom endelig frisk med flere bud på tv i prisklassen ca. 5.000 (LG LE530N 42") -> ca. 10.000 (Sharp LE924 40")
Af PhDream
Se på EISA som en stor reklame. Intet andet.
Af lennon
En EISA award siger nogenlunde lige så meget om Tv´ets billedkvalitet, som øhh. . . TV´ets vægt gør . .

PanaVT20 ER markedets bedste TV, og den har så tilfældigvis 3D implementeret. Såda er det med de fleste fabrikanters topmodeller . Vil du ha det bedste 2D billede bliver du nødt til at acceptere 3D oven i hatten . Og det med strøm er lidt overvurderet med mindre du har det tændt 10-15 timer om dagen ;;)
Af Feierskov
EISA er en sammenslutning af ca. 50 elektronik blade fra hele Eorupa, som uddeler fælles priser. Det kan bedst sammenlignes med at læse en TV test i et specialmagasin. Det derfor langt fra ubrugeligt som lennon foreslår, men der er naturligvis subjektive holdninger ligesom i enhver test.

Du kan se en liste over de forskellige magasiner her.

Mht. strømforbruget er det vel igen relativt hvad der anses for "meget". Har man et fjernsyn tændt fx. 5 timer pr. dag kan man sagtens spare mellem 500 og 1000 kr. pr år ved at købe LCD frem for plasma. Derudover er der bla. også burn-in at tage højde for.
Af lennon
EISA har været diskuteret mange gange . Og den gængse holdning fra fagfolk som Rasmus Larsen, OttoAV osv er, at det sådan lidt er branchens hyldest til branchen, - og at alle de store får en eller anden pris med hjem . Som parameter for kvalitet er det tæt på ubrugeligt .

LCD har et konstant strømforbrug hvor plasma opgiver max forbrug, som er væsentligt højere end gennemsnitsforbruget Ofte sammenlignes 40" LCD direkte med 42"plasma uden at der tages højde for at de 2 tommer forskel rent faktisk giver ca 10% større billedareal ( endnu værre når det hedder 46" vs 50" . Ofte vil LCD/LED´ens merpris - hvis den skal matche plasma billedkvalitet - ikke tjenes hjem på elregningen i TVets levetid .Men plasma bruger retfærdigvis mere støm, men i mine øjne altså mest et aktiv for miljøbevidste .
Brugeravatar
Af MigSelv
Med hensyn til strømforbrug, burde EU måske forbyde tørretumbling af tøj. Hvis tøjet hænges til tørring udendørs, kan enhver husstand med tumbler spare 3-4000 kr. pr. år ( hvis der ikke er investeret i tumbler med varmepumpeteknologi ). Sådan er der jo så meget, nogle ting koster bare mere.