Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hey

Har et Samsung LE40A656, og tænkte på, om den analoge lydudgang bagpå, bestående af de to phono udgange, kan bruges med HDMI? ..
Altså så lyden fra min PS3, kører via TV'et og over i forstærkeren ..
Det virker med den optiske lydudgang, men skifter anlæg lige om snart :)

På forhånd tak
Fjendbo skrev:Har et Samsung LE40A656, og tænkte på, om den analoge lydudgang bagpå, bestående af de to phono udgange, kan bruges med HDMI? ..
Altså så lyden fra min PS3, kører via TV'et og over i forstærkeren ..
Det virker med den optiske lydudgang, men skifter anlæg lige om snart :)
Nej, du vil ikke kunne forbinde en analog udgang med en digital indgang.
Men et nyt anlæg vil højst sandsynligt have HDMI ind- og udgange som du kan forbinde PS3'en til tv'et med. Jeg tror heller ikke, at jeg har hørt om anlæg som ikke har mindst een optisk indgang.
Peter Schrøder skrev: Nej, du vil ikke kunne forbinde en analog udgang med en digital indgang.
Men et nyt anlæg vil højst sandsynligt have HDMI ind- og udgange som du kan forbinde PS3'en til tv'et med. Jeg tror heller ikke, at jeg har hørt om anlæg som ikke har mindst een optisk indgang.
Du har sikkert ret, men du skal jo huske at TV'et har en indbygget DAC, så det kan da ikke bare udelukkes, at TV'et er i stand til at sende analog stereolyd ud via phono-udgangen blot fordi den bliver fødet et digitalt signal.
Jeg synes, at det er helt absurd, at TV-producenterne sparer på den analoge stereo-udgang eftersom de i forvejen jo alligevel skal konvertere til analog stereo for at sende lyd ud i TV'ets højttalere.

Jeg forstår ikke, at du ikke har hørt om nogen anlæg (herunder stereo anlæg), der ikke har mindst én optisk indgang. Min Harman Kardon stereo receiver er da et udemærket eksempel. Og den giver altså langt bedre stereo-lyd end mange nyere anlæg, særligt end alle de surround-receivere til under 8000 kr. Desværre står jeg måske over for et lyd-problem ved køb af mit næste TV.
Af Fjendbo
Okay, jeg prøver mig nok bare frem så. Det var så jeg ku' få organiseret alle ledninger til at starte med ..

Mht. forstærkeren så har den kun én analog indgang (2x phono).
Forstærkeren jeg har købt, er en Trends Audio TA-10.2 SE klasse T forstærker. Den måler kun (HxBxD) 46mm x 76mm x 114mm, og vejer 500 gram.
Derudover har jeg også købt en DAC til HTPC'en, også fra Trends Audio (UD-10.1 Lite) ..
Forstærkeren er kun på 2x10watt i 8 ohm, men det sku' så også være 10 rigtige gode watt :). Kvalitet fremfor kvantitet.
Min løsning med at få koblet flere til er så en phono-switch ..
Brugeravatar
Af MigSelv
Selvfølgelig skal tv være udstyret med dac, ellers ville vi få problemer med at høre noget som helst.
Men tv konverterer altså ikke a>d og derefter d>a, men d>a til glæde for vores hørelse.